Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite hjälp ang trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-28 14:04

Fick rådet att köpa D-link DWL-122 för att ansluta min systers iBook till vårt nya trådlösa nätverk. Men det fungerar inte, adaptern hittar inte routern trots avståndet på exempelvis ett par meter.
Jag har uppdaterat till den senaste drivrutinen och jag har även provat att installera adaptern på en PC med samma resultat, det fungerar inte.

Vi har en Belkin Pre-N trådlös router och den stödjer 802.11b/g och 802.11a.

Har det någon betydelse vad det är för märke på routern eller bör det fungera med alla som har stöd för 802.11b?

Kan tillägga att en av de andra datorerna (bärbar PC) som har ett Belkin Pre-N kort har max signalstyrka överallt i lägenheten.

Höll på att glömma det viktigaste. Det är en gammal iBook dvs den har ej Airport, men det finns tydligen plats för ett...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-28 14:10

Kolla så att ditt nätverk sänder ut SSID. På vissa nätverk kan man blocka "broadcast SSID". Om man inte sänder ut SSID får man knacka in det manuellt för att det skall funka...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-28 14:17

SSID = funktionen som "söker av nätverket". Har jag rätt ?
I sånna fall så är den nog avstängd för jag läste någonstans om att det var en säkerhetsbrist.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-28 14:38

SSID är det namn som ditt trådlösa nätverk har. Som du nämner kan man göra sitt nätverk lite säkrare genom att inte låta access punkten sända ut SSID. Då måste man konfigurera inställningarna på datorn manuellt genom att skriva in sitt SSID och eventuell WEP (krypterings) nyckel. Hur man gör dessa inställningar på en Mac vet jag inte eftersom jag ännu inte har bytt (men snart så).

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-29 19:20

Okej, jag stängde jag av det och det fungerade ju på PC:n så..

Iaf gjorde jag som du sa och nu fungerar det jättefint. Tack för hjälpen !

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-29 19:54

Det var så lite, kul att kunna hjälpa till.

1
Bevaka tråden