Är HP:s 1010 en bra laserskrivare?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-29 01:56

Har tröttnat på min Epson-bläckskrivare som bara torkar ihop när man inte skriver ut tillräckligt ofta. Tänkte mig en billig laser istället. HP:s 1010 verkar ligga väldigt bra till i pris, hur fungerar de? Är de dyra i drift? (toner och så) De trådar jag hittade om den hade nästan ett år på nacken, så några borde väl ha gått ett tag vid det här laget.

• Oregistrerad
  • 2005-01-29 07:58

Flera på 99mac använder HP 1010; HP säger det går men inte bra

Jag funderar också på at köpa en HP 1010. Det finns flera här på 99mac som använder den, se:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48518&highlight=hp+1010
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47154&highlight=hp+1010

På HP:s sida :http://www.hp.se/produkter/psc/overview.asp?category_id=4&type_id=58&family_id=55871&audience=consumer&psc=yes
står det "HP LaserJet 1010 skrivare (Q2460A#426)
Macintosh-kompatibilitet nej"

Jag ringde HP och de sa att det gick men det var inget de rekommenderade. Stora utskrifter (långa eller bilder) tar lång tid men för korta är den OK. Tänkte mest skriva ut små filer så det kanske inte är något problem.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-01-29 10:32

Har en som delad skrivare i mitt hemnätverk...fungerar utmärkt. Hos flera försäljare "vill" man inte sälja den för användning på mac.

• Oregistrerad
  • 2005-01-29 20:34

Hoppa upp ett snäpp till 1012 eller 1015 så får du PCL5e i skrivaren istället för GDI. Det gör det lättare för Mac OS X inbyggda RIP att skriva ut. Använd inställning för "LaserJet 5-series" i Skrivarinställningen.
Har själv en 1015 och saknar faktiskt inte Postscript på den.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-30 10:47
Ursprungligen av Schuckert:

Hoppa upp ett snäpp till 1012 eller 1015 så får du PCL5e i skrivaren istället för GDI. Det gör det lättare för Mac OS X inbyggda RIP att skriva ut. Använd inställning för "LaserJet 5-series" i Skrivarinställningen.
Har själv en 1015 och saknar faktiskt inte Postscript på den.

Vad betyer det där i praktiken?

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 11:30
Ursprungligen av Clas:

Vad betyer det där i praktiken?

Snyggare utskrifter. Framför allt av grafik. Rastermetoden för gråtoner skiljer sig.
Jag har testat med lillsyrrans 1010 och min 1015 och vektorgrafik "känns" betydligt bättre på en 1015 (1012). Inte så att det blir något fel med 1010, men kvalitetsskillnaden går att se på utskiften. Text ser lika bra ut på båda modellerna. 1015 har 16MB fast minne. 1012 har 8MB fast minne. Annars identiska.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 12:10

Hej

Det var just denna skrivare som mina föräldrar har planerat att köpa.

Men har 1012 stöd för Mac OS X bra eller?

Vill kunna skriva ut snabbt mm.

Hur blir bilderna min mor håller på med släktforskning och använder då www.genline.se . Hon vill kunna skriva ut bilderna så att dom går att använda praktiskt så bilderna blir skarpa mm.

Kan man se någon test utskrift någonstans från denna skrivare?

Finns det någon annan skrivare i ungefär samma prisklass som är bättre eller lika bra men har bättre mac drivrutiner

Mvh Adam

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-30 12:15

1012 blir lite för dyr i sammanhanget tycker jag nog. Vad säger ni som har haft 1010 ett tag? Funkar den? Hur "dåliga" blir bilderna?

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 12:21

Vi har planerat att införskaffa en 1010 men ifall det blir "dåliga" utskrifter så är det nog så att vi får gå upp ett steg...

Drivarna är mycket viktiga också.

Funkar det med Airport 1010 och 1012 eller?

För både PC och Mac

Mvh

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 14:45

Hur pass bra blir bildkvaliten av laserskrivare i 2000kr klassen

Mvh

Hur kommer det sig att man kan ladda ner drivisar för 1012 och OS X men att den inte är mac kompatibel om man kollar på HP's hemsida :s

Senast redigerat 2005-01-30 15:09
  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 17:52

Jag har använt mig av 1010:an i ca ett år nu. Jag har ingen uppfattning av hur bilder blir i den, jag använder den enbart för att printa administrations papper så som fakturor, offerter etc. Till de behoven jag använder den skrivaren till är den bara att rekomendera! snabb o pålitlig. Anledningen tillatt jag investerade i den var nog priset om jag inte minns fel. Men som sagt...Jag tror inte du ska förvänta dig att den är bra på så mycket mer än just text o liknande. Jag kommer inte byta ut den förenn den går sönder! peppar peppar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:27
Ursprungligen av adamsen87:

Hur pass bra blir bildkvaliten av laserskrivare i 2000kr klassen

Mvh

Hur kommer det sig att man kan ladda ner drivisar för 1012 och OS X men att den inte är mac kompatibel om man kollar på HP's hemsida :s

Drivisarna heter "HP laserjet 1010 Series" så det kanske förklarar varför du inte hittade något specifikt. Med 1010-skrivaren följer en Mac-installationskiva.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-26 09:52
Ursprungligen av Schuckert:

Drivisarna heter "HP laserjet 1010 Series" så det kanske förklarar varför du inte hittade något specifikt. Med 1010-skrivaren följer en Mac-installationskiva.

Vad tror du om den som USB-skrivare i en AirPort Express?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-26 10:01

Så här skrev HP's kundcenter:

"Hej Le,

LJ 1010 har inget uttalat stöd för Mac överhuvudtaget. I och med det
tror jag inte att det kommer att fungera.

Mvh Peter - HP SalesLink"

och så här:

"Hej igen,

1010 är inte specad till Mac då den är hostbaserad. Jag vet dock att Mac har visst stöd för dessa enheter men vid 'större utskrifter' kan den låsa upp datorn som måste behandla jobbet. Den använder sig utav samma drivrutin som 1015 som är specad till Mac så det är inte otroligt att det fungerar. Ett annat frågetecken var Airporten. HP är inte tillverkare till denna enhet, så där kan jag inte avgöra vad den är specad att klara.
Kort sagt, Jag vill inte säga att en Ferrari motor passar i en Volvo fast det inte står specat då kunden kan bli väldigt besviken om motorn inte skulle passa.

Mvh Peter - HP SalesLink"

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 18:17

Men drivisarna funkar bra o så eller?

Kan man skriva ut från alla program?

Mvh

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 18:23

Men drivisarna funkar bra o så eller?

Kan man skriva ut från alla program?

Mvh

Jag har inte stött på att jag inte kan skriva ut från något program ännu. De för mig vanligast förekommande programmen som jag skriver ut från är PS, Indesign, Office paketet, acrobat...
Har inte stött på ett enda problem med skrivaren. Och som tidigare nämts, detta är enligt mig en skrivare man inte har till något annat än rena "kontorsutskrifter" där ingen kvalitet egentligen krävs, men som gör det den är byggd/kostar för.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-30 18:19

Köper inte en laserskrivare för att skriva ut bilder… Noter kommer det nog bli en del däremot, men det är ju typsnitt det med, så det borde väl inte vara några problem? Det blir säkert bättre än med bläck i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:24

Med hjälp av det inbyggda CUPS, Gimp-Print och Ghostscript i Mac OS X, kan man skriva ut till vad som helst. Även om det inte finns drivrutiner.
RIP:ningen sker i datorn istället för i skrivaren. Så sker det med bla HP 1010, 1012, 1015. När du skriver, Hamnar utskriftsfilen hos Ghostscript som rippar till en stor bitmap-karta eller gråtonsbild med rasterkommandon (PCL) med hjälp av inställningar från Gimp-Print. CUPS tar hand om alltihopa och kommunicerar sedan med skrivaren som tar emot den färdigrippade sidan i form av en stor bild som passar din skrivare. För att förklara det enkelt.
Ta upp ett terminalfönster och skriv "top -u" strax inna utskriften så ser du vilka processer som är inblandade i utskriften.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:27

Men den funkar inte till 1012 eller?

Mvh

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 16:11

Men den funkar inte till 1012 eller?

Mvh

Det är samma skiva till 1010, 1012 och 1015, samma installationsscript, så det måste den göra.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 20:42

Okej tack så mycket då slår vi väl till

Jag fick ett par gråa hår när jag försökte dela ut 1010'an på en windowsdator i nätverket och sen försöka skriva ut från min mac. Jag gjorde en liten lathund om hur jag till slut fick det att funka.
http://www.cyd.liu.se/users/~bjosc639/lj1010_osx/

När jag kopplade skrivaren till macen direkt via usb gick det hur smidigt som helst.

• Oregistrerad
  • 2005-02-03 08:03

Man tackar och bugar

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-20 13:32

Skakar liv i tråden igen då det börjar dra ihop sig till inköp…

Det blir en HP 1010 om ingen avråder mig å det bestämdaste! Eller finns det några andra i samma prisklass (12-1300 kr) som rekomenderas?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-22 19:11

Inköpt idag för 990 kr på El-Giganten! Nöjd än så länge, inga problem med något hittills.

Ursprungligen av Clas:

Inköpt idag för 990 kr på El-Giganten! Nöjd än så länge, inga problem med något hittills.

Jag funderar också att åka till El-Giganten idag och köpa mig just den skrivaren. Den är precis så liten och smutt som jag vill ha den för mina tillfälliga utskrifter. Priset är helt rätt just nu. för 1300 är nog Brother 2040 bättre (men STÖRRE).

/Stefan

Ursprungligen av lastefan:

Jag funderar också att åka till El-Giganten idag och köpa mig just den skrivaren.

Nu har jag köpt den och installerat en HP1010 nu. Allt gick smidigt och den fungerar alldeles utmärkt. Snabb, liten, tyst och med bra utskrifter.

/Stefan

Jag har en HP 1012 och den funkar jättebra, både till pc och mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 11:38
Ursprungligen av blodsugare:

Jag har en HP 1012 och den funkar jättebra, både till pc och mac.

med en airport express, eller menar du generellt?

MVH Tomas - som funderar på att köpa en AE för att få skrivarjäveln o funka..

lista för airport express

Hej,

jag har själv sökt denna lista ett tag och hittade nu en lista av vilka skrivare som funkar till airport express.

gå hit

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7221415

Bevaka tråden