Räcker ibook G4 800mhz 600mbRam Till musik

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 00:40

Hallojsan!
Jag måste ha en bärbar dator, jag har dock inte många slantar till godo.
Jag har fått erbjudandet: ibook G4 `12tum 800mhz 600mb Ram för 6500:-

Det enda jag egentligen ska använda den till är Musik inspelning-bearbetning. Max antal kanaler brukar bli runt 24-28.
Jag använder mig av Cubase VST 5.1 och behöver alltså inget OS X på den.

Vad tror ni, räcker denna maskin???
Och är priset rimligt!!

Kan man tänka sig att nån variant av Mac mini är ett alternativ,
(om än lite bökigare då man måste veta att det finnes skärm på inspelnings platsen)

Senast redigerat 2005-01-28 01:09
  • Medlem
  • 2005-01-28 01:44

Ska du använda den för hårddiskinspelning är nog svaret nej. Ska du använda den som sequencer med Cubase är svaret nog ja.

OSX ingår på en sån iBook, som dessutom verkar vara lite dyr, men jag tror inte det är lyckat att köra Cubase i Classicläge.

Kolla med dem på 99musik.com

Nu har jag ingen ibook, har inte ens en mac, även om det nog blir en mycket snart, kan nog svara generellt i alla fall.
Spårantalet hänger på hårddisken, i de mängder du pratar om behöver du en extern firewiredisk.
Utöver det så borde datorn räcka till med tanke på att den knappt fanns(skulle jag tro) när cubase sx kom ut på marknaden, efterföljaren till vst 5. Självklart hänger det dock på hur många plugins du använder.

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 02:49

Vad ska jag i sånna fall leta efter som funkar fint men som inte drar i väg så hiskerligt prismässigt?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-28 10:05

Om du har ett csn-kort så kan du försöka spara ihop till 8500kr så får du en ny och fin iB G4

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 10:11

Svaga länken är väl som sagt hårddisken, och att ibook G4 inte kan boota i OS9. Behöver du inte en bärbar, kolla efter en beg. PowerMac G4 av senare årgång. De har snabbare hårddiskar, och kan boota i OS9. En 867MHz-maskin bör gå att få för ungefär samma summa som iBooken skulle kosta dig.

Stor HD är så klart viktigt, men mycket RAM är nödvändigt om man ska mixa musik på datorn, ju mer RAM ju fler spår.

• Medlem
  • 2005-01-28 10:21

cubase är inte särskilt krävande varken för utrymmet på hårdisken eller processormässigt. Iaf inte om man bara använder det som sequencer. Ska du spela in ställs helt andra krav. HD:s vbiktigaste egenskap är snabbheten i det här fallet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 22:26

Är det någon som har någon schysst uppfattning om hur mycket man kan belasta datorn när det gäller pluggar. Ett Pro Tools System med Reason och några instanser av Kompakt. Låter det helt omöjligt? Då pratar vi om en ny Ib G4 med minne uppåt 700mb och en extern firewirehårddisk.

Edit: Såg nu en artikell om Nils Eriksson i Studio. Han kör på en Ibook 600Mhz med 640Mb Ram...
och han använder Reason, en hel del pluggar, samt en värdsequenser.

Om man använder t ex Locig 7 så kan man ju använda frysfunktionen om det börjar kärva med minne. ( för jag antar att den finns med i expressutgåvan. )

Senast redigerat 2005-01-28 23:18
1
Bevaka tråden