iBook? Mini?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 23:19

Hej alla här på mac99!
Jag har läst igenom massa matnyttiga tipps i alla möjliga ämnen på denna sida. Nu undrar jag om ni kan ge mig reflektioner om mitt nuvarande lyxproblem.
Jag behöver nog egentligen inte en bärbar, men det verkar så himmla smidigt att slippa en stor och tung höfläkt (pc celeron 1,8GHz). Använder den tillsammans med en 19-tums crt skärm.

1. Tror ni att jag kommer att kunna nöja mig med en 12" iBook? (tänker mest på skärmstorleken)

2. Är det ide att ha kvar pc'n som server, eller skall jag strippa den och sätta in hårddiskarna och dvd-brännaren som externa enheter till ibooken?

Jag vet att inlägget inte skiner av klarhet, men jag har funderat på alla möjliga modeller och välkommnar alla möjliga inlägg och reflektioner!

Senast redigerat 2005-01-31 00:01
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-31 07:22

Jag har en iBook 12" och är mycket nöjd, skärmen är rätt liten som sagt, men det lider inte jag av i alla fall för datorn är i högsta grad BÄRBAR och batteridriften är underbar!

Å andra sidan finns ju inte SuperDrive (DVD-brännare) till just 12" modellen. Jag löste det genom att skaffa en Mac mini med SuperDrive. Men det går ju att ställa din PC som brännarburk någonstans med, det är ju ett annat alternativ, då har du dessutom kvar möjligheten att köra de PC applikationer som du saknar och inte hittar som Mac-motsvarigheter, eller inte får igång på tillfredsställande sätt under VPC. Av olika skäl har jag kvar en PC med, men det står i en klädkammare utan skärm, fungerar utmärkt med Remote Desktop under Mac.

Jag tycker att du skall satsa på iBooken, den är underbar. Men jag tror också att minin är en kalasdator, jag får min idag (hoppas jag).

Ursprungligen av nubi:

Å andra sidan finns ju inte SuperDrive (DVD-brännare) till just 12" modellen.

Är det bara jag som har uppmärksammat att FastMac säljer DVD-brännare till 12" iBook?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-31 07:46

Snyggt, men vem vill slakta sin sprillans nya iBook för o peta i en sån? Det är ju inte precis trivialt att ta sig in i plastskalet på en iBook...

Ursprungligen av Relayer:

Hej alla här på mac99!

...

1. Tror ni att jag kommer att kunna nöja mig med en 12" iBook? (tänker mest på skärmstorleken)

2. Är det ide att ha kvar pc'n som server, eller skall jag strippa den och sätta in hårddiskarna och dvd-brännaren som externa enheter till ibooken?

Jag vet att inlägget inte skiner av klarhet, men jag har funderat på alla möjliga modeller och välkommnar alla möjliga inlägg och reflektioner!

Hej och välkommen "reläaren"

1. 12" är en perfekt storlek enligt mig. Många "PC människor" blir avskräckta, men man blir inte hindrad av den. Exposé är perfekt för små skärmar!

2. Jag behåller min PC främst som brännardator (Nero är fantastiskt) och DVD-kopiator. Sätt upp ett delat nätverk.

Har du provat den i butiken? Jag tror personligen att 12" skärmen är perfekt. Jag jamförde 12" och 14" och föredrår tolvan. Frugans bärbar dator har en tolva, så jag har provat den i längre strek utan problem.

En sak som jag tänkte dock på var tangentbordet. Det är lite mjukt, så det passar kanske inte någon som brukar slå hårt på tangenter (en dålig vana som kan dessutom skada handleder). Jag försöker förbättra mig.

Är det ide att ha kvar pc'n som server, eller skall jag strippa den och sätta in hårddiskarna och dvd-brännaren som externa enheter till ibooken?

Varför inte ha den som server? Då är det bara att ladda upp DVD-projektfilerna och låta servern bränna skivan.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 10:58

Hej och tack för komentarer!

Ursprungligen av markisevil:

Har du provat den i butiken? Jag tror personligen att 12" skärmen är perfekt.

Nej jag har inte varit in och kollat i butik men är på väg nu... återkommer med en liten komentar sedan, kanske de har fått in minin oxå...

Hej alla här på mac99!
Jag har läst igenom massa matnyttiga tipps i alla möjliga ämnen på denna sida. Nu undrar jag om ni kan ge mig reflektioner om mitt nuvarande lyxproblem.
Jag behöver nog egentligen inte en bärbar, men det verkar så himmla smidigt att slippa en stor och tung höfläkt (pc celeron 1,8GHz). Använder den tillsammans med en 19-tums crt skärm.

Själv körde jag med den upplösningen i många år (först en 15" TFT och sedan en 12" iBook) och hade faktiskt iBooken som enda dator i två år. Jag stördes faktiskt inte särskilt mycket av det, snarare var det en ren vanesak, och Exposé gjorde det dessutom betydligt enklare att hålla reda på fönstren. Men du har ju alltid möjligheten att installera Screen Spanning Doctor och utöka ditt skrivbord till en extra skärm.

Citat:

Kan vara en bra idé att köra den som server, skulle nog ha gjort så själv. Nackdelen är väl att det inte alltid är så jättekul att ha en ful, bullrig pc igång hela tiden (särskilt om man är trångbodd) och att det faktiskt ger kännbara effekter på elräkningen. Men du behöver ju faktiskt inte bestämma dig på en gång, går ju alltid att köra den som server till en början... tröttnar du på det kan du ju sedan strippa den på delar och skaffa ett externt firewire-kabinett för disken.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-31 12:00

Hej alla här på mac99!

1. Jo, jag tror du kommer bli nöjd med 12" om inte kan du ju alltid koppla in en 19" tft :). Själv tycker jag 12" känns så mycket större än vad jag tänkt mig

2. Hade själv sålt den och köpt nått kul för pengarna, kanske en slickepinne i lakrissmak skämt och sido, sälj den och köp tillbehör till IB:n

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 16:40

Nu har jag varit in och kollat hos återförsäljaren, de hade inte fått in minin
Men jag är nog mest inne på en ibook iallafall. Fick sitta hos en kompis och pilla lite på hans 12" och det kändes bara bra, lite plastig "musknapp" bara. Finns det något program som gör touch paden till en mus man kan dubbelklicka med osv? (kanske är en ren vanesak men det skulle vara skönt att kunna "bekräfta" genom ett lätt tapp på styrplattan.)
Det blir nog antagligen en airport extreme och kabel till pc'n och så kan man köra trådlöst till ibooken. Använda pc'n som server och brännings station. Funderade på att lägga till en Griffin iCurve och ett mac tangentbord och använda min nuvarade mus till. Alternativt använda screen spanning doctor (eller vad det nu heter) och köra högre upplösning direkt till 19"CRT'n. Har hört att garantin slutar gälla om man installerar screen spanning doctor, stämmer det?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-31 16:54

Finns det något program som gör touch paden till en mus man kan dubbelklicka med osv? (kanske är en ren vanesak men det skulle vara skönt att kunna "bekräfta" genom ett lätt tapp på styrplattan.)

Japp, Systeminställningar.
Finns inställningar för detta på min PB (Tangentbord och mus), antar att samma sak finns på IB.

Ursprungligen av Niklas:

Japp, Systeminställningar.
Finns inställningar för detta på min PB (Tangentbord och mus), antar att samma sak finns på IB.

Tyvärr men du kan inte ställa in den på en IBOOK, däremot så kan du kika på Versiontracker . Där kan du söka efter den perfekta lilla programmet som heter SideTrack som gör att du kan ställa in styrplattan precis så som du vill.

Lycka till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 10:02
Ursprungligen av BosnianX:

Tyvärr men du kan inte ställa in den på en IBOOK, däremot så kan du kika på Versiontracker . Där kan du söka efter den perfekta lilla programmet som heter SideTrack som gör att du kan ställa in styrplattan precis så som du vill.

Lycka till.

Det går på en iBook också. Vet inte om du tänker på den ny scrollfunktionen på nya PB?

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-02-01 22:57
Ursprungligen av Ylan:

Det går på en iBook också. Vet inte om du tänker på den ny scrollfunktionen på nya PB?

Vänligen, Ylan

Nej jag tänkte på det som BosnianX svarade på! Tack för alla svar!
Nu går jag och funderar om inte nya PB12" skulle vara coolare...
Den har snabbare processor,snyggare design och dubbelt så mycket grafikkortsminne, det borde vara bra när Tigern kommer ut ur djungeln
Skärmen är väl samma på IB &PB?!

Om jag sätter upp PC'n som server och har musiken och filmerna där. Sedan kör foton (intresserad amatörnivå) och program på interna hårddisken. En sådan lösning borde funka väl? Jag menar att man kan streama musiken via itunes trådlöst till PB'n och vidare till stereon, samt streama via VLC när man vill kolla på filmer som ligger på pc'n (självklart med PB'n) inkopplad via sladd till stereo och tv. :rolleyes:

Sedan en korkad fråga från mig som bara haft stationära pc. Visst är det så att macar i allmänhet och (b)ärbara i synnerhet upplevs (rent användarsubjektivt) ha lite längre livslängd (användbarhet) än stationära?

Kolla på köp och sälj sidor. Går man efter andrahandsvärdet så verkar macar leva hur länge som helst

1
Bevaka tråden