Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdrive - värt 1300:-?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 08:59

Funderar på en pb 15" 1,5 GHz, den är bra mycket billigare än 1,67 men saknar då också superdrive. Man kan beställa superdrive till 1,5:arn för ca 1300:- extra. Är det nån som har erfarenhet av hur mycket man egentligen använder en dvd-brännare?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 09:04

Hur ofta använder du CD-brännare?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-07 09:10

Har du tillgång till DVD-brännare på annan dator?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 09:20

Jag använder CD-brännare ca 2ggr i månaden, för det mesta är det bara för att spara ett par filer på ca 10mb...

Enda gången jag tänker att jag kanske behöver dvd-brännaren är för att kunna bränna ut färdiga dvd-filmer som jag gjort i imovie. Men jag kan exportera tillbaka till dv-cam också.

Jag har kompisar som har dvd-brännare.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 10:46

Du kan få en extern dvd brännare för runt 1000:-, dessutom dual-layer. Så om du inte behöver ha dvd brännaren med dig så kan det vara ett alternativ om du behöver bränna dvd skivor.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 11:34

Vad är dual-layer?

  • Medlem
  • 2005-02-07 12:08

Dual layer är det format som kommersiella DVD-filmer använder. Det får plats dubbelt så mycket.

DVD-brännare är bra, och värt 1300 extra. En extern är mycket jobbigare att använda, även om det går att få lite mer tekniskt avancerade.

Att kunna ta en riktig backup på 4,2GB är rätt praktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 13:06

superdrive blir det!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 13:13

Jag fick min pb med superdrive i sep 04.
Jag har gjort 2 st imovie filmer till dvd, det är nog allt. De filer som jag säkerhetskopierar får plats på en vanlig cd så behovet var mindre en jag trodde. Skulle jag köpa en ny maskin i dag så skulle jag inte lägga till en superdrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 13:15

då jag har dvd-brännare på annan dator och dessutom bränner skivor rätt sällan så tänkte jag strunta i den, kanske köper en extern duallayer om något år eller så. apple tar dessutom ut brutalt överpris för brännaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 14:23
Ursprungligen av equip:

då jag har dvd-brännare på annan dator och dessutom bränner skivor rätt sällan så tänkte jag strunta i den, kanske köper en extern duallayer om något år eller så. apple tar dessutom ut brutalt överpris för brännaren.

Har du tips om vart det finns billiga "2.5-tum" (40-pin) DVD-brännare så tipsa mer än gärna...
Tror väldigt många skulle vilja ha en juste leverantör, och du verkar ju ha koll eftersom du vet att det är överpris.
Det enda jag sett hos "pezekomponentmånglare" är CD-RW och det till jävulska priser (och utan att det fanns några i lager).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 14:36
Ursprungligen av Pär:

Har du tips om vart det finns billiga "2.5-tum" (40-pin) DVD-brännare så tipsa mer än gärna...
Tror väldigt många skulle vilja ha en juste leverantör, och du verkar ju ha koll eftersom du vet att det är överpris.
Det enda jag sett hos "pezekomponentmånglare" är CD-RW och det till jävulska priser (och utan att det fanns några i lager).

ingen aning om var man köper interna till vettigt pris. det jag avsåg med överpris är att jag inte är beredd att betala 1300 ytterligare för att maskinen ska kunna bränna enkelsidiga dvd- istället för cd-skivor. jag tror apple har (ovanligt) hög marginal på just det här tillvalet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 15:04
Ursprungligen av equip:

ingen aning om var man köper interna till vettigt pris. det jag avsåg med överpris är att jag inte är beredd att betala 1300 ytterligare för att maskinen ska kunna bränna enkelsidiga dvd- istället för cd-skivor. jag tror apple har (ovanligt) hög marginal på just det här tillvalet.

Aha... okey...

Trodde någon äntligen hittat någon leverantör av "lösgrejor" i svedala med vettiga priser på optiska enheter som inte är i jätteformatet.

Lite trist att "apple tar dessutom ut brutalt överpris för brännaren." betydde "jag har redan brännare så jag behöver ingen mer" när jag hade hoppats på att det skulle betyda "jag vet vart man kan få tag på 40-pin compact dvd-brännare billigare än 1300 pixoleros"...

  • Medlem
  • 2005-02-07 16:09
Ursprungligen av equip:

...jag tror apple har (ovanligt) hög marginal på just det här tillvalet.

Nej, det är nog ganska normalt faktiskt. Att köpa till en brännare till en bärbar PC av märket Compaq i efterhand var så dyrt att t om säljaren avrådde från det. Runt 3-4 000. Det var iofs nästan ett år sedan, men ändå. Ingen Dual layer, och bara 2x.

1
Bevaka tråden