Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook lämpad för studier m.m. ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tröttnat på PC:n och behöver istället en lätt liten bärbar data som lämpar sig för studier, filmredigering, musik m.m. Frågan är då : Upfyller iBook 12" dessa krav bättre än tex vanliga bärbara datorer ?? (Ekonomin är inte på topp och det verkar som iBooken är väldigt billig i gemförelse med andra datorer? Är detta för att den är sämre ? Lite förvirrad bara :S är ny på mac sidan

Tjaaaaa... Det beror ju på vad en 'vanlig' bärbar är, enligt din definition.

12" iBooken är ingen räsermaskin, och har inte den bästa skärm som suttit i en bärbar, men den klarar trots allt det allra mesta med bravur.

Tror inte den är förstahandsvalet vid filmredigering, men misstänker att den klarar även detta vid behov (Jag redigerar inte film. Alls. Inte heller har jag en iBook att testa med. Kör 1GHz 17" PB...).

Att förse den med lite extra minne jämfört med vad den levereras med ger OSX mycket extra ork, så det brukar rekomenderas.

Har faktiskt inte stött på någon (i modern tid) som köpt en iBook och inte varit nöjd med den... Men det kanske någon annan har?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-09 16:03
Ursprungligen av Element_:

Hej!

Tröttnat på PC:n och behöver istället en lätt liten bärbar data som lämpar sig för studier, filmredigering, musik m.m. Frågan är då : Upfyller iBook 12" dessa krav bättre än tex vanliga bärbara datorer ?? (Ekonomin är inte på topp och det verkar som iBooken är väldigt billig i gemförelse med andra datorer? Är detta för att den är sämre ? Lite förvirrad bara :S är ny på mac sidan

Kort svar på din fråga: Ja.

En iBook fungerar alldeles ypperligt för de uppgifter du nämner. Videoredigering i synnerhet fungerar mycket bättre på en Mac med det medföljande programmet iMovie än motsvarande på en PC-laptop oavsett modell.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 17:06
Ursprungligen av Element_:

Hej!

Tröttnat på PC:n och behöver istället en lätt liten bärbar data som lämpar sig för studier, filmredigering, musik m.m. Frågan är då : Upfyller iBook 12" dessa krav bättre än tex vanliga bärbara datorer ?? (Ekonomin är inte på topp och det verkar som iBooken är väldigt billig i gemförelse med andra datorer? Är detta för att den är sämre ? Lite förvirrad bara :S är ny på mac sidan

Jag läser medicin i Linköping (tredje året) och min iBook är med varje dag! Just att batteriet räcker så långe och att WLAN fungerar perfekt är lysande för mig.

  • Medlem
  • 2005-02-09 20:07

Ja.

Men det beror kanske på vad du studerar också?
(är själv väldigt nöjd med min ett år gamla ibook.)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 20:57

Funkar fint

Jag studerar också och använder min iBook dagligen. Den används till det mesta, även videoredigering med Final Cut Express. Lite extra minne och sedan rullar allt på fint.

Jag har en G3 iBook (800Mhz) med 384 MB RAM. Den funkar sådär med filmredigering. Det är inte plågsamt på något sätt, men det tar sån tid att rendera skiten att testrenderingar blir lite tradigt. Nuvarande iBook 12" är ju betydligt snabbare än min, så det borde gå alldeles utmärkt. De är väl snabbare än en iMac G4 700Mhz också (jag hade en sån också förut), och den var en fröjd jämfört med min G3 iBook. *svammel, svammel* Skärpning, Godzilla!

*andetag*
OK, kontentan: Det borde gå alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-10 09:40

Pluggar också i Linköping (Hej, Pille!) och har haft min 12" 1Ghz iBook i ett halvår nu, den är med mig varje dag till skolan och har fungerat felfritt. Det går alldeles utmärkt att redigera film på den, har till och med testat Final Cut Pro på den, det var inga problem alls. Är över lag väldigt nöjd med den, den bästa bärbara jag någonsin haft i alla fall

Pluggar också Liinköping (med t9, hej hej pille och jarviz). iBoook är vad du letar efter Element, tror att det kommer uppfylla dina krav och mer därtill. Så var det i alla fall för mig när jag gick från PC och köpte min första mac, en iBook.

Och hjälp får du här.

vänligen
/Jerker

Ursprungligen av Element_:

Hej!

Tröttnat på PC:n och behöver istället en lätt liten bärbar data som lämpar sig för studier, filmredigering, musik m.m. Frågan är då : Upfyller iBook 12" dessa krav bättre än tex vanliga bärbara datorer ?? (Ekonomin är inte på topp och det verkar som iBooken är väldigt billig i gemförelse med andra datorer? Är detta för att den är sämre ? Lite förvirrad bara :S är ny på mac sidan

Är i samma situation som du, fick hem iBook för tre dar sen. Du kommer inte ångra dig. Det enda som känns billigt är tangentbordet, men det är mycket skönt att skriva på trots det. Som vanligt med apple är det en abnormt genomarbetad produkt, som dessutom vad jag vet är av med sina barnsjukdomar.

Klar du ska slå till, en polis får aldrig tveka att slå till!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-11 00:44

Photoshop, DW, FW.. Flash

Blir spännande att se om jag verkligen kommer att kunna köra Photoshop, Dreamweaver och Fireworks och Flash med mera på ibook 12". Prestandan på självaste datorn borde vara högre än min gamla pb på 667 MHz, men skärmen är jag lite orolig för.
Räcker färgåtergivning, betraktningsvinkel och 1024x768 i upplösning?

Ursprungligen av sparrow:

Blir spännande att se om jag verkligen kommer att kunna köra Photoshop, Dreamweaver och Fireworks och Flash med mera på ibook 12". Prestandan på självaste datorn borde vara högre än min gamla pb på 667 MHz, men skärmen är jag lite orolig för.
Räcker färgåtergivning, betraktningsvinkel och 1024x768 i upplösning?

Spontant: Ja! Det är ju ingen proffsmaskin, men helt ok.

Tacksam för alla era svar!! Är inte lika förvirrad längre

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-12 19:08

Ännu en som pluggar i Linköping

Studerar datateknik och har en 12" iBook G4. Det är min första mac och jag tycker den fungerar utmärkt. Det blir mycket surfande och en hel del programmering och unixpul.

Om ni har WLAN där du studerar Element_ så ska du givet köpa med ett Airport-kort, det är väldigt smidigt när man är i skolan och kan sätta sig och surfa/kolla mailen var som helst.

Ursprungligen av Nodde:

Ännu en som pluggar i Linköping

Studerar datateknik och har en 12" iBook G4. Det är min första mac och jag tycker den fungerar utmärkt. Det blir mycket surfande och en hel del programmering och unixpul.

Om ni har WLAN där du studerar Element_ så ska du givet köpa med ett Airport-kort, det är väldigt smidigt när man är i skolan och kan sätta sig och surfa/kolla mailen var som helst.

Airportkortet följer numera alltid med! Köp en basstation till hemmet med. VARNING: Beroendeframkallande! (eller ska man säga Oberoendeframkallande? )

1
Bevaka tråden