Hur läsa linuxdisk i OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Köpte en extern HD i dag och allt var frid och fröjd tills jag kom på att jag ville ta några filer från en hårddisk som jag har haft i en ubuntuburk tidigare. Det som händer är då att OS X inte kan läsa disken.
Går det att lösa på något sätt?

En till sak osm är intressant är att jag köpte även en liten extern 2,5" låda som är hur mysig som helst. En intressant sak är att USBkabeln i ena änden har två USB-kontakter (den typen som ska in i datorn). Får man någon vinst av att sätta in båda i datorn?
Vad är poängen?

mvh
/Martin

• Oregistrerad
  • 2005-02-11 14:33

a/
Vad är det för filformat på disken?
Ext 2/3 och reiser finns väl inte std på OS X men ext2 går nog få in utan problem...

b/
En USB-disk behöver mer ström än vad en USB-port som följer standarden kan leverera, så man måste koppla in den på två (olika) USB-bussar. Sen finsn det ju USB-portar som levererar för mycket ström så det funkar med en kontakt (den sista kontakten bör väl f:ö bara va ansluten till sladden på pinne 1 och 4)

Hej

Tack för ett snabbt svar.

A)
Jag kommer inte ihåg vilket filsystem jag använde på ubuntu maskinen. Det var mest ett test för att se hur lätt det var att installera ubuntu. Så jag får nog kanske se filerna om förlorade.

B)
Kan meddela att den funkar utmärkt med i bara en kontakt istoppad i datorn. iBook G4 800.

mvh
/Martin

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-11 19:19

vänta! (med att glömma filerna innan du prövat detta…)

det finns en opensource ext2 driver till mac os x
ext2 från sourceforge

det är kanske inte helt det samma som att köra på linux, men det är så nära man kommer ext2 på macen, och är allmänt godtagen.

lycka till!

1
Bevaka tråden