Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

18 års minimiålder?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men sökfunktionen här suger verkligen, det är inte alltid så lätt att snoka upp en diskussion om samma sak som man vill fråga om. Det är bara att titta på "Liknande diskussioner" längst ner i varje tråd - hur relevant är det som syns där? Kolla i den här tråden. Se goddag!

Men jag håller med om att det alltför ofta dyker upp samma saker.

  • Medlem
  • 2005-01-30 00:37

moderering av alla nya inlägg tror jag går fetbort. Jag tror de som ansvarar redan har tillräckligt att göras med det här forumet. Det väller ju in medlemmar och därmed inlägg.
Men ådersgränsen är inget bra alternativ, Ta Kristoffer som ett lysande exempel på välvårdad ungdom av i dag.

Ursprungligen av Baron:

Ta Kristoffer som ett lysande exempel på välvårdad ungdom av i dag.

Ja, eller jag då? En yngling som är utprovad i vindtunnel, vårdat språk har jag också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 00:47

Nog ska väl alla som postar ta på sig lite ansvar också och inte svamla om sånt som inte hör till ämnet. Ett lysande exempel är just den här tråden:

Den handlade från början om Martin's irritation över taskigt språk och behovet av moderation. Tyvärr kan inte ens "rutinerat" folk hålla ögonen på bollen utan postar inlägg som fått tråden att spåra ur totalt: från Martins funderingar via Kharma och poängsystem till sökfunktioner, osv.

Så om vi ska kritisera andra för att dom är dumma, säger konstiga saker och inte sköter sig, så kan vi väl börja med att ställa lite högre krav på oss själva och anstränga oss att hålla oss till ämnet, va?

Alla inlägg, med undantag för min parentes ovan, håller sig väl till ämnet? Eller åtminstone i närheten av ämnet.
Om du tycker att det är att spåra så är det bara förnamnet på en rejäl urspårning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 09:47
Ursprungligen av Nurell:

Eller åtminstone i närheten av ämnet.

Detta är exakt vad jag menar!

Man glider iväg till saker "i närheten" av ämnet. Sen svarar någon annan på ens inlägg och lägger till nåt som är ytterligare lite, lite längre bort från frågan som inledde tråden, och så växer tråden till en oöverrskådlig gröt.

Jag är tyvärr inte alls bättre än andra, och har då och då postat inlägg som definitivt är off-topic. Men om det ska bli någon slags styrsel som Martin efterlyser, så borde vi ju börja med att vara tillräckligt vuxna och hålla fingrarna i styr själva. Och skulle någon ändå börja spåra ur, så kan vi ju ge phan i att hjälpa till.

Det handlar således om att inte bara kritisera "dom andra" utan att sopa rent framför egen dörr också.

Alltså: Läs Martins inledande inlägg. Inte har väl sökfunktioner och duktighetspoäng särskilt mycket med saken att göra, eller hur?

Ursprungligen av Danne V:

.

Alltså: Läs Martins inledande inlägg. Inte har väl sökfunktioner och duktighetspoäng särskilt mycket med saken att göra, eller hur?

Jodå, åtminstone sökfunktionerna, som är rena skämtet. Ofta får medlemmar kritik för att de borde kollat om det inte redan fanns en tråd om samma sak. Hur ska man kunna göra det när sökfunktionen i princip är oduglig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 11:21
Ursprungligen av Nurell:

Jodå, åtminstone sökfunktionerna, som är rena skämtet. Ofta får medlemmar kritik för att de borde kollat om det inte redan fanns en tråd om samma sak. Hur ska man kunna göra det när sökfunktionen i princip är oduglig?

jag tycker inte att sökfunktionen är särskilt dålig. Men även om detta är din åsikt, så ligger ämnet för långt från kärnfrågan.

Jag efterlyser förmågan att disciplinera sig själv och fråga sig om det man vill skriva verkligen är relevant eller inte. Läs Martins inlägg en gång till. Tänk dig att du svarar direkt på hans inlägg. Tycker du att din sökfunktionsåsikt verkligen är ett vettigt svar på hans irritation om Lunarstorm-språk och förslag om fler moderatorer?

En annan sak: Jag kan föreställa mig att ett av de stora problemen som bossarna i forumet har är att det blir ett jäkla tjafs så fort dom redigerar ett inlägg. Eftersom gubbarna är snälla, så tillåter dom sig att börja diskutera skälen till redigeringen, och så är cirkusen igång.

Förr, när forumet var så litet att det var som om folk samlades i Björnströms vardagsrum, så kunde han kanske förklara sig och vara så tillmötesgående. men nu, när 99mac vuxit sig så här stort, så funkar inte det längre. Det är inget "personligt" litet forum.

Därför måste herrar moderatorer och andra bli tuffare. Om man redigerar ett inlägg och medlemmen klagar, åkej, svara på ett trevligt sätt EN gång och förklara att moderatorerna (åh, vad jag hatar det ordet!) tillåter sig den oinskränkta rätten att BEDÖMA och redigera alla inlägg som dom finner lämpligt.

Bemöt inte fortsatt tjafs från samma gubbe.

På det sättet kommer garanterat en del folk att lämna forumet. Men enligt tesen "please all and you will end up pleasing none", så är det sådant svinn man får ta. Resten (=majoriteten) kommer att acceptera strängare redigering och t.o.m uppskatta dom. Jag lovar.

Ursprungligen av Danne V:

Därför måste herrar moderatorer och andra bli tuffare. Om man redigerar ett inlägg och medlemmen klagar, åkej, svara på ett trevligt sätt EN gång och förklara att moderatorerna (åh, vad jag hatar det ordet!) tillåter sig den oinskränkta rätten att BEDÖMA och redigera alla inlägg som dom finner lämpligt.

Bemöt inte fortsatt tjafs från samma gubbe.

På det sättet kommer garanterat en del folk att lämna forumet. Men enligt tesen "please all and you will end up pleasing none", så är det sådant svinn man får ta. Resten (=majoriteten) kommer att acceptera strängare redigering och t.o.m uppskatta dom. Jag lovar.

Du kan ha rätt där. Men du ska bara veta vad vi blir kallade när vi modererar hårt... jag är förvånad att fler inte är avstängda bara för vad de skrivit till oss moderatorer i private meddelanden.

Jag modererar gärna hårdare - men då måste alla användare förstå att det vi moderatorer gör är för forumets bästa och inte för att racka ner på den personen som skrev.
För som det är nu tar majoriteten det som personlig kritik när det modereras, så upplever jag det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 12:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du kan ha rätt där. Men du ska bara veta vad vi blir kallade när vi modererar hårt... jag är förvånad att fler inte är avstängda bara för vad de skrivit till oss moderatorer i private meddelanden.

Jag modererar gärna hårdare - men då måste alla användare förstå att det vi moderatorer gör är för forumets bästa och inte för att racka ner på den personen som skrev.
För som det är nu tar majoriteten det som personlig kritik när det modereras, så upplever jag det.

webmasterworld.com är ett av nätets mest respekterade forum, inte minst när det handlar om sökmotorer. Dom tillämpar en enormt strikt moderering och accepterar inte tjafs, vilket jag själv alltså blev "offer" för för nån månad sedan.

Bl.a. får man inte nämna företag eller sajter vid namn, vilket jag hade synpunkter på eftersom ett inlägg jag gjorde blev borttaget (inlägget gällde bolaget Paysystems som processar kreditkort som både hade blåst en kund till mig på stålar och sedermera lagt ner all service med omedelbar verkan vilket innebar att alla stålar min kund hade innestående hos dom aldrig blev utbetalade).

Trots att jag framförde mina åsikter om den hårda modereringen på det vänligaste sättet man över huvud taget kan tänka sig, så spärrade dom helt enkelt mitt medlemskonto och det tydliga meddalndet var: "Gör som vi säger, tjafsa inte, eller dra härifrån". Vilket jag gjorde frivilligt innan jag blev utkastad helt och hållet.

Min poäng med exemplet är att jag faktiskt - nu i efterhand - accepterar deras "no nonsense"-inställning och förstår att det är den som ligger till grund för deras extremt goda renommé.

Jag begriper fuller väl att ingen människa vill bli kallad för nazist eller diktator, men om det ska bli rättning i leden på 99mac, så måste moderatorerna få ta i med hårdhandskarna och vi vanliga medlemmar måste försöka stötta dom så mycket vi kan.

Ursprungligen av Danne V:

webmasterworld.com är ett av nätets mest respekterade forum, inte minst när det handlar om sökmotorer. Dom tillämpar en enormt strikt moderering och accepterar inte tjafs, vilket jag själv alltså blev "offer" för för nån månad sedan.

Bl.a. får man inte nämna företag eller sajter vid namn, snip...

Hur långt är du från kärnfrågan själv då? Var du ordningsman i skolan?
Är det inte viktigt att sökfunktuíonen är bra om de som gör nya inlägg ska kunna kolla om det redan finns inlägg?
Återigen, kolla längst ner i denna tråd på "Liknande diskussioner".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 13:26
Ursprungligen av Nurell:

Hur långt är du från kärnfrågan själv då? Var du ordningsman i skolan?

Larvpotta.

Ursprungligen av Nurell:

Är det inte viktigt att sökfunktuíonen är bra om de som gör nya inlägg ska kunna kolla om det redan finns inlägg?
Återigen, kolla längst ner i denna tråd på "Liknande diskussioner".

Jovisst, det kanske är viktigt. Precis som en massa annat är viktigt. Men inte i den här tråden.
Och om jag får spetsa till det ännu mer:
Det är i och för sig inte ett och annat urspårat inlägg som är problemet. Utan när den som postar inte ens fattar eller ser det, som du den här gången.
Martin skrev alltså:

Citat:

Jag blir riktigt irriterad på småbarn som inte kan skriva korrekta meningar och som i princip använder 99mac som IRC eller MSN. Vi har ett gäng födda på 90-talet har jag upptäckt och om det fortsätter kommer vi driva ett Lunardagis här.(jag är lite irriterad just nu, lugnar ner mig snart)
Hursomhelst föreslår jag 18 års minimiålder från och med 1:a Februari. Den som redan är registrerad och sköter sig får naturligtvis vara kvar.
För övrigt verkar behovet av moderatorer vara större än någonsin, många irriterade inlägg i forumen just nu.

..och ditt inlägg var:

Citat:

Men sökfunktionen här suger verkligen, det är inte alltid så lätt att snoka upp en diskussion om samma sak som man vill fråga om. Det är bara att titta på "Liknande diskussioner" längst ner i varje tråd - hur relevant är det som syns där? Kolla i den här tråden. Se goddag!

Jag tycker inte att det är relevant alls, utan "goddag, yxskaft".
Men okej, om du inte fattar, så kanske andra som läser tråden begriper vad jag menar när jag säger att vi måste disciplinera oss bättre själva och tänka efter innan vi postar.
Därmed tycker jag att du och jag lägger vårt interna tjabbel på hyllan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 00:55

Danne V.
Det handlar inte om taskig svenska.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-30 09:49
Ursprungligen av Linus:

Danne V.
Det handlar inte om taskig svenska.

Vem har sagt det?
Läs Martins inledande fråga.
Jag tycker inte att Kharma, sökfunktioner eller poäng är den hjälp han frågar efter.

Minimiålder kommer nog bara skapa irritation. Även jag ser nog större nytta i tydliga och direkta kommentarer till språknivån. Med följer säkert ökat moderererings behov, anar att det kommer dryftas en hel del språkbruk.

Ska vi inte ta dem när de är unga s.a.s?

Det är väl skitbra att vi har fjortisar som gillar Mac? Om de får en positiv erfarenhet när de är så här unga (vilket vi kan bidra till) så lär de aldrig lämna plattformen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-30 14:11
Ursprungligen av Laseranders:

Ska vi inte ta dem när de är unga s.a.s?

Det är väl skitbra att vi har fjortisar som gillar Mac? Om de får en positiv erfarenhet när de är så här unga (vilket vi kan bidra till) så lär de aldrig lämna plattformen.

Det är väl så det ska fungera. Yngre lär sig av äldre, mindre erfarna av mer osv. En befogad åthutning skadar däremot aldrig. Här spelar det ingen roll om vi är 20- eller 20+.
Låter vi inte ungdomen vara med blir de hänvisade enbart till sina andra fora där språkbruk och attityd inte är något att bygga framtiden på.
Låt mao folk vara med och moderera inläggen så att vi sköter oss anständigt.

Ursprungligen av Le:

Det är väl så det ska fungera. Yngre lär sig av äldre, mindre erfarna av mer osv. En befogad åthutning skadar däremot aldrig. Här spelar det ingen roll om vi är 20- eller 20+.
Låter vi inte ungdomen vara med blir de hänvisade enbart till sina andra fora där språkbruk och attityd inte är något att bygga framtiden på.
Låt mao folk vara med och moderera inläggen så att vi sköter oss anständigt.

Tror även att det är en tillgång att ha de yngre. Äldre blir slöa i tanken och fastnar i gamla tankesätt och behöver unga och intelligenta nytänkare, som håller koll på det senaste.

Tror faktiskt att äldre har mer att lära av yngre än vice versa nuförtiden.

Ursprungligen av Laseranders:

Tror även att det är en tillgång att ha de yngre. Äldre blir slöa i tanken och fastnar i gamla tankesätt och behöver unga och intelligenta nytänkare, som håller koll på det senaste.

Tror faktiskt att äldre har mer att lära av yngre än vice versa nuförtiden.

Så där tänkte jag som 20-åring oxå, men nu vet jag bättre

Vi får nog lära av varandra både unga, gamla, killar, tjejer, svennar och svartskallar.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så där tänkte jag som 20-åring oxå, men nu vet jag bättre

Vi får nog lära av varandra både unga, gamla, killar, tjejer, svennar och svartskallar.

Hur vet du att du inte vet sämre?

Ursprungligen av Laseranders:

Hur vet du att du inte vet sämre?

Uh...

Ursprungligen av Laseranders:

Hur vet du att du inte vet sämre?

Om vad?

Min franska är helt klart sämre för jag fick aldrig användning för den i livet efter skolan.

Mina kunskaper om macar har aldrig varit större än nu och det är väl ändå ett mac-forum det här.

Tagga ner dig och skaffa dig en mer avslappnad attityd till dina medmänniskor.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-04 17:47

Ordningsfråga!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Om vad?

Min franska är helt klart sämre för jag fick aldrig användning för den i livet efter skolan.

Mina kunskaper om macar har aldrig varit större än nu och det är väl ändå ett mac-forum det här.

Tagga ner dig och skaffa dig en mer avslappnad attityd till dina medmänniskor.

Det har jag, den stämmer bara inte överens med din syn. Ta och var lite ödmjuk, va.

Du säger att du hade samma inställning som jag när du var yngre men har förkastat den för att du nu är gammal och klok

Varför måste du börja bråka bara för att jag presenterar en avvikande åsikt?

Nu är det väl läge att skärpa upp sig, nu är det rena sandlådan. Om du kaxar upp dig bara sådär så får du räkan med lite mothugg. att bemöta det med "Ta å va lite ödmjuk va" är rätt lågt. riktigt kass faktisk.

Ursprungligen av Laseranders:

Tror även att det är en tillgång att ha de yngre. Äldre blir slöa i tanken och fastnar i gamla tankesätt och behöver unga och intelligenta nytänkare, som håller koll på det senaste.

Tror faktiskt att äldre har mer att lära av yngre än vice versa nuförtiden.

Är det här skrivet av samma person som ber mig att vara ödmjuk?

Självmål grabben...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-04 20:45
Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det här skrivet av samma person som ber mig att vara ödmjuk?

Självmål grabben...

Ja, nu spårar tråden ur igen för att man inte kan hålla fokus, som jag efterlyste tidigare. HALLÅ!! MODERATORER!!! VAR ÄR NI???!!!

Förresten, Anders: Sen tidernas begynnelse har valparna lekt rebeller och tyckt att gammalt folk är korkade i största allmänhet. Det tyckte jag med då och då. Men så en dag kommer dom allesammans att vakna upp och tänka: "Åh fan. Att jag kunde ha så fel...."

Så du kan väl ringa Laser-Anders om 25 år och fråga vad han anser då...

  • Medlem
  • 2005-02-04 20:50
Ursprungligen av Danne V:

...Men så en dag kommer dom allesammans att vakna upp och tänka: "Åh fan. Att jag kunde ha så fel...."

Så du kan väl ringa Laser-Anders om 25 år och fråga vad han anser då...

Det här är inte den första tråden som utmynnar i samma uppmaning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 21:02
Ursprungligen av Danne V:

Ja, nu spårar tråden ur igen för att man inte kan hålla fokus, som jag efterlyste tidigare. HALLÅ!! MODERATORER!!! VAR ÄR NI???!!!

Förresten, Anders: Sen tidernas begynnelse har valparna lekt rebeller och tyckt att gammalt folk är korkade i största allmänhet. Det tyckte jag med då och då. Men så en dag kommer dom allesammans att vakna upp och tänka: "Åh fan. Att jag kunde ha så fel...."

Så du kan väl ringa Laser-Anders om 25 år och fråga vad han anser då...

Jag, som "valp" i dina ögon, tycker inte att gammalt folk är korkat i största allmänhet. Däremot gör korkade inlägg som klagar på att alla andra går offtopic när det i själva verket är du som gör det genom att starta en diskussion om något annat inte saken bättre!

..och ja, det här inlägget är också off-topic. Kan vi återgå till saken nu?

Ursprungligen av Danne V:

Ja, nu spårar tråden ur igen för att man inte kan hålla fokus, som jag efterlyste tidigare. HALLÅ!! MODERATORER!!! VAR ÄR NI???!!!

Förresten, Anders: Sen tidernas begynnelse har valparna lekt rebeller och tyckt att gammalt folk är korkade i största allmänhet. Det tyckte jag med då och då. Men så en dag kommer dom allesammans att vakna upp och tänka: "Åh fan. Att jag kunde ha så fel...."

Så du kan väl ringa Laser-Anders om 25 år och fråga vad han anser då...

Ja, men jag kan mycket väl ha fel då. Vad är det som säger att jag har fel nu och rätt då? Jag kan mycket väl bli dum i huvet nåär jag blir äldre.

Jag säger absolut inte att erfarenhet är att förringa eller att alla äldre människor blir dumma i huvet, men yngre människor underskattas ofta och när jag tar upp det här så kommer alltid samma argument upp. "Du förstår bättre när du blir äldre". Men vad är det som säger att jag inte förstår bäst nu och förstår sämre när jag är äldre så att jag tror att jag var dum i huvet när jag var yngre men har fel?
Det är lite det som är min poäng.

Bevaka tråden