mysql problem... php MyAdmin kommer inte in.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade precis mysql på min server hemma (OS X 10.3.7).
Jag började med att säkra den genom att ge lösenord till root anv och de anonyma kontona som skapas. När det fungerade från CLI så installerade jag phpMyAdmin för ett enklare Admin GUI.
Men jag får inte phpMyAdmin att ansluta till databases, det har något att göra med det jag precis gjort. Någon som kan tänka sig peka på vad jag missat?
Här har ni det felmeddelande som phpMyAdmin ger mig.

#1251 - Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client

Innan klagade den på att jag skulle lägga till lösenordet på root eller valfri anv i config.inc.php.
Vilket jag gjorde då dök detta upp.

Jag har gjort min GRANT kommandon på berörd användare samt root användare men bara för localhost.

Vad är det som är fel?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-06 14:37

Om du använder en äldre version av php så beror felmeddelandet på att lösenordsstandarden i nyare versioner av mysql verkar vara inte riktigt fungera med php av äldre versioner (jag vet inte exakt vilken php-version som krävs). För att lösa de hela finns det tre sätt

1. Använd den här syntaxen i grant-kommandon

GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'username'@'localhost';
SET PASSWORD FOR 'username'@'localhost' = OLD_PASSWORD('lösenord');

2. Avkommentera följande rad i my.ini

#Use old password encryption method (needed for 4.0 and older clients). 
old_passwords

3. Uppgradera php till den senaste versionen

Ahhhhhhhh!
Jag kör php 4.3.10 och MySQL 4.1.9-standard.
Ska jag behöva ta upp php till 5 tro?

Ska testa dessa andra saker också.

Resultat av test 1:
ERROR 1064 (42000): You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = OLD_PASSWORD('HEMLIGT_LÖSENORD')' at line 2.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-06 14:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Resultat av test 1:
ERROR 1064 (42000): You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = OLD_PASSWORD('HEMLIGT_LÖSENORD')' at line 2.

Jag missade visst en ; i min kod ovan. SET PASSWORD är ett separat kokmmando.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-06 14:55

Well, det låter väl som att du borde klara dig vad gäller php-version. Testa version 1 och 2 så får vi se om det funkar bättre så.

Ett annat tips kan vara att starta mysql efter du har startat apache. Det kan lösa kontakt-problem ibland konstigt nog.

Sådär ja!

Tack Arvid det löste sig med din hjälp!!!

1
Bevaka tråden