Skicka mail med vodafone

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag brukar använda min Ericsson T610 för att koppla upp mig till internet med min powerbook. Uppkopplingen och att hämta mail går bra, men nu har Vodafone ändrat något i sina inställningar så att jag ej längre kan skicka mail.
Deras support vet ej hur jag skall göra på en mac för att få det att fungera igen.

Vet någon av er?

/m

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 10:07

Det låter som SMTP-strul och är inte mac-specifikt.

Vodafones tekniska support är faktiskt riktigt bra. JAg fick följande svar:

> Hej!
>
> Tack för din e-post.
> Vid en närmare kontroll ser vi att du har Vodafone Mail mini och vi bifogar de
> generella inställningar för Vodafone Mail mini.
> Vill du använda dig av oss som IP och anänvda dig av ett externt e-post adress
> då måste din telefon stödje så kallad SMTP-tjänst och du måste registrera dig
> på www.hantera.com för detta och då använder du dig av följande utgående
> server_
> mysmtp.vodafone.se
>
> I övrigt lägger du nedanstående uppgifter.
>
> Generella inställningar för Vodafone Mail Mini
>
> SMTP-server (server för utgående e-post): smtp.euromail.se (IP-nummer
> 217.174.079.069)
>
> POP3-server (server för inkommande e-post: pop3.euromail.se (IP-nummer
> 217.174.079.069)
>
> IMAP 4-server: imap4.euromail.se (IP-nummer 217.174.079.069)
>
> Användarnamn/Userename: Ditt mobilnummer utan bindestreck
>
> Lösenord/Password: Ditt lösenord till Vodafone Mail Mini
>
> Om du vill få igång ditt Vodafone Mail Mini, dvs i fall du har glömt lösenord
> så kan du göra enligt följande:
> Skicka ett SMS till följande nr 990 222 911.
> SMS skall innehålla orden:
> Password lösenord.
> Det är viktigt med mellanslag mellan password och lösenord samt att lösenord
> måste vara minst sex tecken långt och får inte innehålla å,ä eller ö.
> Du får ett bekräftelse att lösen har ändrats.
>
> Med vänlig hälsning
>
> VODAFONE
> Technical Support

tack, men problemet kvarstår. Var lite otydlig i min fråga, det är min mac.se mail som jag använder för att skicka och ta imot mail via T610-blåtand-powerbook. Allt har fungerat klockrent tills för någon vecka sedan då det inte längre gick att skicka mail, bara att ta imot. Telefon supporten säger att jag skall göra ändringar i mail programmet men vet ej hur man gör i en mac. Men jag får försöka att maila till supporten istället.

/m :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 19:33

Jag skulle ändå tro att det är SMTP:n som spökar.
Inte svårare att ändra SMTP i en Mac än en PC och servern ska vara densamma oavsett klientens plattform.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 00:30

Ja du måste använda smtp-verifiering eller vad det heter.
Först loggar du in på "my vodafone" på vodafone.se .

I vänsterspalten när du är inloggad klickar du på SMTP-tjänst. Här kan du ange upp till tre mailadresser som registreras som godkända att skicka med.

Nästa steg är att i Mail (programmet alltså, inte på sidan), under inställnigar klicka på konto.
Längst ner finns inställningar för utgående e-post server. Klicka på serverinställningar.
I det lilla fönster som nu kommer upp skriver du
mysmtp.vodafone.se längst upp.
serververport 25 (som vanligt)
Autentisiering väljer du lösenord.
och sen anger du ditt mobilnummer och som lösenord samma som du har när du loggar in på "My vodafone"

då ska det fungera.

Senast redigerat 2005-02-03 00:41

Tack, nu kan jag skicka mail igen via telefonen.

/mandus

1
Bevaka tråden