Val av DV-kamera

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har precis swithcat till Mac och skall nu köpa en DV-kamera. Har idag en 2 år gammal Sony DV kamera men skall köpa en ny. Ser på Apple Store att de promotar Canon. Är själv en Sony Fan då jag tidigare jobbat via Sony Vaio datorer (PC-världens enda MAC-kopia..:-) Så min fråga är enkel. Vid en investering kring 15.000 kr, vilken DV-kamera skall jag köpa? Förutsättningar
1) Liten att bära med sig
2) Enkel att använda, automatik.
3) Skall fungera med Imovie, Final Cut Express mfl
4) Helst mobil laddare, koppling

Ser fram emot Era svar.
mvh
Fredrik Svedberg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 23:21

Canon MV-X35i, rekomenderas!

Canon MV-X35i är i och för sig ett klokt val, men om man vill vara oklok och ignorera den alltmer platta plånboken så säger jag bara: HDV!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-28 09:43

Ja köpa en DV-kamera idag är nog inte det smartaste nu när fler HDV-kameror är på väg ut på marknaden och troligtivs tar det inte allt för lång tid innan priserna på dom är humana. Fast bryr man sig inte om kvaliten på det man spelar in (miniDV är riktigt hemskt att titta på, rotoscopa på miniDV-material är ännu värre ) så kommer ju banden att finnas kvar länge framöver eftersom att HDV kör på samma typ av band.

Ja, det är ju The year of HD!

Jag menar, alla kommer ju köpa en HDV-kamera för 30000. Sen när man väl gjort det, kommer man inte lägga ner en extra tusenlapp på Final Cut Express, utan redigera i iMovie HD. Perfekt.

1
Bevaka tråden