Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir specsen på nästa ibook... och när?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-06 19:50

Jag är en ännu icke mac-ägare som tycker att ibooken börjar bli mer och mer attraktiv. Jag behöver absolut inte mer prestanda än jag har idag, men det skulle ändå kännas lite surt att uppgradera från den två år gamla Compaq jag har idag till en splitterny dator med samma prestanda. iBooken är mindre och lättare och har bättre batteritid, men min Compaq matchar den rätt väl om man ser på de andra siffrorna. En sak jag definitivt skulle vilja ha mer av är upplösning eftersom 1024x768 som jag har idag är i underkant. Hur väl fungerar OS X på lågupplösta skärmar jämfört med Windows?

Hur stor är chansen på en kraftigt uppdaterad ibook till sommaren? Ingen skulle bli gladare än jag om det kom en 13" widescreenmodell med 1280x800 och möjligtvis snabbare processor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 19:56

1024 x 768 pixlar är väl tillräckligt på en 12-tumsskärm? Om du vill ha bra sprutt på datorn bör du installera maximalt med minne. Klart är emellertid att det kommer en uppdatering av iBook G4. Frågan är bara när. Om du vill ha högre upplösning och mer prestanda får du bita i det söta äpplet och köpa en Powerbook G4 med 15-tumsskärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-06 20:17

Tja, En 15" laptop är trevlig att ha på skrivbordet men mindre trevlig att släpa omkring på. Ibookens 12" formfaktor är lagom ur den synvinkeln och det är också en "ursäkt" för att ha låg upplösning även om Toshiba har en serie 12" tablet-PCs med den i sammanhanget smått vrickade upplösningen 1440x1080. Dock är den maskinen dubbelt dyrare än en ibook.

Jag skulle gärna gå upp lite i storlek för att få lite bättre skärm, men klivet till 15" vill jag inte ta. HP har en 13" widescreenmodell med 1280x800 som i grundutförande kostar ungefär som en ibook. Hoppas Steve sneglar på den modellen inför nästa uppdatering.

Ursprungligen av Perc:

Hur stor är chansen på en kraftigt uppdaterad ibook till sommaren? Ingen skulle bli gladare än jag om det kom en 13" widescreenmodell med 1280x800 och möjligtvis snabbare processor.

Har svårt att tro att det blir särskilt revolutionerande uppgraderingar eller designändringar på iBooken nu i april.
Men jag tycker att specifikationerna inte borde vara sämre än den billigaste mac mini.

Min gissning på 12"-modellen
CPU: 7447B, klockad till 1,33GHz med 167MHz bus
RAM: 256MB 333MHz
HD: 40GB 4200RPM
GPU: Antagligen samma
Allt annat lika

EDIT: Några bokstäver råkade försvinna

Senast redigerat 2005-02-06 23:40
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-06 22:58
Ursprungligen av ptolemy:

Har svårt att tro att det blir särskilt revolutionerande uppgraderingar eller designändringar på iBooken nu i april.
Men jag tycker att specifikationerna inte borde vara sämre än den billigaste mac mini.

Min gissning på 12"-modellen
CPU: 7447B, klockad till 1,33GHz med167MHz
RAM: 256MB 333MHz
HD: 40GB 4200RPM
GPU: Antagligen samma
Allt annat lika

Den kommer nog med 512mb som standard hade iaf varit bra om inget annat

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 00:34

Hur många minnesmoduler kan man ha i iBooken numera? Det skulle ju vara lite synd om man köpte en ibook med 512MB och hittade en 256MB i uppgraderingssockeln när man sitter där med sin splitternya ibook och en 512MB-sticka från macoteket. Det råkade jag ut för med min förra laptop... enda gången i mitt liv som 128+128 har blivit 192.

Ursprungligen av Perc:

Hur många minnesmoduler kan man ha i iBooken numera? Det skulle ju vara lite synd om man köpte en ibook med 512MB och hittade en 256MB i uppgraderingssockeln när man sitter där med sin splitternya ibook och en 512MB-sticka från macoteket. Det råkade jag ut för med min förra laptop... enda gången i mitt liv som 128+128 har blivit 192.

iBook har en fast 256mb sticka sen ett ledigt slot.
12" Powerbook har också en fast 256mb sticka sen får du en 256mb i den andra slotten. Så ska man uppgradera den sitter man där med en 256mb över...

Ursprungligen av Perc:

Hur stor är chansen på en kraftigt uppdaterad ibook till sommaren?

Chanserna för en ny modell innan sommaren bedömer jag som mycket goda. Apple har presenterat en ny iBook varje vår (april-maj) sedan den vita iBooken kom våren 2001. Chanserna för en kraftigt uppdaterad modell tror jag tyvärr är sämre. Antalet pixlar på skärmen är väl det främsta argumentet för folk att lägga ut pengar på PowerBook istället (dvs PB 15" och 17") när man tröttnat på 1024 x 768. Men vi kan ju alltid hoppas på något fräckt. iBooken har ju haft samma form och utseende i snart 4 år.

Ursprungligen av Perc:

Ingen skulle bli gladare än jag om det kom en 13" widescreenmodell med 1280x800 och möjligtvis snabbare processor.

Jag tror nog det finns en och annan till förutom du

1
Bevaka tråden