Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarserver för hemmabruk?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har köpt en sk skrivarserver som man kopplar direkt på skrivaren o sedan ihop med nätverket. Den jag köpte finns på Biltema och jag har installerat den på min PC dock är jag plötsligt osäker på om den verkligen funkar med Macen. I instruktionerna står det att den funkar med AppleTalk men det är ju för 17 bara upp till 9.2 som man använde sig av det. Min Mac är fn utan OSX. Är det någon som testat denna produkt - se bild nedan. ? Om Ni vet med Er att den inte funkar med Macen kan Ni då möjligen rikta in mig mot rätt produkt. Jag har för närvarande en PC och en Mac men kommer förhoppningsvis att ha ytterligare en Mac efter sommaren och jag är trött på att fippla med usb-kabeln mellan burkarna.

Jag kan tyvärr inte finna något företagsnamn på vare sig produkten eller i manualen men på manualen står det "get Net..." och det är det enda jag har att gå på...

Senast redigerat 2005-12-07 12:19
  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 18:40

Sätt upp en av datorerna som skrivarserver istället och ha skrivaren konstant på den…

Det blir så mycket zum zum zurr då. Jag bor i en enrumslägenhet som väl i det närmaste kan liknas vid en spole med allt kablage som jag har.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 18:51

Skaffa trådlöst då…

En sak i taget...

Om den här prylen fungerar vet jag inte (kan inte se att den INTE skulle göra det, om den funkar med pc) men AppleTalk har i alla fall jag igång på mitt OSX 10.3.7 när jag använder skrivaren (en HP LaserJet med ethernetport).

Men den där verkar ju köra TCP/IP eller hur kör du den på Win burken?
har du en IP-adress till den lilla skrivaren är du home-safe varensig du kör OS 9 eller OS X.

Hur konfigurerar du den? TCP/IP och ett eget IP-nummer?
I så fall borde det väl inte vara något problem med OSX, eller har jag fel?

Tala om hur det gick.

MVH

Edit: Det ÄR tydligen ett webbgränssnitt. Det enda blir att du (och kanske jag och några till) behöver köpa en skrivarkabel med PC-stuk, för USB-anslutning verkar saknas:

Skrivarserver 10/100 Mbps
Används för att kunna ansluta skrivare till nätverket. Ansluts till skrivarens parallellport. Litet och smidigt format. Inbyggd webbserver för administration. Stöder 10/100 Mbps Fast Ethernet. Kan användas för utskrifter från Windows 95/98/ME/2000/XP, Macintosh, Linux m.fl. Levereras med drivrutiner för Win 95/98/ME/NT/2000/XP, nätadapter samt manual på CD.

  • Medlem
  • 2005-02-07 21:18

Den verkar ju misstänkt lik den här:

http://www.cablesunlimited.com/products/Prod_Individual3.aspx?groupcode=I3104

Har den samma specifikationer så ska den ju fungera med Unix/Linux och då pratar den säkert LPR-protokollet över TCP/IP. Då bör den fungera utmärkt med en Mac.

Prova att installera skrivaren som en skrivare av "LPD/LPR"-typ i "Skrivarinställning". Ange dess IP-nummer (garanterat samma som du använder för att komma åt dess webbgränssnitt). Könamnet kan troligtvis lämnas tomt (annars får man lusläsa manualen - kan vara värt att prova "lp" först).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 10:36

wlao,

Ursprungligen av rhen:

Prova att installera skrivaren som en skrivare av "LPD/LPR"-typ i "Skrivarinställning". Ange dess IP-nummer (garanterat samma som du använder för att komma åt dess webbgränssnitt). Könamnet kan troligtvis lämnas tomt (annars får man lusläsa manualen - kan vara värt att prova "lp" först).

Jag lusläste PDF-manualen & fann på sidan 90 att könamnet borde vara:

lpt1

Så gör som "rhen" skrev ovan, samt ange lpt1 som könamn ..

-Torkel

Tack för era försök men never mind jag returnerar den. Jag ville ha en plug and play-sak men den där verkar snarare vara plug and pray och jag har ingen lust att på allvar plöja genom en 120-sidors pdf-manual bara för att nätverka min skrivare med min compaq o min/mina Macar. Med tanke på att det tog sådan himla tid för mig att finna den ursprungliga tillverkaren (getnetusa.com) så struntar jag i det för stunden. Jag kanske ger mig ut på jakt efter något sådant här senare men då ska det bannemig vara ett erkännt märke så att det är lätt att finna uppdateringar etc.

  • Medlem
  • 2005-02-07 22:37

Att jag inte lyckades få den att fungera berodde nog mest på att jag inte hade någon skrivare som jag kunde koppla in i den

Däremot borde det inte finnas någon anledning att den inte skulle fungera att skriva ut från Mac - det beror väl mer på om det finns någon drivrutin för skrivaren till Mac. Skrivarservern klarar som sagt av utskrift via bl.a. TCP/IP och AppleTalk, och det stöds ju av MacOSX.

Det finns en manual på CDn, men jag kommer inte ihåg om den innehåller något specifikt om MacOSX. Men den kanske kan vara värd att kolla in ändå...

---
Edit: Hittade manualen här ifall det är någon som kan dechiffrera den bättre än jag...

Senast redigerat 2005-02-08 00:16
1
Bevaka tråden