Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya Powerbook G4 12" har levererats!

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Noop den är framme!

Dock hade första bilen missat den så den är ute på en bil och ska hem till mig.

Så skönt att komma hem från jobbet på en fredag och mötas av en ny pb..

Nästan så man borde åka hem nu redan för att vara beredd...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-04 15:34
Ursprungligen av bingolotto:

Noop den är framme!

Dock hade första bilen missat den så den är ute på en bil och ska hem till mig.

Så skönt att komma hem från jobbet på en fredag och mötas av en ny pb..

Nästan så man borde åka hem nu redan för att vara beredd...

Oj grattis till dig

Switcher

Beställde min PB 12"/60/768 måndag förra veckan. I fredags skickades den från Luxemburg. Har jag tur dyker den upp om några dagar(bor i Luleå, förväntar mig några extra dagar för leverans upp hit). Så leveranstiden blir väl inte allt för tokig med tanke på att den tagit sig från shanghai

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-08 08:40

Ah.. Det finns inget bättre än att vakna upp på morgonen och bara slänga upp sin sprillans nya PB 17" i knät och morgonsurfa lite

Min kom igår, jag har nog aldrig varit så nöjd med ett inköp

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-03-08 20:01

Lyckos er att ni har fått den, jag hoppas inte jag får samma otur som Shinzon.
Jag beställde min den 20/2 på PC City Infra och har fortfarande inte fått den. Det datum dom satte på fakturan är den 31/3 och jag vill att den ska komma innan dess. Hämtade idag min 19" skärm, en 512:a och annat godis. Men jag saknar datorn
Ringer man PC City hänvisar de bara till att datumet 31/3 gäller.

Jag börjar klättra på väggarna av längtan efter min PB 12:a

Surfsmurfen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-09 09:04
Ursprungligen av Surfsmurfen:

Lyckos er att ni har fått den, jag hoppas inte jag får samma otur som Shinzon.
Jag beställde min den 20/2 på PC City Infra och har fortfarande inte fått den. Det datum dom satte på fakturan är den 31/3 och jag vill att den ska komma innan dess. Hämtade idag min 19" skärm, en 512:a och annat godis. Men jag saknar datorn
Ringer man PC City hänvisar de bara till att datumet 31/3 gäller.

Jag börjar klättra på väggarna av längtan efter min PB 12:a

Surfsmurfen

Jag hoppas värkligen att du slipper det jag gick igenom.

Men nu har jag fått min dator och bara älskar den.

nu är den här.

För alla intresserade så har min pb12" äntligen tagit plats i mitt knä. Total leveranstid, från onlineköp till mitt hem, blev 8 arbetsdagar(Ha i tanke att jag är bosatt i Luleå). Nu har man några intressanta timmar framför sig, som den switcher man är finns det mycket att undersöka

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-10 20:36
Ursprungligen av chribb:

För alla intresserade så har min pb12" äntligen tagit plats i mitt knä. Total leveranstid, från onlineköp till mitt hem, blev 8 arbetsdagar(Ha i tanke att jag är bosatt i Luleå). Nu har man några intressanta timmar framför sig, som den switcher man är finns det mycket att undersöka

Grattulerar, älskar du den lika möö som jag älskar min?

Ursprungligen av Shinzon:

Grattulerar, älskar du den lika möö som jag älskar min?

Det kan jag nog nästan lova. Är extremt nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 00:10

För oss andra som just nu sitter och väntar på att vi skall få våra underbara maskiner i handen....skulle ni som redan fått era maskiner (eller någon annan guru på detta forum) kunna förklara vad ETA i Kuehe & Nagels sökning betyder (har sökt genom Apecode).
(Självklart vet jag att ETA står för Estimated Time Arrival, men är det till mig eller till centralen för alla paket till/i Sverige)

på min står följande:

14 mar 05 30 10 departed direct CNSHA30 15 mar 05
14 mar 05 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 16 mar 05
14 mar 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
14 mar 05 40 60 Arrived at EDC KN Luxemburg 15 mar 05
...

betyder det att de kommer och levererar den imorgon (nu efter 00.00 blir det ju idag...!)

hoppas verkligen för den här ha jag verkligen längtat efter! dessutom min första mac!

/Johan

Ursprungligen av johannehlin:

För oss andra som just nu sitter och väntar på att vi skall få våra underbara maskiner i handen....skulle ni som redan fått era maskiner (eller någon annan guru på detta forum) kunna förklara vad ETA i Kuehe & Nagels sökning betyder (har sökt genom Apecode).
(Självklart vet jag att ETA står för Estimated Time Arrival, men är det till mig eller till centralen för alla paket till/i Sverige)

på min står följande:

14 mar 05 30 10 departed direct CNSHA30 15 mar 05
14 mar 05 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 16 mar 05
14 mar 05 86 14 booking slot obtained KN Luxemburg
14 mar 05 40 60 Arrived at EDC KN Luxemburg 15 mar 05
...

betyder det att de kommer och levererar den imorgon (nu efter 00.00 blir det ju idag...!)

hoppas verkligen för den här ha jag verkligen längtat efter! dessutom min första mac!

/Johan

Sitter själv och väntar på en PB 15 (den är i Liege just nu...). Så vitt jag förstår betyder KNs ETA när försändelsen överlämnas till TNT i Nederländerna. Så det blir att vänta några dagar till. Min PB verkar ha stått i något lager i Luxenburg hela helgen. När det står "truck arrived at final destination" på apecodesidan kan du snart hitta fösändelsen på TNTs tracker.

Ursprungligen av Anders L:

Sitter själv och väntar på en PB 15 (den är i Liege just nu...). Så vitt jag förstår betyder KNs ETA när försändelsen överlämnas till TNT i Nederländerna. Så det blir att vänta några dagar till. Min PB verkar ha stått i något lager i Luxenburg hela helgen. När det står "truck arrived at final destination" på apecodesidan kan du snart hitta fösändelsen på TNTs tracker.

ja då sitter man här med sin nya PB, allt känns himla bra. Trode inte jag skulle hinna få den innan helgen, men det tog bara 11 timmar för TNT att hämtat paketet i Holland tills de levererade till min dörr här i Stockholm!!

Fick min PB 15 i går. Det blev en traumatisk upplevelse eftersom Posten (som jag tror kör ut TNTs paket här i Umeå) lämnat paketet i trappuppgången klockan 12 och jag kom hem från jobbet vid 21-tiden. Riktigt korkat, dom ringde aldrig eller så utan lämnade bara datorn utanför dörren. Otrolig att ingen snodde den under de nio timmar som den stod där utan min vetskap. Tur att Apple packar ner datorkartongen i en extra, anonym, papplåda.

För övrig ångrar jag att jag inte köpt en PB tidigare. Helt fantastisk dator. Känns otroligt gedigen.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-17 20:14
Ursprungligen av Anders L:

Fick min PB 15 i går. Det blev en traumatisk upplevelse eftersom Posten (som jag tror kör ut TNTs paket här i Umeå) lämnat paketet i trappuppgången klockan 12 och jag kom hem från jobbet vid 21-tiden. Riktigt korkat, dom ringde aldrig eller så utan lämnade bara datorn utanför dörren. Otrolig att ingen snodde den under de nio timmar som den stod där utan min vetskap. Tur att Apple packar ner datorkartongen i en extra, anonym, papplåda.

För övrig ångrar jag att jag inte köpt en PB tidigare. Helt fantastisk dator. Känns otroligt gedigen.

säg till mej nästa gång du beställer ngt:-D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 20:16
Ursprungligen av Anders L:

Fick min PB 15 i går. Det blev en traumatisk upplevelse eftersom Posten (som jag tror kör ut TNTs paket här i Umeå) lämnat paketet i trappuppgången

Helt otroligt.. tur att den inte vart stulen. Men vad tusan håller posten på med?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-18 22:24
Ursprungligen av Anders L:

Fick min PB 15 i går. Det blev en traumatisk upplevelse eftersom Posten (som jag tror kör ut TNTs paket här i Umeå) lämnat paketet i trappuppgången klockan 12 och jag kom hem från jobbet vid 21-tiden. Riktigt korkat, dom ringde aldrig eller så utan lämnade bara datorn utanför dörren. Otrolig att ingen snodde den under de nio timmar som den stod där utan min vetskap. Tur att Apple packar ner datorkartongen i en extra, anonym, papplåda.

För övrig ångrar jag att jag inte köpt en PB tidigare. Helt fantastisk dator. Känns otroligt gedigen.

Du har ju inte fått någon dator, finns ju inga bevis på att du skrivit på den.

Nä ring till tnt och klaga så får dem inte göra. Om den hadde "kommit" bort så hadde du fått en ny i och med du inte skrivit på någon leverans fraktsedel.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-03-30 23:16

Hej alla med sina maccar och alla utan (som jag) =( Det är såå dåligt att det ska ta sån tid.
Jag beställde min PB den 14 mars, o de står fortfarande under review på min beställningsstatus... såå arrggg .... men det värsta är ändå att jag ringt ett antal ggr för att få reda på vad som händer me min PB. O de enda man får höra är .... vi ska kolla upp det och maila till dig ....men inga mail får man.....uschh
så dålig stil ...de e inte sant....använder själv pc .....vilken jag har velat gå lös på .....på senare tid ... ....därför jag har inte lust att vänta på den längre hehe .....tyvärr så är de såå kassa på att leverera sina produkter... känns som om dom skiter helt i sina privat personer ...... men men .....får se när den dyker upp .....hoppas jag glömmer den här väntan när jag väl fått den .....vilket jag tror jag gör .....det känns som om det är fler än mig me detta problem .... men dom flesta har väll haft en mac innan ...... de har inte jag =( .....uschh va jag klagar ....väntan är lång.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-31 00:11
Ursprungligen av didda:

Hej alla med sina maccar och alla utan (som jag) =( Det är såå dåligt att det ska ta sån tid.

Det är lungt, du får den snart. Jag fick vänta på min i över en månad Jag har glömt den väntan nu. Detta är min första mac. Hur betalar du och vilken model och vilka tillbehör.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-03-31 02:09

Över en månad ?? ..... oj oj....hoppas inte jag också får vänta så länge ....vilket det troligen kommer bli. Jag har beställt en Powerbook G4 15.2" skärm, 1.5Ghz med 512MB minne och 80GB HD, combo drive. Inget extra tillbehör..... vill ha mkt tillbehör ....men ekonomin säger nejj.... Jag valde att betala med Wasa kredit.... kanske går lite snabbare om man betalar me kort, men tyvärr fick det bli avbetalning.

Beställde min den 18/2 och idag när jag vaknade så såg jag att statusen på tnts sida hade ändrats till:
31 Mar 2005 06:56 Malmo Out For Delivery

Bara dom inte har varit här och ringt på när jag låg och sov (Bor nog en 15 mil ifrån malmö)
Det blev förövrigt en:
15.2" powerbook
1,67ghz
1gb ram
superdrive
80gb hdd
128mb vram

Senast redigerat 2005-03-31 11:23
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-03-31 11:30

Va roligt för dig ...själv så har jag väntat ett tag nu.....men märkte precis att min beställningsstatus på apples sida har blivit "open" .... men det står inget mer än det ...... ngn som vet hur lång tid det tar på ett ungefär ....efter det har kommit upp "open"

Min tog flera veckor från det att den blivit open till att den skickades.
Ångrar att jag beställde min maskin genom applestore, dom är alldeles för långsamma!

Tnt har inte tittat inom med mitt paket ännu och kl 13 ska jag iväg till kneget, fan!

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-03-31 13:43

mm dom e lite föör slöa på apple store..... ngn som vet var man kan få tag på det här 10 siffriga numret för apecode???..... hittar inget i ngt mail från apple elle nån annan stans. ... sen har jag en till fråga .... jag har fått upp en liten länk på apple store ...strax under "granska ditt konto" ...de står "Det finns 1 artikel i kundvagnen" ...o när jag trycker på den så kommer det fram att ..... jag kan få kostnads fri leverans för den här kundvagnen ....så står det då ...min dator 15" combo osv ....skickas vanligen nom 24 timmar.....så står det även ....

antal: 1 st

delsumma 15.036
leveransavgift 0.00
moms .... bla bla ...
totalsumma ..bla bla ..

vad innebär detta .....ja menar ....de ska väll inte vara ngn leveransavgift ...de står ju så på apples hemsida.... så varför får jag upp detta ..... vad ska jag göra med detta ???

jag kanske låter lite dum....men är lite orolig ....så det inte blir ngt fel
tacksam för svar

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-31 17:22
Ursprungligen av didda:

mm dom e lite föör slöa på apple store..... ngn som vet var man kan få tag på det här 10 siffriga numret för apecode???..... hittar inget i ngt mail från apple elle nån annan stans. ... sen har jag en till fråga .... jag har fått upp en liten länk på apple store ...strax under "granska ditt konto" ...de står "Det finns 1 artikel i kundvagnen" ...o när jag trycker på den så kommer det fram att ..... jag kan få kostnads fri leverans för den här kundvagnen ....så står det då ...min dator 15" combo osv ....skickas vanligen nom 24 timmar.....så står det även ....

antal: 1 st

delsumma 15.036
leveransavgift 0.00
moms .... bla bla ...
totalsumma ..bla bla ..

vad innebär detta .....ja menar ....de ska väll inte vara ngn leveransavgift ...de står ju så på apples hemsida.... så varför får jag upp detta ..... vad ska jag göra med detta ???

jag kanske låter lite dum....men är lite orolig ....så det inte blir ngt fel
tacksam för svar

Enklast vore väl ändå att ringa AppleStore om du har några frågor. Det är därför de finns där och de stänger inte för ens kl 18 idag.
020-1209971

Precis kommit hem ifrån kneget och ser följande meddelande:
31 mar 2005 15:10 Malmo Not Home On Delivery Attempt To Residential Address

Får väl ringa till dom imorgon och se om dom inte kan skicka ut den igen, vill ju ha den innan helgen

Edit:
Ringde till dom nu (08:30) och dom skulle köra ut den efter kl 13, tur att man är ledig hela dagen

Senast redigerat 2005-04-01 08:40
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-01 13:54
Ursprungligen av Erik J:

Enklast vore väl ändå att ringa AppleStore om du har några frågor. Det är därför de finns där och de stänger inte för ens kl 18 idag.
020-1209971

jo det vet jag ....men har dålig erfarenhet av deras support .....har inte fått någon vidare hjälp av dem på de senaste tre samtalen till dom ..... men men ....de e underförstått att man tar deras hjälp innan man frågar någon här på forumet .... men tack ändå för informationen

va skojsigt för dig Joakim .... har själv fått leverans bekräftelse idag .....så nu e det äntligen på gång .... däremot ...tycker jag deras info skulle vatt lite mer tydlig .....vet inte riktigt var den befinner sig ... men man kan ju inte ha allt perfekt i världen .... har en liten känska av att den inte skeppats från kina utan att den kommer från nederländerna ....om jag förstått det riktigt .... det är en standard konf. som jag beställt .... så möjligheten finns ....så står det 3-4 arbets dagar .... om det stämmer så borde den vara i nederländerna .... väntan är lång...

Ursprungligen av didda:

jo det vet jag ....men har dålig erfarenhet av deras support .....har inte fått någon vidare hjälp av dem på de senaste tre samtalen till dom ..... men men ....de e underförstått att man tar deras hjälp innan man frågar någon här på forumet .... men tack ändå för informationen

va skojsigt för dig Joakim .... har själv fått leverans bekräftelse idag .....så nu e det äntligen på gång .... däremot ...tycker jag deras info skulle vatt lite mer tydlig .....vet inte riktigt var den befinner sig ... men man kan ju inte ha allt perfekt i världen .... har en liten känska av att den inte skeppats från kina utan att den kommer från nederländerna ....om jag förstått det riktigt .... det är en standard konf. som jag beställt .... så möjligheten finns ....så står det 3-4 arbets dagar .... om det stämmer så borde den vara i nederländerna .... väntan är lång...

Snälla, kan du inte skriva på ett normalt sätt med riktiga meningar? Man får ju läsa inläggen flera gånger för att vara säker på att man fattat allt. Apples info är ju rätt mycket tydligare än inläggen.

Hur som haver. Har du fått leveransbekräftelse att det ska ta 3-4 dagar så är den garanterat inte i Kina. Det brukar ta minst 7 arbetsdagar för en sån leverans. När paketet sen landat i Sverige kan det vara värt att ringa TNT och försöka bestämma tid för leverans på en tid när du är hemma. De brukar iofs oftast misslyckas ändå och komma när man inte är hemma så man får vänta ytterligare en dag.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-02 11:17
Ursprungligen av Rickard A:

Snälla, kan du inte skriva på ett normalt sätt med riktiga meningar? Man får ju läsa inläggen flera gånger för att vara säker på att man fattat allt. Apples info är ju rätt mycket tydligare än inläggen.

Hur som haver. Har du fått leveransbekräftelse att det ska ta 3-4 dagar så är den garanterat inte i Kina. Det brukar ta minst 7 arbetsdagar för en sån leverans. När paketet sen landat i Sverige kan det vara värt att ringa TNT och försöka bestämma tid för leverans på en tid när du är hemma. De brukar iofs oftast misslyckas ändå och komma när man inte är hemma så man får vänta ytterligare en dag.

Ok Rickard, jag vet att jag skriver på ett dåligt sätt, men jag är tyvärr lite invand att skriva så. Men jag tycker själv att det är fult Ska försöka ändra på det.

Hur som helst så kollade jag min status idag och då stod det så här.
Datum Tid Ställe Status
02 apr 2005 02:30 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
02 apr 2005 02:30 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
01 apr 2005 23:46 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Om jag förstått det rätt, så är det som du säger. Att den befinner sig i Nederländerna eller till o me tyskland kanske vid denna tiden. Har jag förstått det rätt? Och om det nu stämmer, levererar TNT på söndagar?

Ursprungligen av didda:

Ok Rickard, jag vet att jag skriver på ett dåligt sätt, men jag är tyvärr lite invand att skriva så. Men jag tycker själv att det är fult Ska försöka ändra på det.

Hur som helst så kollade jag min status idag och då stod det så här.
Datum Tid Ställe Status
02 apr 2005 02:30 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
02 apr 2005 02:30 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
01 apr 2005 23:46 Eindhoven Shipped From Originating Depot

Om jag förstått det rätt, så är det som du säger. Att den befinner sig i Nederländerna eller till o me tyskland kanske vid denna tiden. Har jag förstått det rätt? Och om det nu stämmer, levererar TNT på söndagar?

Tyvärr levererar ju inte TNT på söndagar men på måndag borde den komma. Min PowerBook skickades 14:e feb och de försökte leverera den till mig den 15:e helt oanmält. Fick dock vänta till den 17:e innan jag hade den i min hand eftersom jag var ut och reste. Så därför kan det vara bra att kolla statusen på måndag förmiddag och se om man kan bestämma tid med dem för utleverans. Eller kanske byta leveransadress till säg jobbet eller skolan eller vart man nu kan befinna sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-02 23:32

Det är ganska roligt att sitta och läsa den här tråden nu när man precis har försatt sig i samma situation själv! Det är en plågsam väntan. Å andra sidan ska man kanske vara lycklig om man inte har större problem än så här!

Bevaka tråden