Får inte lämna tillbaka Internetrouter som ev strular

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur man behandlar sina kunder
Den 22/1 lördag åkte jag till stygga pojken( data affär i malmö ) och skulle inskaffa en router, jag ville ha en netgear 54 Mb router som skall klara mitt
8 Mb ADSL, dom var slut så dom plockade fram en i mitt tycke en klenare router
som skulle vara lika bra,
Jag köpte den och sa till dom att är jag inte nöjd så kommer jag tillbaka på mondag,
Väl hemma så testade jag den och det visade sig att den inte orkade både ladda ner en tyng fil och surfa på samma gång,
Mondag åkte jag till affären igen och skulle lämna tillbaka routern och beställa en bättre,
men tji fick jag,, det ända dom sa det var att är packetet öppnat så får man inte lämna det igen,
ville jag ha ett nytt router så fick jag köpa båda 2 för dom tar inte tillbacka öppnade varor

Jag lämnade in routern för kontroll eftersom jag inte var nöjd med presstandan och dom sa att det skulle gå fort for dom kontrollerar sådant i affären,
en vecka har gått och jag har inte hört av dom än
så vad skall man göra

I mitt tycke så skall sådana bojkottas

lite klagande från mig så mår jag bättre
Hans

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 13:54

Vad hade du väntat dig av så stygga pojkar?

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 13:57

det ända dom sa det var att är packetet öppnat så får man inte lämna det igen

Typiskt billiga pezekrämare, men det finns ju en anledning till att de är billiga (och att det alltid finns mycket av det nyaste på alla "blocket-siter").

mmm Stygga pojken, jag känner många som är trötta på den där butiken inkl mig själv!
Där handlar man aldrig igen.

Priserna är så extremt pressade i de billigaste PC-butikerna, att de inte har råd att ta hand om missnöjda kunder. Billigast är inte alltid bäst. Men om de hade sagt att du skulle kunna lämna tillbaka routern, så är det naturligtvis extra uselt.

Det är tyvärr sant att de inte kan skicka tillbaka öppnade saker tyvärr.
Distrubutörerna tar inte emot dem och det är svårt att sälja en produkt igen som varit öppnad.

Går det inte att hävda att den är trasig eller felaktig eftersom den inte fungerar som utlovat?

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-28 20:07

Om de har ljugit om nåt är det självklart att man ska få lämna tillbaka den, likaså om de har sagt att det går bra. I normalfallet förstår jag dem dock eftersom det är tufft att bli av med en begagnad produkt utan att mer eller mindre ge bort den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-28 20:37

Om produkten inte fungerat på ett sätt som säljaren lovat så köper vi tillbaka den även om förpackningen är öppnad. Då kan jag bara be om ursäkt för att ett misstag har skett.

Att routern inte skulle klara av en 8Mbit ADSL anslutning låter däremot märkligt och det är väl därför dom vill ha in den för kontroll, dom routrar som inte klarar av det finns inte att köpa längre.

Att servicen gått långsamt denna vecka beror på att hela serviceavdelningen flyttat från en del av lokalen till en annan. Det tar tid att dra om alla kablar och komma i ordning. Det gör kanske inte just dig gladare i detta fallet, men tanken är att serviceavdelningen ska bli mindre störda av övrig personal och deras jobb ska gå fortfare framöver.

Magnus Danielsson - VD
AB DL Optimistic Solutions (www.styggapojken.com)

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-28 21:34

Jag kan ju bara hälsa att med Telia 8000 (vilket jag gissar att du har) så går det _inte_ någe vidare att surfa samtidigt som man laddar ner och framförallt inte om man laddar upp! Problemet med ADSL är att det är osymetrisk bandbredd. I uppväg är det bara 800kbit. Detta göra att om man startar en rejäl nedladdning så kommer även uppvägen att blockeras mer eller mindre (jag pallar inte dra alla protokoll-anledningar till att det funkar så, tro mig). Om du tankar hem från en plats där du får bra "fart" så lär ju ingen router i världen lyckas ge dig _mer_ bandbredd än vad du har, eller hur? Om du närmar dig maxhastigheten för ditt ADSL (egentligen VDSL), dvs ca 800kB/sekund så är nerkanalen monopoliserad och uppkanalen ansträngd. Hur hade du tänkt dig att en annan router skulle lösa det problemet?
När du säger "tung fil" vad menar du? En stor fil eller en som du får bra bandbredd mot?
Jag kan ju berätta om min Telia 8000. Inte för att jag är missnöjd men det är rätt tråkigt med den assymetriska bandbredden. Om någon tankar från mig (vilket är rätt vanligt då jag delar med mig till mina kompisar via AFP) så får de en hastighet runt 70-80kB/sekund från mig och nerkanalen belastas med ca 20-30kB. Då är det i stort sett omöjligt för mig att surfa trots att jag bara använder ca 5% av nerkanalen, och jag sitter på en G5a med 100Mbit-kort till VDSL-modemet!
I trådlösa sammanhang är det ännu värre. 54MBit är bara ett skämt, kom ihåg det. Den hastigheten har man max 1 meter från sändaren. På 5-10 meters håll är det nere i hälften, eller mindre. Dessutom är 54MBit en sanning med modifikation. Man mäter duplex. Dvs du har 27MBit i vardera riktningen. I 802.11B är det 5,5MBit i vardera riktningen, alltså 11MBit totalt.

Anledningen till denna feta utläggning är att jag menar att skillnaden mellan 2 trådlösa routers är så marginell att det är löjligt. Allt över 5% i prestandaskillnad är bara nys och mätfel. Det skulle inte fövåna mig om den du köpte och NetGearen tillverkas i samma fabrik, eller vägg i vägg eller med samma komponenter i en annan stad. När det gäller trådlösa nätverkskort så finns det ungefär 4 tillverkare av själva sändarchippen men hundratals "brandning" på korten.

Är du säker på att "Telia 8000" är VDSL, Bollman?
Vi kan få 8000 och enligt telia behöver vi inte byta modem utan kan behålla vårt vanliga ADSL-modem. Jag trodde tjänsten var "ostrypt" ADSL.
Eller har jag fel?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 22:52
Ursprungligen av Kristofer:

Är du säker på att "Telia 8000" är VDSL, Bollman?
Vi kan få 8000 och enligt telia behöver vi inte byta modem utan kan behålla vårt vanliga ADSL-modem. Jag trodde tjänsten var "ostrypt" ADSL.
Eller har jag fel?

Jag vet inte, men bor i oxo Växjö o kör Telia 8000, fick ett "ADSL 2" modem till mitt, vad nu det kan vara....? VDSL kanske?

Jag har gjort mycket affärer med Stygga Pojken och har mycket goda erfarenheter.

I en bransch med marginaler på enstaka procent är det tufft att hinna med kundtjänst/support till 100%. Det gäller att ha många order och lite hantering per order och oundvikligen blir det fel då och då.

Eftersom Molia är medlem på 99mac och även uppmärksammad om problemet skulle jag bli förvånad om det inte löser sig.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-31 20:00

Exakt vad Telia erbjuder som "Telia 8000" vet jag självklart inte, och på lådan står det att det är ett ADSL-modem. Dock säger standarden för ADSL max 6,1MBit nedtröms och 640kBit uppströms så Telia 8000 faller utanför båda dessa begränsningar, varför jag gissade på VDSL, men men, det kan ju vara någon luring, eller så ljuger Telia om hastigheten

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-31 21:16
Ursprungligen av bollman:

Exakt vad Telia erbjuder som "Telia 8000" vet jag självklart inte, och på lådan står det att det är ett ADSL-modem. Dock säger standarden för ADSL max 6,1MBit nedtröms och 640kBit uppströms så Telia 8000 faller utanför båda dessa begränsningar, varför jag gissade på VDSL, men men, det kan ju vara någon luring, eller så ljuger Telia om hastigheten

http://www.lundsstadsnat.se/

Jag kan alltså få 24Mbit ner och 3 Mbit upp på ADSL.

Vad det gäller Telia har de begränsat sina tjänster till exv 8Mbit ner och 0.8Mbit upp.Eller 2mbit ner och 0.4 upp.
Detta sköts via protokoll i Umeå. Telia kan alltså tilldela samma hastighet som LSN . Jag har själv varit med när Telias tekniker har ändrat min uppkopplingshastighet och ökat min uthastighet efter klagomål.
Hastighetsökningen tillkom efter ett tel.samtal till Umeå , ändring av script och vips hade jag dubbla hastighet ut.
mvh

24Mbit är den "nya" ADSL 2-standarden tror jag.

den 24/1 lämnade jag in routern för test, idag är det den 8/2
Det har gått 15 dagar sen den lämnades in,jag har inte hört ifrån dom, så försökte ringa till deras support i fredags, efter 4 försök så gav jag upp.
Det måste vara allvarliga fel på routern efersom det tar sådan tid.
Men jag väntar och ser vad som händer

Hans

http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

Ursprungligen av Kristofer:

24Mbit är den "nya" ADSL 2-standarden tror jag.

eller ADSL 2+ tror jag?

Mvh

1
Bevaka tråden