Hur långt räcker en 700 mhzare?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 18:33

Hej igen!

Eftersom jag ännu inte har hunnit över till den underbara Mac-världen än och fortfarande sitter med en PC så är jag lite tveksam om hur långt man kommer med en G4 mac på 700 mhz... Klarar man att spela det senaste spelen eller går det väldigt trögt då? Klarar man av att redigera video osv...?

Nån som kan hjälp mig med ett svar..?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-30 18:39

Senaste spelen är ju klart tveksamt då även dom med värsta G5 tycker att det är för klent.
Redigera Video däremot är utan tvekan inget problem på en sådan maskin.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-30 18:40

Dom senaste spelen kan du nog få problem med. Jag kunde tex inte lira Warcraft 3 på min iBook 700Mhz och det är inte särskillt nytt. Men du har antalgigen bättre grafikkort i din än vad jag hade i min iBook. Videoredigering gjorde jag bara i iMovie och det fungerade hyfsat sålänge man inte importerade/renderade för då kunde det ta ett tag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 18:42

Iofs så spelar jag inte så ofta så jag skulle kanske klarar mig med en sådan. Har lite svårt att förstå att man skulle kunna klara sig med bara 700 mhz eftersom en 700 mhz PC inte skulle vara mycket värd.

Jaja, tack så hemskt mycket för de snabba svaren... Är det någon mer som vill tycka till så gör gärna det

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 18:46

En 700MHz Mac är inte en 700MHz PII:a utan mer än så…

Fast om man snackar spel etc. så är det ju mer i en lyckad minestrone än en processor!

vad är det?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 18:49

... jag vet inte om jag ska orka åka ner till Göteborg för att plocka upp en iMac G4 1ghz eller om bara ska ta mig till Stockholm och köpa en 700 mhz iMac G4. Vad tycker ni? Är det värt hela resan ner. Jag vet iofs inte vilket pris jag kommer få på den i Göteborg. Han har lagt ut den för 7500 kr men jag tänkte säga 6000 kr, så får vi se om han godtar det. Den i Stockholm får jag för 6000 kr men då är det ju en 700 mhzare. Skiljer det mycket? 700 mhz till 1ghz?

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 18:54

GF4MX vs. GF2MX och 167MHZ bus vs. 133MHz bus gör skillnad.
Mer skillnad än 300MHz………

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 18:58

I den från Göteborg sitter det ett 64mbs GF4mx men i den från Stockholm vet jag inte. Är det så att det kanske sitter ett GF2mx i den? Är det kanske så att man ska ta sig ner till Göteborg ändå... Det som också skiljer är iofs skärmen som är en 17" widescreen på den i Göteborg mot en 15" i den Sthlm.

Detta blir min första Mac och jag vill verkligen att det ska vara nåt som jag inte tycker är blaha efter bara nån månad.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 19:03

Åk till GBG… …hands down.
(Även om det är 133MHz buss i den)

Yttermera trevlig stad med trevliga innevånare Inte för att nämna någon särskild, men…

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 19:05

Hehe... OK jag följer nog ditt råd. Gäller bara att jag får ner priset lite på den. Jag tror inte jag har råd att lägga ut 7500 kr på den + bensinpengarna fram och tillbaka.

Är det förresten lätt att byta ut t.ex hårddisken i en sådan? Kan man göra sånt på egen hand?

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 19:35
Ursprungligen av kabiki:

Är det förresten lätt att byta ut t.ex hårddisken i en sådan? Kan man göra sånt på egen hand?

Jajamen...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-30 19:44
Ursprungligen av DaPhox:

Jajamen...

Hårddisken i en iMac är INTE det lättaste att byta själv, det går men det tar ett par timmar om man inte gjort det förut.

iMacen med 17" och en GHz är enormt mycket bättre än den med 15" och 700 MHz, den har bättre grafikkort snabbare systembus, snabbare och större hårddisk ( 15-tummarn har bara en 5400 rpm-disk), snabbare minne och en enormt mycket bättre skärm.

Ursprungligen av kabiki:

Jag vill nog hävda att det inte är direkt busenkelt. Det går att göra det själv men då krävs en del tålamod och försiktighet Att byta i en iMac G3 är mycket enklare.

Kolla in denna sida och bilda dig en egen uppfattning:
http://xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

Bland annat måste man applicera ledningspasta innan man plockar ihop den igen eftersom hela konstruktionen är en del av värmebortledningen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-31 15:23
Ursprungligen av kabiki:

Hehe... OK jag följer nog ditt råd. Gäller bara att jag får ner priset lite på den. Jag tror inte jag har råd att lägga ut 7500 kr på den + bensinpengarna fram och tillbaka.

iMac modellerna innan G5 så är lite trixiga att byta HD på pga den vackra men otympliga designen för uppgradering.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 19:55

Ok. Två bud... är det lätt för en som är van att mecka i PC datorer? Jag har även bytt hårddisk i en iMac G3 vilket inte alls var knepigt så jag har ju lite erfarenhet av att vara inne i datorer.

Jag tror det blir den i Göteborg om han är beredd att gå ner lite i pris. Eftersom den verkar vara så pass mycket bättre. Viss är den ganska tyst av sig? Jag stod och velade mellan en iMac eller en eMac men fick höra att eMacen väsnades ganska mycket och valde därför att konsentrera mig på iMacen istället.

Tack för alla svar förresten! Det är helt underbart vad alla är villiga att dela med sig av kunskaperna de har.

Ursprungligen av kabiki:

Tack för alla svar förresten! Det är helt underbart vad alla är villiga att dela med sig av kunskaperna de har.

Problemet är bara att det brukar vara totalt motstridiga bud att det är svårt att vet riktigt vad man ska tro.

När du prutar på en iMac G4 ska du tänka på att du kan köpa en *ny* Mac Mini med dubbla prestanda (ungefär) för under 5000, med friheten att lägga till hippare skärmar än den där iMacen har. Ingen resa, garanti, inget slitage... Visserligen är du uppe i 8000 med hyfsad skärm med mera, men det kanske du redan har? Dessa 8000 gör i alla fall 7000 för en iMac G4 till ett riktigt dåligt köp.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När du prutar på en iMac G4 ska du tänka på att du kan köpa en *ny* Mac Mini med dubbla prestanda (ungefär) för under 5000, med friheten att lägga till hippare skärmar än den där iMacen har. Ingen resa, garanti, inget slitage... Visserligen är du uppe i 8000 med hyfsad skärm med mera, men det kanske du redan har? Dessa 8000 gör i alla fall 7000 för en iMac G4 till ett riktigt dåligt köp.

En mac mini är ju lååångt ifrån dubbelt så snabb som en iMac G4 1Ghz med 17" skärm och GF4MX. Den långsammare processorn i iMacen vägs ju till viss del upp av en snabbare hårddisk (7200rpm vs 4200rpm). Jag skulle nog vilja hävda att en iMac G4 för 7000kr nog är värt pengarna trots allt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 21:07

Det är bara det att jag gärna vill ha en allt i ett burk, alltså både dator och skärm i ett såsom iMac och eMac. Det blir så mycket sladdar framåtillbaka om man ska ha extern skärm + mus, tangentbord och elsladd. Den kommer stå på matbordet så det ska helst va ganska enkelt att bara ställa den åt sidan om man vill käka som man borde göra någon gång om dagen i alla fall.

En iMac 700 MHz klarar förra generationen av spel Unreal, UT, RTCW och liknande en 1 GHz med bättre grafikkort ligger i underkant av dagens FPS men skruvar man ner detaljer etc så borde Halo UT2004, COD och andra spel fungera.

För 5400 kr får du en minimac med 512 MB RAM fraktfritt sedan köper du ett begagnat mac tangentbord och en bra PC USB mus en samsung 15" platt skärm får du för strax under 2000 kr. Mindre och bättre än en CRT iMac. Även om du pungar ut med 550 kr för Apples mus tangent kombo så landar du på 8000 kr.

En gång i tiden kom LC475 och gav quadra prestanda för en då billlig penning, detta dödade meningen alla 68030 uppgraderingar och många 68040 uppgraderingar (och säkte värdet på Quadror).

Får jag ett gratis G4 torn kostar en 1.2 GHz G4 3000 kr och ett ATI 9000 kort nästan 2000 kr och då saknar jag USB2 och kanske fortfarande en cd brännare.

Gamla PCI mackarna är helt hopplösa att uppgraadera efter som de inte stödjer OS X annat än med hack.
De BlåVita tornen är nu inte lönt att spendera större pengar på pga 100 MHz bus och ingen AGP.

G4 tornen har lönat sig att uppgradera till MiniMacken kom men nu skall det tilll att man redan har en maxad burk som bara behöver en grej till för att det skall löna sig, och det är en bra nyhet

Ursprungligen av DrBoar:

EDe BlåVita tornen är nu inte lönt att spendera större pengar på pga 100 MHz bus och ingen AGP.

Jag funderar på att uppgradera min blådåre bara för att det känns så fel att skrota en så fin dator! Man vårdar dom sina!

Jodå, allt-i-ett har sina poänger och Globe är en läcker maskin, men begagnatmarknaden är nedtyngd av överpriser och så är MacMini en bra referens när man ska övertyga någon om att priset är för högt.

När det gäller prisjämförelsen med Mac mini får man också lägga till att iMacen har dubbelt så stor HD (80GB vs 40GB), dvd-brännare och tangentbord+mus. Lägg till allt det på minsta minin och vips är du uppe i 6600kr bara för datorn. Räkna sen med ca 3000kr för en sjusst 17" TFT och så är du snart uppe i totalt 10000kr. I förhållande till det tycker jag som sagt inte 7000kr för iMacen är så mycket.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-30 22:53

http://macintouch.com/perfpack/comparison.html

en intressant länk, med flertal tester, se även conclusionen.

Angående redigera video med en 700Mhz Mac G4.
Jag gjorde en film med lite kul övergångar text mm på en 733Mhz G4 med 1.5 Gb raam minne för några år sedan. Det funkade men renderingarna tog lång tid.
mvh

Märkligt eller hur

The iMac G5 is a wonderful system, and we'd rather pay a few hundred dollars over the cost of an eMac to get one, but all the Apple hype about the G5 falls a little short when you see the low-cost eMac, with its slower G4 processor, pushing the iMac G5 in performance. The eMac is actually faster in several real-world situations, and it looks like low-level hardware design is responsible for eMac advantages in disk performance.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-31 15:01

Oj, här var det många som hade svarat! Kul!

Nu har jag bestämt mig. Jag köper G4an för 7000 kr från han i Göteborg. Jag är ganska säker på att jag blir nöjd. 17" widescreen TFT är inte dumt. Dock skulle det behövas lite mer RAM i den, men det går väl att köpa och sätta i själv, det lät ju lite jobbigt med ledningspastan där när man öppnat burken men det ordnar sig nog.

Slänger nog i en större disk sen också. Tack för alla tips! De har varit guld värda! Nu har jag äntligen tagit mig in i den underbara Mac-världen...

Vi ses...

1
Bevaka tråden