Sista dealen med Macoteket?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-01-26 21:01

Hej

Jag jobbar på en relativ liten kreativ institution. Vi jobbar i ett rent mac-miljö på allt från arbetsstationer till RIP-datorer. För drygt 3 år sedan la vi en, med våra mått, stor beställning hos Macoteket: 24 G4´or med var sin Cinema Display. Beställningen betalades kontant vid beställningstillfället. Sedan dess har vi bara lagt småbeställningar på möss och tangentbord och ett och annat RAM-minne.

Idag ringde jag Macoteket för att beställa ett batteri till min iBook, som för övrigt även den köptes hos Macoteket för drygt ett år sedan. "Det går bra" svarar ynglingen..."vi skickar den via postförskott". Jag frågar om det inte går att skicka den med en faktura då våran receptionist inte kan göra utbetalningar åt oss. "Nej...tyvärr...ni är inte fakturakund". "Då så" svarar jag och föreslår att han skickar den till butiken på Birger Jarls Gatan där jag har vägen förbi på fredag och alltså kan betala kontant.

Döm min förvåning över svaret: "Om du ska betala cash måste du hämta den i butiken i Sumpan". "Betyder det med andra ord att man inte kan köpa som enskild kund i Citybutiken längre" undrar jag varpå han upprepar "Om du ska betala cash måste du hämta den i butiken i Sumpan".

Ja...ja...jag tar mig nog hellre till den trevliga butiken på Sveavägen, där genomsnitsåldern bland personalen är över 17. Där räknar jag nu med att kunna köpa ett batteri redan nu på fredag, och kanske till-och-med avsluta handeln med ett "Trevlig Helg"....

Undrar om inte också den butiken är intresserad av en positiv kundrelation när vi nu om 8 månader ska skämma bort samtliga anställda med var sim G5 med Cinema Display G2?

Mikkel

Ibland krävs det så lite för att vårda en kundrelation. Synd att inte fler företag inser det.

Beställ någon annan stans nästa gång och se till så Macoteket får reda på det. Dom lär smöra bra för er efter det.

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 21:19

Jo, man möter sånt bemötande alldeles för ofta! Som kund är får man sällan känslan av att det är viktigt att jag handlar av just dem... Åtminstone jag är betydligt mer trogen ställen med bra bemötande.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-26 21:21
Ursprungligen av capojava:

Ibland krävs det så lite för att vårda en kundrelation. Synd att inte fler företag inser det.

Så här ser det alltför ofta ut i detaljhandeln idag. Stylade ungpjattar med ett självförtroende större än förnuft och känsla.
De ska baske mig släppa vad de har för händerna i stället för att ge känslan av att man stör dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 22:04

jag har råkat ur för samma sak. beställde mot faktura till företaget, fick skiten på postförskott vilket innebar att jag fick åka en bra bit och lägga ut med mina egna pengar.

äre så jävla riskabelt att skicka ut lite ramminnen och en hårddisk till ett företag mot faktura? ingen annan leverantör jag har köpt saker av beter sig så.

sen så verkar ynglingarna som jobbar där inte ha så bra koll heller nej, "cuben? det är väl 2,5tums hårddisk i den?"

och så är det väl den dyraste återförsäljaren man kan hitta, särskilt om man ska köpa saker som även går att köpa hos pc-konkurrenterna i kvarteret. webbhallen och mycom.

aldrig mer macoteket för mig heller.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-26 22:16
Ursprungligen av snigel1:

jag har råkat ur för samma sak. beställde mot faktura till företaget, fick skiten på postförskott vilket innebar att jag fick åka en bra bit och lägga ut med mina egna pengar.

äre så jävla riskabelt att skicka ut lite ramminnen och en hårddisk till ett företag mot faktura? ingen annan leverantör jag har köpt saker av beter sig så.

Men inte har man väl tagit bort möjligheten av att bli fakturerad som företag?
En av mina småfirmor har tidigare, om jag nu inte minns helt galet förstås, varit betrott att betala inom 10(?) dagar. Och jag har dessutom aldrig varit storkund.

Senast redigerat 2005-01-27 13:19

sen så verkar ynglingarna som jobbar där inte ha så bra koll heller nej, "cuben? det är väl 2,5tums hårddisk i den?"

och så är det väl den dyraste återförsäljaren man kan hitta, särskilt om man ska köpa saker som även går att köpa hos pc-konkurrenterna i kvarteret. webbhallen och mycom.

Blandar du inte ihop Macoteket med inLife nu?

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 23:54

Jag köpte en G5'a + Cinema Display på Macotekets nyöppnade butik i stockholm för ca 18 mån sedan. Till att börja med var servicen kanska illa redan vid inköps tillfället, t.ex. fick jag anmärka på att priset var 1000 kr exkl. moms för högt då det var dags för betalning (det hade "glömt" att lägga in kampjanen på 1,8 ghz G5'orna i systemet... som tur var räknade jag i huvudet medan han slog in varorna i kassaapparaten) Jag bad om att få ett kvitto skickat till det betalande företagets adress, utöver det kassakvitto som gavs direkt vid köptillfället. "Inga problem!" lovade, efter 3 månader och 3 samtal till ekonomiavdelningen hade vi fortfarande inte fått kvittot skickat. Visserligen hade vi själva enkelt kunna skicka en kopia av kassakvittot till huvudkontoret för att få saken avklarad, men eftersom Macoteket hade lovat att de skulle ordna det så kändes det lite som "ett test" när vi låg på dem om att utföra vad de hade lovat.

Det fjärde samtalet hotade vi med att häva köpet och då blev det fart (trots att de hävdade att det var omöjligt för oss), 2 dagar senare fick vi äntligen ett kvitto skickat till huvudkontoret från Macoteket.

Det löste sig den gången men... vi kommer inte att handla där igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 22:30

le. om man ska behöva fylla i 10 blanketter för att få bli fakturakund så försvinner lixom meningen... om man inte köper macar varannan dag dvs.

Macoteket suger!

Missa inte kampanjen "Macoteket suger!"
http://ak.webcust.prq.se/macoteketsuger/

Ursprungligen av lolita:

Ehhh...

Förstår inte varför han är så upprörd på macoteket?

1. Macoteket kan ju inte veta att en ny Powermac levererad direkt från Apple är defekt.
2. Lagning inom garanti går mycket smidigare att sköta själv direkt med Apple. UPS hämtar vid dörren och återlämnar vid dörren gratis. Om macoteket ska sköta det så är det ju flera led extra i transporterandet som tar onödig tid.
3. Har garantin gått ut så har den ju gått ut. Vilken återförsäljare bjuder på reparationer ur egen ficka när tillverkaren inte längre betalar?

Nej han vill bara ha en syndabock för att han haft otur. Hans sida känns larvig tycker jag...

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-27 00:30

Mina åsikter om hans punkter:

1. Uselt skött av säljaren. Man ljuger inte för en kund. Nånsin!
2. Varför ska man betala undersökningsavgift när man har garanti kvar? Be om ursäkt för att en så dyr produkt lägger av på det sättet och fixa det utan ett ord mer!
3. Pinsamt om det är sant!
4. Här har de rätt. Har garantin gått ut så har den, men det är inte fel att fixa det gratis ändå som good will.
5. Här kan knappast Macoteket hållas ansvarigt heller.

Stämmer det som står på sidan har han rätt att vara skitförbannad! Dock borde han bråkat mer med dem och även vänt sig till konsumentverket och vad det nu finns för möjligheter.

Ursprungligen av ACM1899:

2. Varför ska man betala undersökningsavgift när man har garanti kvar? Be om ursäkt för att en så dyr produkt lägger av på det sättet och fixa det utan ett ord mer!
4. Här har de rätt. Har garantin gått ut så har den, men det är inte fel att fixa det gratis ändå som good will.

Stämmer det som står på sidan har han rätt att vara skitförbannad! Dock borde han bråkat mer med dem och även vänt sig till konsumentverket och vad det nu finns för möjligheter.

1. Säljaren kanske tänkte fel? Det är väl bara att rätta honom. Man behöver ju inte anta att han ljuger med flit. Det skulle han ju förstå att det skulle avslöjas isåfall.
2. Han vände sig till fel ställe? Apple sköter ju alla reparationer helt kostandsfritt mycket smidigt med UPS.
3. Lovade de att ringa då "helorna" kom in? Han kunde kanske kollat det själv?

Visst har han rätt att vara lite bitter, men man kan bara lägga en liten del av skulden på Macoteket här. Resten är otur och Apples fel. Tycker det är lite larvigt att påstå att "macoteket kommer med bisarra lögner för att slippa ta ansvar" bara för att en säljare en gång sagt att Powermacen inte hade intern högtalare. Missförstånd? Hjärnsläpp? Alla kan göra ett misstag...

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-27 10:43
Ursprungligen av Porcelina:

1. Säljaren kanske tänkte fel? Det är väl bara att rätta honom. Man behöver ju inte anta att han ljuger med flit. Det skulle han ju förstå att det skulle avslöjas isåfall.
2. Han vände sig till fel ställe? Apple sköter ju alla reparationer helt kostandsfritt mycket smidigt med UPS.
3. Lovade de att ringa då "helorna" kom in? Han kunde kanske kollat det själv?

Visst har han rätt att vara lite bitter, men man kan bara lägga en liten del av skulden på Macoteket här. Resten är otur och Apples fel. Tycker det är lite larvigt att påstå att "macoteket kommer med bisarra lögner för att slippa ta ansvar" bara för att en säljare en gång sagt att Powermacen inte hade intern högtalare. Missförstånd? Hjärnsläpp? Alla kan göra ett misstag...

Jag vet ju inte hur det har gått till i verkligheten (generellt är det klokt att ta allt man läser på nätet med en del salt, speciellt om man inte har hört alla sidors syn på saken), men rent allmänt tycker jag inte att jag som kund ska behöva sitta och ringa för att kolla om nåt minne har kommit in. Service innebär att de skriver ned mitt namn och nummer och slår mig en snabb signal när det väl kommer. Skitlätt att göra, men nåt som få verkar klara av, trots att de säger att de ska ringa. Dock håller jag med om att det kan vara lämpligt att slå en signal själv när de uppenbarligen inte klarar det.

Vidare, om det är så att garantiärenden ska skötas direkt med Apple, är det väl lämpligt att de meddelar det i stället för att glatt ta emot den och ta betalt. Verkar helt sjukt i mina öron.

Också, "Mac tillverkar inte inbygga högtalare längre." kan väl knappast tolkas som missförstånd, eller? I mina öron låter det som att han tog en chans på att han hade med en nybörjare att göra, men det kan ju vara fel.

Vidare, om det är så att garantiärenden ska skötas direkt med Apple, är det väl lämpligt att de meddelar det i stället för att glatt ta emot den och ta betalt. Verkar helt sjukt i mina öron.

Håller med dig om det är så att det var Macoteket som tog betalt för reparationen, men det står det ju ingenstans att det var... Jag tolkade det som att han lämnat in den själv någon annanstans när jag skrev mitt inlägg. Men fy skam macoteket om de tog betalt för skärmreparationen!

Du borde ha börjat med punkt 3 och därefter skrivit "Stämmer det som står på sidan har han rätt att vara skitförbannad!"

Och skippat resten....

Jag har större förtroende för macoteket än en fullständigt anonym person som spyr galla över ett företag utan några som helst bevis....Att man sedan har en hotmail adress som låter som kalle anka hade hittat på inger ju förtoende...NOT

Och kommentarerna är verkligen pricken över i...Om man inte har större koll vad saker och ting kostar så skit i att skriva någonting alls och det är ju inte helt otroligt att ibi själv står för kommentarerna...

Ursprungligen av Porcelina:

Ehhh...

Förstår inte varför han är så upprörd på macoteket?

3. Har garantin gått ut så har den ju gått ut. Vilken återförsäljare bjuder på reparationer ur egen ficka när tillverkaren inte längre betalar?

Nej han vill bara ha en syndabock för att han haft otur. Hans sida känns larvig tycker jag...

Riktigt idiotisk kommentar, garantin beseras på ett datum som står på kvittot. Det är dock absolut INGA problem för en butik att tänja lite på detta om dom vill det. Dom har sålt mer än en produkt av den sorten och vill dom så kan dom likagärna åberopa garantin på någon annan köpares kvittens.

Precis som om fabriken ens skulle bry sig i att kolla datum för inköp!

GODWILL = jag byter gärna din defekta produkt även om garantin gick up för en MÅNAD sedan.

Som jämförelse kan jag nämna Canseda som importerar Canton och Loewe till sverige.

Jag hade problem med mina Canton Digital 1 högtalare, mailar butiken och får
sedan kontakt med Canseda. Allt jag behöver göra är att skicka mina trasiga
element så får jag nya med posten. Dom bad inte ens om ett kvitto!

Ingen "auktoriserad verkstad" behöver titta på högtalarna bara att skicka in och få nytt!

Dom litar på kunden och jag får den service jag förväntar mig efter ett så
pass omfattande köp som ett par högtalare kan vara. Likaså skall det givetvis
vara med en PowerMac G5 eller grafikkortet till denna.

Premium köpare skall få Premiun service, annars kan säljaren få en Premiun spark i röven!

(punkt)

Ursprungligen av kebarb:

Men tänk om Apple och grafikkorttillverkaren begär kvitto samt intyg från butik? Apple är iaf inte lika generösa som Canseda, och att Macoteket ska stå för rep.kostander på kanske ett par tusen kan man inte begära...

För övrigt tycker jag hans sammanräkning är ganska lustig o kul att läsa. Tyvärr måste jag göra herrn ledsen och säga att macoteket går miste om MAX 20% av det totala beloppet han räknat ihop. Kanske mindre. Återförsäljare har riktigt dåliga marginaler på Apple-grejer. Det är övrigt sortiment de tjänar pengar på. Inte Apple.

Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende - och blixtsnabbt att förlora.
Har personligen inte haft problem med Macoteket men om jag hade det så skulle jag nog ta det med deras VD ... om alla andra försök inte hjälpt.
(Någon form av ventetta tror jag skulle slå tillbaka på mig själv)

Jag köper mycket prylar och installationsjobb för industin, och alla gör fel ibland. Det som skiljer företag åt är hur man hanterar sina fel gentemot kund. Att förneka eller negligera är detsamma som att man är stekt, så få gör detta.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 19:35
Ursprungligen av kebarb:

Riktigt idiotisk kommentar, garantin beseras på ett datum som står på kvittot. Det är dock absolut INGA problem för en butik att tänja lite på detta om dom vill det. Dom har sålt mer än en produkt av den sorten och vill dom så kan dom likagärna åberopa garantin på någon annan köpares kvittens.

Precis som om fabriken ens skulle bry sig i att kolla datum för inköp!

GODWILL = jag byter gärna din defekta produkt även om garantin gick up för en MÅNAD sedan.

Som jämförelse kan jag nämna Canseda som importerar Canton och Loewe till sverige.

Jag hade problem med mina Canton Digital 1 högtalare, mailar butiken och får
sedan kontakt med Canseda. Allt jag behöver göra är att skicka mina trasiga
element så får jag nya med posten. Dom bad inte ens om ett kvitto!

Ingen "auktoriserad verkstad" behöver titta på högtalarna bara att skicka in och få nytt!

Premium köpare skall få Premiun service, annars kan säljaren få en Premiun spark i röven!

(punkt)

1. Var Porcelinas kommentar idiotisk??? Nej Porcelina har 100% rätt. Om garantin var slut, så var den slut. Hur tråkigt det än blir, så är det som du själv säger inköpsdatumet man baserar garantin på. Produkten är dessutom sannolikt registrerad hos Apple vid inköpet. Datum, serienr osv...
Det du menar är att man ska börja ljuga och hitta på saker och därmed lura sin partner. Knappast en schysst modell... Och vem tycker du han ska blåsa - kunden eller leverantören? Det är ju bl a just ärlighet som efterlyses här. Inte snärja in sig i en soppa av lögner hit och dit. Trovärdigheten blir inte imponerande om man blåser den ena för att minsann vara schysst mot den andra.

2. Jo, Apple kommer att be om det exakta kvittot på inköpet. Kvittot är ogiltigt om inte serienumret finns med. Det är precis deras procedur, om inte tillverkningen av maskinen är yngre än 1 år. Det skulle bli en riktig upplevelse att se dig stå i en databutik och jonglera med papper och kvitton tills du inte vet vem du lovat vad.
Särskilt kul blir det om du tar in defekta produkter en månad efter garantin har gått ut?? På goodwill? Med produkter som har 2-7% marginal?
Var jobbar man och vad säljer man då?

Visst kan man ta jämförelser från andra branscher och företag, men det går lätt att få fram värre och bättre situationer än denna. Det är ju Apple som lägger grunderna för vad som gäller, så jag kan inte se att Macoteket agerat fel i just den frågan.

Som åf vill man ALLTID ge kunden all den bästa service man kan. Jag skulle helst byta ut maskiner rakt av mot helt nya på stående fot om det bara fanns en rimlig möjlighet till det. Det vore ju drömmen!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-27 09:27
Ursprungligen av lolita:

Det är bra att macoteket får bekänna färg dom är inga macgudar som har ensamrätt på något

macoteket tar bra betalt då kan man faktiskt kosta på sig att bemöta sina kassakossor på ett trevligt och service vänligt sätt gör dom inte det så ska dom rättvist gå miste om sina fd kunders nuvarande och framtida affär. inte mer än rätt.

Macoteket bör också se till att sitt befintliga kundregister vårdas och inte är tillgängligt för fel personer Det är för jävligt det är medverkan och uppsåt till brott ! Det borde bestraffas

Skärpning .

Ursprungligen av CUBEIS:

Macoteket bör också se till att sitt befintliga kundregister vårdas och inte är tillgängligt för fel personer Det är för jävligt det är medverkan och uppsåt till brott ! Det borde bestraffas.

Var finns ditt bevis för att så är fallet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 22:48

Man behöver inte fylla i några tio blanketter för att bli fakturakund. Det sker en vanlig kreditprövning, det är allt.

Om du tycker att något har gått fel i en leverans eller liknande, ta kontakt med Macoteket. Jag är säker på att de flesta problem går att lösa.

Att ösa galla på ett internetforum har garanterat ingen som helst effekt. Ta upp frågan med dem som kan åtgärda bristerna!

Allt ordnar sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 23:38

mondo. har redan påpekat det...

och om man kryssar i atrt man vill ha mot faktura så börde väl inte bara skicka mot postförskott utan att säga något?

kan beställa saker för tusentals kronor av tryckerier etc och ingen hetsar om kreditprövning.. om macoteket är så nojiga får dom väl skaffa uc-abonnemang och kolla företagen.

och nej blandar inte ihop med inlife. inlife är schystare tycker jag.

och nej blandar inte ihop med inlife. inlife är schystare tycker jag.

Men det är ju Inlife som ligger i samma kvarter som Webhallen och Mycom. Inte Macoteket. Och Inlife har länge haft bland Stockholms högsta priser.

Själv föredrar jag Macoteket p.g.a. oftast bättre sortiment lagerhållning och priser. Personalen är ganska likvärdig varken Inlife eller Macotekets personal kan allt. Men vem kan det?

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 23:50

Jag brukar handla på Macoteket för att de har mycket grejer hemma och hyfsat bra priser. PC-City i Sickla (f.ö. sickla = dregla på norrländska) har också rätt mycket macprylar hemma. InLife har även de ett bra sortiment. I alla tre butikerna finns både bra och dåliga säljare, men jag har upplevt att man ibland blir lite "nonchalant" behandlad på Macoteket. Inget som hindrar mig från att handla där dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 00:39

Bra med trådar som den här!
Så får vi förhoppningvis bättre service i framtiden.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 22:12
Ursprungligen av Elias:

Bra med trådar som den här!
Så får vi förhoppningvis bättre service i framtiden.

Tyvärr lär det inte hjälpa. De har varit uthängda här förut men fortsätter i samma dåliga stil.

Kan inte förstå varför man ska ha med dem att göra, det är ju ingen lågprisbutik. Nog finns det både billigare och kundvänligare alternativ.

Bevaka tråden