• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 15:24

Jag håller på och försöker installera NetBSD på en Power Mac 8600/250 (läs mer i denna tråd). Men jag lyckas inte med att utföra de nödvändiga installationsstegen som ska göras i Open Firmware.

Är det någon som är bra på Open Firmware och kan säga hur man egentligen ska göra för att starta från NetBSD-CDn?
Jag har försökt alla kombinationer jag kan komma på, bla dessa (jag har dubbelkollat att CDn är ID 3 och partition 0 och att devaliaset är scsi-int - CDn snurrar igång när man skriver boot-kommandot, så den verkar ha kontakt):

boot scsi-int/sd@3:0 ofwboot.xcf netbsd-GENERIC_MD.gz
boot scsi-int/sd@3:0 /ofwboot.xcf /netbsd.macppc
boot scsi-int/sd@3:0 ,\ofwboot.xcf ,\netbsd-GENERIC_MD.gz
boot scsi-int/sd@3:0 ,\ofwboot.xcf ,\macppc\binary\kernel\netbsd-GENERIC_MD.gz
boot scsi-int/sd@3:0 ,\ofwboot.xcf ,\macppc,\binary,\kernel,\netbsd-GENERIC_MD.gz
boot scsi-int/sd@3:0 ,\ofwboot.xcf ,\macppc,/binary,/kernel,/netbsd-GENERIC_MD.gz
boot scsi-int/sd@3:0 ,\ofwboot.xcf ,\macppc/binary/kernel/netbsd-GENERIC_MD.gz
... ... ... ,\netbsd-GENERIC.gz
bootr ... ... ...
0 bootr ... ... ...
boot cd ... ... ...
och många många fler ...

Men det står hela tiden "DEFAULT CATCH!" eller "CLAIM failed" eller så stannar allt bara och när jag försöker med bootr istf boot, så startar den bara i OS 9 utan att säga något ...

Jag har testat med en patch till System Disk för OF 1.0.5 och jag har testat med och utan att skriva in load-base 600000 och real-base F00000 först ...

Jag har försökt att lägga startfilen ofwboot.xcf och kerneln netbsd-GENERIC_MD.gz på en hårddisk eller en Zip och boota därifrån med olika kombinationer av kommandon, men det står då bara "unbootable HFS disk" hela tiden. Att klona diskettavbilderna på CDn till disketter går inte, för alla disketter jag sätter i datorn säger den är defekta.

Jag har alltså en PM 8600/250 med Open Firmware 1.0.5 (tror att det var 1.0.5 iaf), använder patchad System Disk för att kunna starta i Open Firmware och har bränt ISO-skivavbilden, som man kan hitta på den svenska Umeå-mirrorn för NetBSD-nedladdningar, rakt av på en CD.

Senast redigerat 2005-02-10 16:40