Applestore

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:08

Hej,

håller precis på att switcha (tillbaka till mac). Har tidigare arbetat med mac, och minns min fina svarta powerbook med glädje (vilket man inte kan säga om OS 9 iof). Nu har jag gjort slag i saken och sålt min pc för att inhandla 1 st mac mini samt 1 st Ipod Shuffle.

Jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med produkterna, men vet inte riktigt vad jag tycker om applestore.

Jag klickade in för att följa min beställning. Pengarna var dragna och produkten på väg, även om det skulle ta tid (vilket man får ha överseende med då många vill ha just mac minin samt ipod shuffle).

När jag en vecka senare klickar in för att följa beställningen ser jag att den ligger kvar. Det lustiga är att mina pengar är tillbaka på kontot. När jag ringer upp applestore visar det sig att pengarna bara reserveras när man handlar på applestore, och dras långt senare när produkten skickas iväg. Klart osmidigt! Den ouppmärksamme riskerar att köpa en kexchocklad på kort dagen innan stålarna dras, och där med bli av med hela beställningen om han råkat handla för pengar som han trodde redan dragits.

Leveranstiden var väl också speciellt. 17:e Feb var utsatt datum. När jag ringer till apple store för att få reda på hur det står till med pengarna som är tillbaka på kontot får jag även reda på att leveransdatumet är när produkterna kommer till Sverige. Därtill kommer det ta ytterligare en och en halv vecka (!) innan dom når min dörr.

Vad är det för trams? Får jag ett leveransdatuom förutsätter jag att det är när jag får produkten till dörren - mitt intresse för när produkten når hamnen i Göteborg är helt obefintligt.

Vad vill jag ha sagt med detta? Bra fråga. Jag är åter-switcher och ser fram emot att jobba med mac och framför allt med OS X. Däremot verkar det krävas en hel del tålamod för att switcha, vilket kanske inte riktigt var tanken.

mvh
FrrH

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:10

AppleStore är ganska sega när man betalar så... Tror att det går betydligt snabbare om man betalar med kontokort, eller har jag fel?

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:12
Ursprungligen av MsB:

AppleStore är ganska sega när man betalar så... Tror att det går betydligt snabbare om man betalar med kontokort, eller har jag fel?

Beklagar otydligheten, det var kontokort jag betalade med. Om det här är den 'snabba varianten' tror jag nog att jag kommer tänka mig för både 1 och 2 gånger innan jag låter Applestore lägga väntarna på mitt kreditkortsnummer igen.

mvh
FrrH

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:15
Ursprungligen av FrrH:

Beklagar otydligheten, det var kontokort jag betalade med. Om det här är den 'snabba varianten' tror jag nog att jag kommer tänka mig för både 1 och 2 gånger innan jag låter Applestore lägga väntarna på mitt kreditkortsnummer igen.

mvh
FrrH

¨

Nej det va jag som skrev fel... Kreditkort är det som går snabbare!

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 11:11
Ursprungligen av FrrH:

Vad är det för trams? Får jag ett leveransdatuom förutsätter jag att det är när jag får produkten till dörren - mitt intresse för när produkten når hamnen i Göteborg är helt obefintligt.
mvh
FrrH

Det är ju TNT som sköter all transport så det är svårt för AppleStora att styra över dom...
Ibland är TNT snabba som hejsan, och ibland verkar dom syssla med helt andra saker än fraktgods

Ursprungligen av FrrH:

... Det lustiga är att mina pengar är tillbaka på kontot. När jag ringer upp applestore visar det sig att pengarna bara reserveras när man handlar på applestore, och dras långt senare när produkten skickas iväg. Klart osmidigt! Den ouppmärksamme riskerar att köpa en kexchocklad på kort dagen innan stålarna dras, och där med bli av med hela beställningen om han råkat handla för pengar som han trodde redan dragits.

Ögnade bara igenom ditt långa inlägg men just det där tror jag är fullt normalt, och jag som ocksp har en beställning liggandes sedan drygt två veckor tycker på sätt och vis att det är ganska bra. Sedan att bankerna har stenålderssystem som gör att det tar tre dagar att göra en överföring mellan två konton (läs: för pengarna att gå tillbaka) tycker jag är mer anmärkningsvärt. Jag hoppas att Apple vill dra mina pengar igen snart!

Jahapp, det "kanske" är därför jag inte fått min Mac Mini levererad ännu isåfall, då jag kontrollerade mitt konto nu så har tydligen pengarna som initiellt drogs från kontot vid beställningen satts tillbaka på mitt konto, något förvirrande.
Eller, pengarna är där minus en eller annan middag, så nu är det plötsligt för lite pengar på kontot för att räcka till beställningen, undrar om det är det som spökar med min beställning, konstigt att inte apple skickar ut ett mail som påpekar detta, OM det är det som är problemet.
Kan ju handla om att leveransen dröjer pga att varorna helt enkelt inte finns på lager, iPod Shuffle, tangentbord och Mac Mini, beställdes 18e januari

Jo Applestore har ett "konstigt system" men har man handlat några gånger så "vänjer" man sig.
Om det är ett typiskt amerikanskt tillvägagångssätt vet jag inte...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-07 09:25

Det är ju inte applestores fel att bankerna reserverar pengar i bara en vecka. Tycker systemet med reserverade köp är bra iaf när produkten skickas inom en vecka. Men sen när det tar längre tid som för min ipod shuffle som ska skickas senast på onsdag så är det ju självklart drygt. Har varit med om sånt här tidigare med andra butiker och ibland har jag då haft för lite pengar. Men köpet har gått igenom ändå och jag får minus på kontot och blir skyldig banken massa avgifter. Som sagt väldigt drygt. Banken borde reservera pengar tills köpet går igenom eller tills det avbryts.

• Medlem
  • Vellinge
  • 2005-02-07 12:56

Det är väl bara att mejla Applestore och få en förklaring, men jag tycker att detta är helt normalt. Jag tror dock att Apple inte har något emot att ta pengarna direkt innan produkten skickas!

1
Bevaka tråden