iMac G4 eller eMac G4?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-29 00:23

Hej allihopa!

Detta är mitt första inlägg på 99mac.se. Jag sitter just nu på en 350mhz iMac G3 som jag har lånat hem från jobbet. Hittade den på lagret och det var ingen annan som var intresserad av den så jag tog hem den och lekte lite med den. Hela mitt liv ha jag kört PC men har alltid varit lite intresserad av Mac då jag både gillar att hålla på med musik och grafik på datorn och har hört att Maccen ska vara bra till detta. Nu när jag har fått testa på Mac OS X har jag blivit frälst. Jag vill sälja alla mina PC och köpa en Mac istället, frågan är bara vilken modell.

Jag har fått erbjudande om att köpa en begagnad eMac G4, 1.25 ghz, 256mb ram för 5500 kr. Killen som har den bor i samma stad som mig så frakten kommer inte kosta någonting. Men jag är lite tveksam ändå. Jag hittade en annan som var beredd att sälja sin iMac G4 på 1 ghz, 256 mb ram, 17" TFT, Superdrive för 7500 kr, men han bor i Göteborg. Vilken ska jag välja? Eftersom jag är alldeles ny i Mac världen så har jag inte en aning. Den kommer stå igång ganska ofta och jag har hört att eMacen surrar lite väl mycket. Är det stor skillnad mellan den och iMac G4:an?

Tacksam för ganska snabba svar. Killen med eMacen vill nämligen ha svar inom 4-5 dagar.

Tack igen!

// Kristofer

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-29 00:46

Vore jag dig så skulle jag ta och kolla upp Mac mini först, en grymt liten snygg och skyst mac för en billig pening. Men annars så är ju iMac G4 grymt snygg, tyst och har en bra skärm, jag tycker nog dock att 7500 är lite saftigt, 256mb ram är ju för lite för OS X, så du måste ha en 512a ram till, så jag tycker du ska pruta på iMacen, 6500 skulle nog jag vara berädd att betala för en sådan. eMac har jag här hemma och den är helt ok, den låter dock ganska mycket och är lite klumpig, specielt om man gämför med Mac mini eller iMac G4, och för den gäller samma sak, 256 mb ram är för lite, du måste införskaffa en 512a till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-29 14:40

Tack för det snabba svaret Ovsing. Jag har varit väldigt sugen på Mac minin men vill nog ha en mac där jag får allt i ett, dvs både skärm och dator. Helst av allt skulle jag vilja ha en iMac G5 men det blir lite för mycket att lägga ut. Jag ska försöka få tag på killen med iMac G4:an och pruta lite.

Tack igen för svaret!

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-29 15:26

Det var så lite så, jag hjälper så gärna till om jag kan...

1
Bevaka tråden