Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor är ökningen av antal switchers?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 22:34

Steve J. brukar ju gilla att visa hur mycket iPodförsäljningen stiger över tiden. Likaså brukar han visa hur iTunes försäljningen stiger varje månad. Jag har en mycket tydlig känsla av att antalet switchers i Sverige ökar och ökar månad för månad. Frågan är om det bara är en subjektiv känsla eller om det går att visa med siffror.
99mac har väl knappast tillgång till den typen av försäljningssiffror men det kanske skulle gå att skapa några justa diagram över antal nya switchermedlemmar? Då skulle man förmodligen få se en markant ökning månad för månad under exempelvis 2004. Det borde åtminstone ge en tydlig indikation på hur tillväxttakten är i detta land.
Vad säger Björnström eller någon som har tillgång till statistik från servrarna? Det skulle vara ytterst intressant.

Den enda observation jag kan bidra med är att forumet svämmar över av frågor om att switcha, leveranser och konfigurationer. Så upplevde jag det inte för några år sedan. Då var det mest gnägg om apples tynande tillvaro och slöa os x.

Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Den enda observation jag kan bidra med är att forumet svämmar över av frågor om att switcha, leveranser och konfigurationer. Så upplevde jag det inte för några år sedan. Då var det mest gnägg om apples tynande tillvaro och slöa os x.

Har OsX varit slött? Har jag aldrig märkt, började i och för sig med 10.3.2

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 08:12
Ursprungligen av bruksarn:

Har OsX varit slött? Har jag aldrig märkt, började i och för sig med 10.3.2

Jo, det har det varit.
Men det har hela tiden gått åt rätt håll

Ursprungligen av bruksarn:

Har OsX varit slött? Har jag aldrig märkt, började i och för sig med 10.3.2

Ha ha, jo jag har en original skiva av osx 10.0 som du kan få låna om du vill...

Antalet switchers ökar lavinartat. Ständigt och jämt kommer det folk (PC-användare) fram till mig och frågar vilken Mac de ska köpa... så var det definitivt inte för några år sedan. Det ska bli intressant att se hur marknadsandelen ser ut om ett halvår eller så.

/M

Kan bara hålla med Martin, i skolan såg jag igår 3 iBooks i föreläsningssalen. Och en av dem ägdes av en kille som jag sett som tvättäkta PC-fanatiker.

Mina föräldrar funderar på en Mac mini, otänkbart bara för 6 månader sen.
Apple har en väldigt lång väg att gå, men att marknadsandelen måste ha ökat är nästan självklart.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 09:07

Jorå, folk som aldrig skulle tänka sig att se åt Apples håll för nåt år sedan köpte en iPod. Därefter har de mjuknat. Och nu, Mac mini, hallå, kompisar från både Windows- och Linuxvärlden har flippat som mynt. De vill ha en NU!!! Det var nog ändå perfekt att släppa Macen efter jul då koncentrationen kunde läggas på iPodförsäljningen för att folla in fler mench.

Begreppet Switcher är missvisande även om Apple gärna vill att man dumpar PC:n. Många däribland jag kör med både PC och Mac. PC:n till de tyngre uppgifterna och Mac som hemdator.

Hej igen!

Os X har varit SLÖTT SLÖTT SLÖTT. iaf på de datorer jag förfogat över.
Nu sitter jag här och skriver på min NYA iBOOK som kom igår. Visst det går att hitta pc-monster som bränner dvder med widescreenskärm (datorerna alltså, inte dvderna) för samma pris. Men jag är övertygad om att mitt val var rätt. Så smidig. Så snygg. Så smart allt fungerar tillsammans jämfört med min pc-laptop. Känns skönt att va tillbax i mac-världen!

Ursprungligen av eternit:

Begreppet Switcher är missvisande även om Apple gärna vill att man dumpar PC:n. Många däribland jag kör med både PC och Mac. PC:n till de tyngre uppgifterna och Mac som hemdator.

Ja, precis. Eller tvärtom, som hos vissa i min umgängeskrets. PCn som hemdator (spel-) och PowerMac till tyngre grafiskt arbete (och även lättare saker, som DVD-bränning, surfning och ordbehandling)

edit: Jag är dock en tvättäkta switcher, jag har helt rensat min hem från Intel- och Microsoftprodukter. Eller ja, jag har några spel för Windows och DOS men de räknas inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:22
Ursprungligen av eternit:

Begreppet Switcher är missvisande även om Apple gärna vill att man dumpar PC:n. Många däribland jag kör med både PC och Mac. PC:n till de tyngre uppgifterna och Mac som hemdator.

Jag måste säga precis som inlägget Godzilla skriver. Jag kör både Mac och PC. Allt som är viktigt samt vanligt användande sker på Macen, PC:n servas enbart som en spelmaskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 15:31

Det är väl klart att antalet Switchers ökar. Windowsoperativsystemet har alldeles för många säkerhetsbrister samtidigt som XP är ett dött operativsystem jämfört med 10.3. Att folk förr i tiden (mitten / slutet av nittiotalet) skaffade PC förstår jag. Dåvarande OS fick bomben ofta och det fanns varken kringutrustning, programvara eller pris som kunde matcha PCn, något som har ändrats helt på senaste tiden, mycket tack vare iPoden och nu Mac Mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:17

Som någon skrev tidigare "Apple har en väldigt lång väg att gå" och det stämmer väldigt bra. Man måste ju vara en aktiv dataköpare för att snubbla över en Mac. Specialaffärer, AppleStore osv. Vanliga Svennsons köper ju sina datorer på Siba, OnOfff mm.

Men visst ökar antalet användare. De senaste månaderna har 2 st i min närmaste vännskapskrets köpt Appledatorer.

1
Bevaka tråden