Leveranser Applestore

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, nu har äntligen appelstore skickat min nya PB från landet i ingenstans, Taiwan. Leveranstiden beräknar jag som oändlig och jag är otålig så inått...

Men i allafall, är det någon som har nyliga erfarenheter af dessa leveranser? T.ex. så fungerade ICKET trackingen hos K&N som jag fick i min leveransbekräftelse. Sen vill jag minnas att sist när jag beställde min IPOD så stod TNT för leveransen från luxe(n/m)burg till dörren. Och hos dem har jag för mig att det gick att använda deras webb tracking, men jag kom inte ihåg vad man skulle ange?

Någon som har lite erfarenhet/kunskap i frågan?

/edit: AppleStore felstavat i rubriken

[ 28 November 2002, 13:52: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Du har ju själv kunskap i frågan!

Du har rätt K & N;s tracking fungerar inte. Det är dock bara transport med K&N från Tjeckien till Luxenburg, efter det tar andra över.

Det går utmärkt att söka på tnt.com och då ska du kryssa Reference i stället för Consignment. Det har alltid funkat för mig.

Vad är det jag ska ange? Mitt KN nummer eller webborder nr?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: magjac:
Vad är det jag ska ange? Mitt KN nummer eller webborder nr?

Du får ju ett trackingnummer i mailet de skickade när ditt paket skeppades. Leveransnummer heter det i mailet jag fick när jag beställde grejer i augusti. Men kom ihåg att klicka i Reference- annars hittar den inget.

• Oregistrerad
  • 2002-11-21 21:18

Jag sitter och väntar på två bärbara:
1. PB ti/867 beställd 11/11 via AppleStore Educations webbutik
2. iBook 800 beställd via web på Mecenat-AppleStore den 14/11

Den första skall ha varit färdigbyggd redan den 15/11 enligt AppleStores orderstatus.
Den andra beställningen är fortfarande på "Being Reviewed"-stadiet.

Överhuvudtaget har AppleStores orderstatus lämnat mycket övrigt att önska.
För 2.5 dagar sedan ringde jag därför AppleStore och fick höra att flygleveranserna legat nere under några dagar och att min PB skulle bli lite försenad, beräknad leverans i början på nästa vecka. Nyligen rasslade det sent om sider till på K&Ns trackinglänk och ETA uppges nu till den 26/11.
I samband med beställning av denna PB/867 valde jag också att köpa Virtual PC. TNTs tracking av den försändelsen var kloockren!

Beställning nummer två (Mecenat iBook) skulle enligt personen i andra ändan av telefonen vara kvar som "being reviewed" tills Apple mottagit betalning. Jag betalade därför datorn via PostGiro direkt, efter instruktioner över telefon.

Tyvärr lämnar beställningarna en Dell-lik eftersmak... Hoppas det visar sig fel och att allt går fint.

ps. jag är oxo grymt otåligt lagd

Intressant, ungefär hur många dagar efter leveransbeskedet fungerade "tracking" länken?

• Oregistrerad
  • 2002-11-22 00:01
Citat:

Intressant, ungefär hur många dagar efter leveransbeskedet fungerade "tracking" länken?

Jag gissar på måndag 18/11, kanske tisdagen efter?
K&Ns orderspårning som den ser ut nu börjar på fre 15/11. Samma dag då AppleStores Order Status rapporterade "shipped".

Min tolkning av K&Ns meddelande är att datorn fortfarande befinner sig i Taiwan.

• Oregistrerad
  • 2002-11-22 16:07

ho-ho, i morse dök min PowerBook G4/867 upp!

Tidigt i morse kollade jag på K&Ns tracking. De hade skjutit på ETA till den 28/11 från den 26/11.
Efter tips på detta forum gick jag in på TNTs tracking med samma referensnummer. TNT rapporterade att datorn anlänt till GBG kl 09.17 idag! en stund senare hade jag den på kontoret.

Min andra beställningen, en iBook från Mecenat AppleStore verkar lååångt från leverans.
Enligt AppleStore via telefon tar det:
1. ca en vecka att skicka ut PG inbetalningskort
2. 7-9 dagar innan Apple fört över inbetalade pengarna till Irland och behandlar ordern
3. sen följer byggtid
4. slutligen leveransen från sydost-Asien.
Suck
Blir det en iBook först under julgranen måntro?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-22 18:10

Hö! Jag fick 2 iBook 800 2 veckor efter introducerandet. Jag hade iofs redan beställt dem (gamla modellen) och fick de nya istället (se tidigare tråd).

Bättre är dock att jag har beställt 2 ThinkPads 14/10. Leveransdatum var satt till 9/11... Ingen har kommit än. Leveransdatumet på den ena är fortfarande 9/11. Den andra är framflyttat till Maj 2003!!! Jag tror inte den kommer...

Nu så har jag börjat kunna tyda några tecken på Keune & Nagels hemsida. Igår så hade min order status 4065 (arrived in EDC), sa mig ingenting förutom att den kommit fram någonstans, inte här iallafall. Och idag står det Status 8998 (-), säger mig ingenting? Någon som kan dra en slutsats? Har ordern gått över till ett annat leveransföretag nu? TNT? Kan iallafall inte tracka ordern hos TNT? Snart håller jag på att bli ordentligt bedrövad...

har nu listat ut att den var i Luxemburg i går men idag vet jag inte vart den är...

Min PowerBook 1GHz DVD/CD-RW/1GB RAM + Office v.X (beställd 14/11) håller på att sammanställas. Anledningen till att det tar en sådan tid är att Office leveranstid är 10 dagar!

Inte nog med att de är galna i Redmond, de är långsamma också...

Citat:

Igår så hade min order status 4065 (arrived in EDC), sa mig ingenting förutom att den kommit fram någonstans, inte här iallafall. Och idag står det Status 8998 (-), säger mig ingenting? Någon som kan dra en slutsats? Har ordern gått över till ett annat leveransföretag nu? TNT? Kan iallafall inte tracka ordern hos TNT?

Jag fick min PB G4 m.m. igår. Den beställdes den 8/11, lämnade fabriken i Taiwan den 13/11 och landade som sagt den 26/11 hos mig. Den senaste veckan har jag jagat både Apple Store och TNT, så jag vet allt om deras leveranser...

Följande är ett utdrag från min tracking hos K&N. Där kan du se hur många steg som fattas innan din leverans är i mål.

26 nov 02 90 50 delivery completed Apple,Taiwan  
25 nov 02 50 50 departed from hub/m TNT EUROPE  
25 nov 02 30 05 departed to CEP KN Luxemburg  
25 nov 02 40 76 handover accepted (scanned) by CEP TNT EUROPE  
21 nov 02 89 98 - KN Luxemburg  
20 nov 02 40 65 arrived in EDC (merge delivery) KN Luxemburg  
13 nov 02 30 65 departed from product source for merge KN Taipei  
13 nov 02 05 00 boxes scanned KN Taipei  
13 nov 02 00 05 Data received from supplier Apple,Taiwan  
12 nov 02 00 02 ready for picking KN Taipei  

I fredags pratade jag med Apple Store som i sin tur kontaktade T&N i Luxemburg. De lovade att de skulle lämna över paketet till TNT samma dag så att jag skulle ha det på måndag eller tisdag. Sedan hände ingenting och ingenting och ingenting.

I måndags ringde jag TNT och fick tag på en trevlig tjej som trots att jag inte hade någon annan referens än Apples nummer försökte leta reda på mitt paket. Dock utan framgång.

Måndag kväll 22.16 dök det äntligen upp en indikation på TNT:s trackingsida att mitt paket var plockat i Luxemburg. Sedan rasslade det på fort. 05:20 tisdag morgon var lådan i Helsingborg och, slutligen, 09:30 knackade det på dörren hemma i Lund.

Gissa om jag slutade tidigt från jobbet igår...

Ändå kom jag inte i säng förrän 3 i morse...

Håll ut!

/Göran, som fick vänta på något gott alldeles för länge...

Har vi ett ingående test att vänta (Testlabbet)? Vad för konfig köpte du, Göran?

[ 27 November 2002, 16:12: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Har vi ett ingående test att vänta (Testlabbet)? Vad för konfig köpte du, Göran?

Just nu håller jag på och betatestar en son som föddes den 8/11, så jag får se om jag kan få loss lite tid att skriva ihop något om datorn till testlabbet...

Jag köpte en 1 GHz PB G4 med combodrive och 1 GB ram. Det är en underbar maskin och det enda negativa hittills är att jag börjar få mustumme... Knappen vid styrplattan är nämligen betydligt hårdare att trycka ned än på min gamla Lombard...

/Göran

Tack för rapporten Göran!

Den behövdes verkligen, höll på att gå i bitar ett tag, men nu kan jag ju vackert konstatera att den kommer nog på onsdag nästa vecka. Egentligen så suger ju apples "fri frakt". Hade man fått välja själv så kanske man hade haft den efter en vecka... 5 arbetdagar är väll den normala leverans tiden från asien. Man börjar känna sig lite grinig, har vänta på en powerbook sen den 20 oktober... (då var det iofs en PB800 och nu är det en PB1GHZ SD, men ändå)

Apples leveranstider får 5 Windows loggor av 5 möjliga

Eller egentligen är det väl K&N som ska ha lite ris för sin bedrövliga leveranstid, och apple för att dom anlitat dom...

[ 28 November 2002, 13:36: Meddelandet ändrat av: magjac ]

• Medlem
  • 2004-01-15 16:02

beställde min kommande ibook på applestore den 11/1, nu står det att paketet har kommit till luxemburg... vad jag förstod ur ett annat inlägg tidigare så var det den sista hållplatsen innan sverige. stämmer det verkligen, kan det vara så att jag är macanvändare inom 24h?

(är lite av en macanvändare redan, har en bt mus och ett extremekort )

jag är ny 99mac-användare, så jag vet inte riktigt om det uppsakttas att man tar upp så här pass gamla trådar igen, men ha överseende med det är ni snälla!

• Medlem
  • Mark
  • 2004-01-15 23:41

Det verkar som om leveranserna börjar fungera nu. Jag beställde min nya iBook för en vecka sedan och fick den levererad idag. På denna tiden hann de att installera BT vilket man tydligen gör efter att ha skruvat isär den till sista skruven. Hoppas att Apple kan hålla denna takten även i framtiden. De som väntar på något gott väntar alltid för länge Beställde den iofs av min leverantör SOS i GBG men de är nog ett tecken på att Apple kan leverera nu.

/c

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 13:46

Jättenöjd med leveranstiden. Beställde en iBook G4 med extra minne, större hårddisk och airport extreme. Från Taiwan till min dörr på 8 dagar!

Apple meddelade att leverans skulle ske senast den 27'e. Den 14'e var den här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 01:14

rodin: om man hade sådan tur :/

9 dagar imorrn.

1
Bevaka tråden