Köpa ny PowerMac nu eller sen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att jag tjatar, men jag har köparens ångest. Det är väl förståeligt då det ju är ganska mycket pengar det är frågan om?

Frågan:
Har det inte dröjt rätt länge sedan förra uppdateringen av linjen? Jag har helt förlikat mig med tanken att datorn förr eller senare blir omodern och relativt till nyare datorer långsam, men man vill ju inte att ens dator skall bli förra årets modell redan efter en vecka. Jag menar t.ex. om man köper en 2x2 eller 2x2,5 nu och de om en vecka introducerar en snabbare toppmodell, kanske med något nytt tillbehör eller något, eller introducerar en 2Ghz singelmodell, och så är min dator plötsligen den som ligger näst längst ner i hastighetsligan (precis ovanför singelprocessormodellen då) och kostar 5000 kr mindre än den gjorde förut, samtidigt som man börjar undra om det i det läget är värt att köpa en dual alls (i fallet med snabbare singelmodell). Då blir man ju ledsen...
Om jag trodde att de inte skulle uppdatera förrän i sommar eller något skulle jag inte bry mig, men det känns som om det är perfekt läge att köpa i exakt fel tillfälle nu.
Ni som har vana/känsla vad gäller det här, hur känns det för er?

Jag vet alltså att min dator kommer att vara lika bra och duga lika mycket till även om de uppdaterar produktlinjen, det är bara det att jag verkligen inte vill göra en sämre affär än nödvändigt.

Ursprungligen av Godzilla:

Jag vet att jag tjatar, men jag har köparens ångest. Det är väl förståeligt då det ju är ganska mycket pengar det är frågan om?

Frågan:
Har det inte dröjt rätt länge sedan förra uppdateringen av linjen? Jag har helt förlikat mig med tanken att datorn förr eller senare blir omodern och relativt till nyare datorer långsam, men man vill ju inte att ens dator skall bli förra årets modell redan efter en vecka. Jag menar t.ex. om man köper en 2x2 eller 2x2,5 nu och de om en vecka introducerar en snabbare toppmodell, kanske med något nytt tillbehör eller något, eller introducerar en 2Ghz singelmodell, och så är min dator plötsligen den som ligger näst längst ner i hastighetsligan (precis ovanför singelprocessormodellen då) och kostar 5000 kr mindre än den gjorde förut, samtidigt som man börjar undra om det i det läget är värt att köpa en dual alls (i fallet med snabbare singelmodell). Då blir man ju ledsen...
Om jag trodde att de inte skulle uppdatera förrän i sommar eller något skulle jag inte bry mig, men det känns som om det är perfekt läge att köpa i exakt fel tillfälle nu.

Jag vet alltså att min dator kommer att vara lika bra och duga lika mycket till även om de uppdaterar produktlinjen, det är bara det att jag verkligen inte vill göra en sämre affär än nödvändigt.

Just nu är nog en bra tid att köpa. Efter Expot och Powerbook-uppgraderingarna. Om det inte dyker något oväntat så kommer det nog inget förrän WWDC i juni. Köp.

Frågan:

Hejsan Godzilla!
Kul att se fler mac users ifrån trakterna häromkring!

Jag köpte min 2.5a nu och tro mej jag har tvivlat precis som du, men jag tror inte dom släpper en ny Powermac förräns WWDC och jag behövde en ny dator och det kändes självklart att köpa nu, man vill ju inte vänta till sommaren direkt..

Köp en 2.5a och du blir nöjd!

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-04 13:12

Nästa uppdatering bör väl, enligt det här tidsschemat komma i sommar om man räknar singel 1.8an som en uppdatering. Om man inte gör det kan nya burkar komma allt från nu till i sommar.

2004-10-19: Ny low-end-maskin: Singel 1.8GHz modell presenterad
2004-06-09: Dubbla processorer över hela linjen, 2x1.8, 2x2.0, 2x2.5
2003-11-18: Ny Dubbel 1.8GHz, priset sjunker på 1.6GHz-modellen
2003-08-18: PM G5 Börjar skeppas
2003-06-23: PM G5 presenterad (WWDC), upp till 2x2GHz, USB 2.0, SATA, upp till 8GB RAM, AGP 8x mm
2003-01-28: Dubbel 1.42Ghz presenterad - FW800, Airport Extreme, 4x DVD-R
2002-09-18: Dubbel 1.25GHz börjar skeppas
2002-08-13: PM uppdatering - dubbla processorer, max 1.25GHz & DDR etc (Mirrored Drive Doors)
2002-01-28: Dubbel 1GHz presenterad (QuickSilver 2002)

Så... nu är maskinen beställd. Tack för hjälpen alla!

Frågan:

Ska man resonera så här kan man ju aldrig köpa en dator, det kommer alltid en bättre variant, min 2GHz G5 är mycket billigare än när jag köpte den för ett år sen, men det får man ta. Man kan ju iofs. fundera på vad man betalar för egentligen, kan väl inte vara billigare att tillverka en G5 bara för att det kommer en variant med snabbare processorer, så en hel del av priset är nog luft, så att säga.

Ursprungligen av bruksarn:

Ska man resonera så här kan man ju aldrig köpa en dator, det kommer alltid en bättre variant, min 2GHz G5 är mycket billigare än när jag köpte den för ett år sen, men det får man ta. Man kan ju iofs. fundera på vad man betalar för egentligen, kan väl inte vara billigare att tillverka en G5 bara för att det kommer en variant med snabbare processorer, så en hel del av priset är nog luft, så att säga.

Precis, men som jag sa så gör det mig inget alls om det kommer en ny månader eller halvår senare, det var den gnagande känslan av att de skulle släppa en ny kanske så tidigt som dagen efter jag beställde, eftersom det (om man inte räknar uppdateringen 2004-10-19) var så länge sedan de gjorde det sist.

Dagen efter-grejen hände mig faktiskt när jag köpte min iMac (jag tror det var då) och jag två veckor senare (eller något sådant) kunde fått den för tusenlappar mindre.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-05 19:27

Jag tippar att det kommer en prissankning pa G5orna ganska snart. De saljer inte sa bra langre. Snabbare modeller levereras tidigast i juli tror jag, om ens da. Verkar ju som IBM kort fast rejalt med att fa den att ga snabbare.

//mattan

1
Bevaka tråden