AppleStore - vad händer om man inte är hemma?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger!

Jag har till min stora glädje fått ett e-mail från AppleStore, min mac mini är redan på väg! Givetvis kommer frågan automatiskt upp framför ögonen - vad händer om jag inte är hemma när budfirman kommer och ska leverera datorn?

Tacksam för svar!

/Marcus

Dom brukar försöka igen dan där på, eller lämna en lapp om var du själv kan hämta datorn nånstans om du inte vill vänta..

som jag trodde med andra ord.. tack!

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 15:39

Eller oxå ringer dom på de tellifånnummer du avgav vid beställning.

Eller oxå kasstar di bårt pakete.

Jag har ju råkat ut för höjden av otur. Min iPod Shuffle ligger hos den lokala budfirmat som kör åt TNT (vilka det nu är).

Jag är naturligtvis inte hemma vid 14-15 tiden. Jag antar att de försökt ringa mig på mitt hemnummer (det står hos Apple) och nu när jag precis bytt leverantör så har jag naturligtvis ingen telefonsvarare så de kan inte spela och får ingen hänvisning till mitt mobilnummer.

I torsdags sa min brosa till mig att koppla vidare telefonen till mobilen (din dumme f-n) och det gjorde jag. Men det har inte ringt. Dags att jag tar reda på vilken budfirma som kör för TNT i Jönköping och ringer dem.

Men behovet verkar ju vara sådär stort hos mig när jag inte brytt mig om den på en vecka. De kanske har skickat tillbaka den. Hemska tanke.

/c

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-31 16:12
Ursprungligen av Christian Åhs:

Men behovet verkar ju vara sådär stort hos mig när jag inte brytt mig om den på en vecka. De kanske har skickat tillbaka den. Hemska tanke.

/c

Otur?! Sölkorv! Så får man inte behandla en liten sötnos som iPod Shufflen! FYYY!!!
Gå genast över till bror din och be honom ge dej vad du förtjänar.
Sen letar du reda på TNT och inleder en befrielsemanöver av iPoden.
Dom sitter säkert och pillar på den med sina pezebefläkade händer!

Ursprungligen av Christian Åhs:

Jag har ju råkat ut för höjden av otur. Min iPod Shuffle ligger hos den lokala budfirmat som kör åt TNT (vilka det nu är).
/c

Min Shuffle lämnade Örebro i fredags morse, så jag gissade att den borde komma till mig idag. Var jätterädd att jag inte skulle vara hemma när de kom (i-landsproblem jag vet) så jag ringde TNT som berättade att här i UMEÅ var det Poståkeriet som tog över. Ringde dessa och bad dem helt sonika att hålla kvar paketet. Åkte sen till dem (ligger på Teg ute mot flyget) och hämtade upp lådan när jag hade tid. Vad gör man inte för att slippa en dags extra väntetid

Är det någon som har kläm på hur länge TNT är ute och levererar? 8-16.30, eller finns chansen att något bud dyker upp ikväll med shufflen som enligt infon på TNT åkt bil sedan 10.30 idag?

det låter ju mindre bra, med tanke på att jag också bor i jönköping... måste ju gå att hämta upp den någonstans..

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 19:37

Om man jobbar under dagtid är ett tips att ta jobbadressen som leveransadress. Min beställning på shuffeln hade länge status att den var i Örebro och efter ett par dagar ändrades status till att de sökt mig för leverans 2 dagar i rad kl 14:10. Detta fann jag förvånande eftersom

1) Jag bor i Umeå
2) De hade inte ringt

Men jag ringde TNT:s kundservice och fick ett bra bemötande och de ordnade så att jag fick paketet till jobbet dagen efter. Man tycker ju dock att det vore en simpel grej för budkillen att ringa och kolla var man är - det kan ju faktiskt vara så att man är i närheten (i mitt fall ligger jobbet 5 minuters budbilsväg från hemmet).

Men nu har jag shuffeln i min hand och kan bara säga som Gollum: My preciousssss.....

TNT är fantastiskt serviceinriktade.

De ringde mig, och sa att de var på väg från Landvetter och in till Kungsbacka.
Jag är på jobbet i Göteborg sa jag, inga problem, jag lämnar över den till en annan som ska dit, sa han. Några timmar senare hade jag prylen i min hand.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 20:29

Ingen har någonsin ringt mig när jag beställt mig från Apple och jag har läst om andra med samma erfarenhet. Mitt tips är att ringa dem istället när du ser att paketet närmar sig för att fråga var och när de tänkte leverera.

Dit där jag bodde när jag beställde mina båda macar (vid olika tillfällen) levererar TNT vanligtvis inte (jag bodde på landet), så de lämnar över till posten. Om det är intressant för ämnet vet jag inte, men de ringde iaf strax innan de kom.

En annan gång kom däremot TNT hem till mig, men det var för att hämta en trasig gamepad som jag skulle få utbytt. Fruktansvärt dyrt för deras del, men för mig funkade det bra.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 20:31

Som kanske kan framläsas i ovanstående så funkar TNT väldigt olika beroende på vart man är…
En av mina försändelser kom för övrigt drällande i företagets internpost
Där rök det en dag till (undrar så vem som kvitterade egentligen )

Apple ringer inte, utan det är TNT som tar kontakt.
Därför är det viktigt att man har uppgett telefonnummer vid beställning.
Helst mobilnummer om man har den på dygnet runt.

Tittade på mitt konto på Apple Store. Det står mitt jobbnummer på dagtid och mitt hemnummer på kvällstid. Jag har inte fått något samtal till jobbet men de har varit hemma och sökt mig.

Nu har jag pratat med TNT (I Danmark) och de har ändrat leverans till mitt jobb. Ska vi sätta en slant på att de dyker upp där efter 16:30 när jag har åkt hem.

Anledningen att jag inte varit så angelägen om att få hem den ganska enkelt. Jag måste då ge mig ut och springa - det var ju därför jag köpte den.

/undera om jag inte ska beställa en ibook

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-02 17:31

Kan bara lägga till tråden här att hade jag inte själv varit otålig och kollat trackingen på TNTs sida skulle jag inte ens vetat att de försökte leverera min iPod shuffle igår. Inget telefonsamtal. Ingen lapp. Kort sagt inte ett spår av att de varit hemma hos mig och vänt. Tack vare min otålighet kunde jag en dryg timma efter detta tafatta leveransförsök ringa TNT och be dem komma till jobbet med paketet i stället. De hann inte med att göra det igår men skrattretande nog hann de med det så tidigt idag att jag fortfarande var hemma och inte hade kommit iväg till jobbet (utnyttjar flexen till max) där en kollega till mig kvitterade ut paketet.

TNT gör ju en uppenbar ekonomisk miss i sitt förfarande, då de tydligen ofta får göra mer än en utkörning per levererat paket. Kan ju vara en anledning till att jag aldrig hade hört talas om detta leveransföretag innan jag fick veta att Apple använde sig av dem (taskiga rutiner -> få kunder -> dålig kännedom bland allmänheten). Ett stående tips för oss som handlar från Apple Store tycks i alla fall vara att inte ange hemadressen som leveransadress, utan använda jobbadressen i stället.

Den borde komma idag (min Shuffle) och jag kommer vara i skolan hela dagen.

• Medlem
  • 2005-02-09 17:24

Jahapp, då ligger min iPod shuffle hos TNT då!
-Och där kan den tyvärr nog bli kvar ett tag.
De hade nämligen försökt leverera den i dag, men min adress var "ogilltig"!!!

-Hur skall man egentligen kunna få hem saker man beställt via applestore om man inte är hemma då budet kör sin rutt (de meddelar inte heller i förväg under vilka tider man bör vara hemma, det skall man tydligen veta)?

Är man hänvisad till den goda viljan hos en ev. arbetsgivare att ta emot den anställdas privatpaket?
Om man nu t.ex skulle vara på föreläsning under deras tider, hur gör man då?

Enligt TNT verkar det som om de bara försöker på nytt, dag efter dag.
Det fanns visserligen ett alternativ, att åka till Sturup för att hämta den själv, men det känns inte särskillt lockande...

Jag skulle faktiskt, tro det eller ej, föredra att paketet kom med posten. Där kan man själv gå och hämta det.

/A

1
Bevaka tråden