Varning för missänkt auktion på tradera

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-02 13:57

Denna PB annons på tradera är misstänkt lik en som stängdes av för några månader sedan.
http://www.tradera.com/auction/aid_10768182

Då diskuterades den i den här tråden:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=55222&page=1&highlight=Anastasia

Enligt specen ingår även denna gång en USB-BT-adapter. Till en dator som har inbyggt BT...
I övrigt ser paketet också identiskt ut. Ett riktigt dröm-kit... Extra allt.

Usch för folk som lurar sina medmänniskor på sparslantarna.
Någon som är medlem på tradera som kan gå in och anmäla auktionen till granskning?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-02 14:47

Har skickat ivägen en anmälan.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-02-02 14:48

så,

har precis skickat in en anmälan med länkar till den äldre tråden och förre säljarens avstängning

//Filip

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-02 15:27

Vad är det som är misstänksamt med auktionen?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 15:40
Ursprungligen av tjogin:

Vad är det som är misstänksamt med auktionen?

Ehhh... Du kanske skall läsa tråden dom hänvisar till i första inlägget?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-02 16:06
Ursprungligen av nubi:

Ehhh... Du kanske skall läsa tråden dom hänvisar till i första inlägget?

Står ju massor av konstiga grejor där, t.ex. att det skulle vara misstänksamt att sätta ett lågt utropspris eller att inte ha något reservationspris...

Det enda misstänksamma jag ser är väl typ att säljaren inte har sålt något förut och därför inte heller har några goda vitsord från andra köpare, men, lixom är det värt att notera på 99mac det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-02 16:14

Misstänkt är att en ny säljare - denna gång från Canada, förra gången Schweiz - säljer ett fantastiskt PB17"-paket med exakt samma superflådiga spec (iPod, Griffin iTrip, Iris-pen, 128 MB grafikkort,54krpmHD, väska osv) med exakt samma formuleringar och samma radbrytningar som den förra bedragaren... Det är misstänkt. Dock inte det låga utropspriset.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 23:15

Det är väl bara att be honom göra affären via blocketgaranti eller payson-garanti

Nu finns en ny auktion med samma specar och eftersom den förra är avslutad så känns det lite konstigt att samma paket är ute igen.

http://www.tradera.com/auction/Apple___Macintosh___Tillbehor/aid_11344982

Först tänkte jag att det kan ju vara någon alldeles för rik snubbe som bara måste köpa nytt, så här kan man göra ett klipp. Men så sökte jag här och då förstod jag vad jag ju egentligen redan visste - för bra för att vara sant.

Hoppas han inte lyckas lura någon på stålar bara...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 22:11

Varför följer det med en Panther-kartong med 1,5 GHz-varianten av PB G4? Den datorn fungerar inte med äldre versioner än 10.3.4, så då finns det väl ingen anledning att ha en separat Panther-kartong?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-23 01:02

Skrev ett e-mail till han som vann förra auktionen och frågade hur det gått, får se om och vad han svarar.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 07:54

Kolla budhistoriken! Flera har bjudit över sig själva flera ggr i rad. Sjukt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 08:33

Denna annons har nu altså (iår) dykt upp för tredje gången

Han /hon är envis, första gången var det en kvinnlig? säljare från Det lilla neutrala landet, sen var det - just det Uncle Tom - så detta är hans andra annons med samma innehåll.

Det var även han/hon som ville ha pengarna insatta på sitt bankkonto innan personen skeppade grejerna från sin hem?ort

ha ha - blåsning, säljaren har blivit avstäng två gånger från tradera

/Tangen

Ursprungligen av rana:

Sjukt korkat. Det tyder bara på en sak: att någon försöker få upp priset och hoppas på att någon stackare nappar på auktionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 09:15
Ursprungligen av rana:

Inte det minsta. Det ser ut så när någon lägger ett bud men det redan finns ett högre (osynligt) bud.

Låt säga att en auktion har ett utropspris på 1 kr. Du är den första budgivaren och lägger ett bud på 50 kr. Det resulterar i att det synliga budet för varan blir 2 kr. Den summa du angav (50 kr) är alltså ditt tak, det innebär inte att du automatiskt får pröjsa 50 kr. Men ok, nu ligger alltså priset på 2 kr. Om någon annan då lägger ett bud på 3 kr så kommer denne automagiskt att bli överbjuden av dig (det läggs då ett bud i ditt namn på 3 kr). Så blir det ända tills dess att någon lägger ett bud som är högre än ditt maxbud (som ju var 50 kr, remember?), ditt maxbud förblir osynligt i budhistoriken tills dess att du blivit överbjuden. Dina automatiska mellanbud syns dock inte i historiken, där syns bara de "för låga" bud som din motståndare lagt (dvs de bud som du automatiskt bjudit över).

Alltså, för varje nylagt bud som är lägre än ditt maxbud kommer "du" automatiskt att lägga ett bud, och därför kommer det i budhistoriken se ut som att din motståndare bjudit över sig själv en massa gånger. Detta kan för övrigt avläsas genom att man tittar på vilka tidpunkter som buden lagts.

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 12:57

Jag bjöd och blev överbjuden. Fick sedan detta mail för ett par dagar sedan. Jag tror jag ska leka lite med honom.

Hello, Dear customer(Tradera Member),
I have a business opportunity I hope you will consider.
I noticed that you are interested to buy a laptop and I want to tell you that I have PowerBook G4 1.5GHz 1024 80 SuperDrive 17", 4 units ready to ship.
I am selling them for an extremelly discounted price (700 EURO for one ).
The laptops are brand new in original boxes never open ,will come with all accesories and full warranty international !
For this month, my company has an offert for you. If you buy 3 units, you will receive 1
unit for FREE , for only"2000 EURO" !
E-mail me for more details , and maybe we will close a good deal.
Thanks for your time!
P.S. please write me in english language

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 14:04

all the people from Tradera want to use this service Payson but i don't know this service and about C.O.D i will never use again.If you agree this offert you have to pay with Western Union Money Transfer,it's easy,save and fast. and after that i can shipp you the laptop or the laptops.How many do you need?
I sent a few products last year before I got the money and
I lost them because of my trust,I can't affourt to lose again,I allerted the police and the Interpol,but I expect more than 5 months and nothing found.
E-mail me if you agree this terms to continue the deal.

> hkkvarns wrote:

> How do we proceed? Can you send it C.O.D? Otherwise I suggest Payson.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-23 14:41
Ursprungligen av tei:

Inte det minsta. Det ser ut så när någon lägger ett bud men det redan finns ett högre (osynligt) bud.

Låt säga att en auktion har ett utropspris på 1 kr. Du är den första budgivaren och lägger ett bud på 50 kr. Det resulterar i att det synliga budet för varan blir 2 kr. Den summa du angav (50 kr) är alltså ditt tak, det innebär inte att du automatiskt får pröjsa 50 kr. Men ok, nu ligger alltså priset på 2 kr. Om någon annan då lägger ett bud på 3 kr så kommer denne automagiskt att bli överbjuden av dig (det läggs då ett bud i ditt namn på 3 kr). Så blir det ända tills dess att någon lägger ett bud som är högre än ditt maxbud (som ju var 50 kr, remember?), ditt maxbud förblir osynligt i budhistoriken tills dess att du blivit överbjuden. Dina automatiska mellanbud syns dock inte i historiken, där syns bara de "för låga" bud som din motståndare lagt (dvs de bud som du automatiskt bjudit över).

Alltså, för varje nylagt bud som är lägre än ditt maxbud kommer "du" automatiskt att lägga ett bud, och därför kommer det i budhistoriken se ut som att din motståndare bjudit över sig själv en massa gånger. Detta kan för övrigt avläsas genom att man tittar på vilka tidpunkter som buden lagts.

Aha! Tack för förklaringen! Jag är grön på tradera.

Ursprungligen av rana:

Aha! Tack för förklaringen! Jag är grön på tradera.

Säger detsamma och stället mig ett tag i skamvrån.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-23 21:28
Ursprungligen av Kentor:

Skrev ett e-mail till han som vann förra auktionen och frågade hur det gått, får se om och vad han svarar.

Fick ett svar från honom.
"Har läst länkarna du skickade till mig. Förstår av det folk skrivit att
han försöker blåsa mig. Så just nu håller jag på o förhandlar om andra
tillvägagångssätt. Hör av mig när jag vet mer."

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-23 14:14

Bra engelska. Mycket förtroendeingivande.....

LOL.
Western Union är ALLTID scam.
Säg att du betalat, och se var han säger.. hahahaha

Ni har väl anmält honom till Traderas abuse-avdelning? Effektivare än att diskutera det här...

Säg att du har en kompis som bor i samma stad som kan komma och hämta prylarna och betala kontant.

..eller kan man inte se var han påstår att han bor?

Hur har det gått Kentor?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-20 21:25

Han har inte svarat självmant, men skickade ett mejl få se om/vad han svarar.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-23 23:02

Svaret var kort och gott "Nej, han var en bluffare."

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-03-23 23:13

Jag vann en av dessa "skumma" budgivningar, men efter att jag tog kontakt med säljaren lade jag ner dealen. Allt verkade för skumt. Är det ingen som har genofört ett köp av denna säljare? Jag vågade inte.

1
Bevaka tråden