Problem med Acer tft skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:33

Jag har köpt en Acer AL1715 och pluggat in den i min Mac G4 450 med OS9. Första uppstarten gick allting bra och jag tänkte ställa in skärmen på maxupplösning 1280X1024 (inget konstigt med det). Dock så slocknade skärmen och ville inte riktigt hänga med. Jag testade att starta upp utan tillägg, men det ville sig ändå inte. Då åkte gamla CRT-skärmen fram och gick bra att starta upp med så jag kunde ändra upplösningen tillbaka till den gamla.

Nu är problemet det att jag kan inte starta datorn med min TFT-skärm. Den hänger endast med till rutan där tilläggen rullar förbi, blir svart och så står det "no contact". Jag har testat att stänga av tilläggan som visas precis när det blir svart utan resultat. Det konstiga är dock att jag, när jag startar upp med gamla CRT skärmen och sedan byter till TFTn efter uppstarten, inte har några problem alls.

Självklart vill jag ju kunna ställa undan min stora, klumpiga CRT i garderoben och bara använda min smäckra Acer, så därför vänder jag mig till er. Vad skall jag göra? Hjälp...

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 13:24

Nu har saker och ting ordnat sig och jag tänkte skriva vad det var om någon annan skulle råka ut för samma sak.

Eftersom min CRTskärm fungerade, testade jag helt enkelt min gamla sladd och då fungerade allt från uppstart. Så kan det gå.

Nu var väl inte detta problemet men jag nämnder det ändå. TFT-skrämar klarar i regel av max 75 Hz (60 för äldre modeller). På exempelvis Acer kan du gå in i menyn och kolla vilken frekvens som skickas till skärmen, på mina modeller även om frekvensen är för hög.

1
Bevaka tråden