Köptips 19" TFT

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har erfarenhet av skärmarna:

LG's L1980U, Samsungs 193P eller Philips 190p5es.

Alternativt om någon kan tipsa om en bra skärm 19" TFT, ~5000-6000kr, <20 ms responstid, DVI. Tyvärr har jag inte råd med de snygga med ett äpple på.

Jag kommer mestadels använda skärmen till kontorsarbete (inget avancerat grafiskt), men det händer att jag spelar spel eller ser på film på datorn. Jag är tacksam för alla kommentarer, både positiva och negativa saker om skärmarna.

Tack på förhand
Henrik

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-25 20:08

Kan dessvärre inte tipsa om någon bra 19" tft men jag kan säga att du bör överväga att köpa en 17" tft istället eftersom dom har samma upplösning. Större yta samma antal pixlar blir som tidigare sagts här i forumet, lite suddigare. Om du har råd köp en 20" som är skärmen efter 17" som har högre upplösning.

Jag har iaf hört gott om samsung-skärmar men aldrig haft möjlighet att testa en själv. Sitter just nu och funderar över vilken TFT-skärm jag ska köpa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 20:18

Jag har en Samsung 193P och är mycket nöjd.

Bra bild och snygg design. Den har separat nätdel (jag tycker det är en fördel, en del gillar det inte), så den är väldigt tunn. Den är t.o.m snygg på baksidan (vit). Aluminiumramen runt bildytan är smal, så det ser ut att vara mycket bildyta (proportionerna blir bra)..

Jag tycker inte den har några direkta nackdelar, upplösningen är "bara" 1280x1024, men det gäller för alla 19"-skärmar. Den ligger i övre delen av prisskalan, men jag tycker den var värd det. Det är ju ingen mening att köpa en billig skärm man inte blir nöjd med.

Har skrivit det förr och gör det igen. Supernöjd med min Formac som jag fick hem i december. Köpte från Tyskland och det funkade bra. På två dagar var den här. Angelo här på forumet beställde 2 st idag. Jag betalade 4900 inkl frakt för min. imdigitalplanet.de

Skärmen har 700:1 i skärpa. 280 i ljusstyrka och 15ms i responstid. Kolla formac.com.

Jag har en Philips 190, den fungerar utmärkt, ingen suddighet. Det är viktigt att välja en skärm med DVI och att använda DVI det gör stor skillnad. Bl a försvinner suddigheter.

Ursprungligen av oskard:

Jag har en Samsung 193P och är mycket nöjd.

Bra bild och snygg design. Den har separat nätdel (jag tycker det är en fördel, en del gillar det inte), så den är väldigt tunn. Den är t.o.m snygg på baksidan (vit). Aluminiumramen runt bildytan är smal, så det ser ut att vara mycket bildyta (proportionerna blir bra)..

Jag tycker inte den har några direkta nackdelar, upplösningen är "bara" 1280x1024, men det gäller för alla 19"-skärmar. Den ligger i övre delen av prisskalan, men jag tycker den var värd det. Det är ju ingen mening att köpa en billig skärm man inte blir nöjd med.

Den största nackdelen är väl att inga bildskärms inställningar kan göras med en mac...Programvaran finns bara för pc och inga externa kontroller finns på skärmen...

Jag sitter med en Eizo L768. Eizo är enda tillverkaren som erbjuder 5 års garanti med 3 år byte på platsen garanti.

Eizo vann senaste senaste testen av 19" skärmar tillsammans med Samsung syncmaster 920T.

Överlag så är det bättre kvalitet på 19" skärmar än skärmar på 17"...

Att påstå att en 19" skärm är suddigare än en 17" är en grov överdrift...skillnaden mellan 17" och 19" är 3 hundradels millimeter större pixlar...

Formac anger mycket riktigt 15ms, men detta finns att läsa om deras 19" skärm i specen;

Pixel Response Display (DVI), 15ms gray-to-gray,15ms rise, 10ms fall

och 15ms för att tända respektive 10ms för att släcka en pixel är vad jag vet 25ms....så att påstå 15 ms är att inte riktigt redogöra hela bilden...

Vidare så klarar inte formac skärmarna högre klassning än TCO-95, man skall eftersträva att köpa en skärm som klarar utav TCO-03...

mvh

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-26 10:22

Jag har scannat marknaden ett tag nu och kommer göra som xplane och köpa en Eizo L768. Antagligen är den inte den bästa om man vill spela, men min uppfattning är att den är bäst per krona på ungefär allt annat! Varsågoda att komma med mothugg!

Ursprungligen av xplane:

Den största nackdelen är väl att inga bildskärms inställningar kan göras med en mac...Programvaran finns bara för pc och inga externa kontroller finns på skärmen...

Jag sitter med en Eizo L768. Eizo är enda tillverkaren som erbjuder 5 års garanti med 3 år byte på platsen garanti.

Eizo vann senaste senaste testen av 19" skärmar tillsammans med Samsung syncmaster 920T.

Överlag så är det bättre kvalitet på 19" skärmar än skärmar på 17"...

Att påstå att en 19" skärm är suddigare än en 17" är en grov överdrift...skillnaden mellan 17" och 19" är 3 hundradels millimeter större pixlar...

Formac anger mycket riktigt 15ms, men detta finns att läsa om deras 19" skärm i specen;

Pixel Response Display (DVI), 15ms gray-to-gray,15ms rise, 10ms fall

och 15ms för att tända respektive 10ms för att släcka en pixel är vad jag vet 25ms....så att påstå 15 ms är att inte riktigt redogöra hela bilden...

Vidare så klarar inte formac skärmarna högre klassning än TCO-95, man skall eftersträva att köpa en skärm som klarar utav TCO-03...

mvh

Tänk på att du kan inte få TCO-03 på en svart skärm, dom är alltid TCO-95.
Är det någon som har testat Dells skärmar, dom fick ju ändå hyfsad kritik i Microdatorn?
Jag kikat på deras hemsida på 20"-aren, kostar en bit över 6000. Där finns även S-VHS och komposit-ingång på den.
Från Dells hemsida:
Tech Specs Monitor size and type: 20.1" (51.0cm) active matrix TFT
Resolution: 1600 x 1200 (UXGA)
Response time / Brightness / Contrast Ratio: 16ms / 250cd/m2 / 400:1
Dimensions h x w x d: 459 / 589 (compressed / extended) x 448 x 245 mm
Weight: 8.5 kg
Inputs: Analogue / Digital / S-Video / Composite
Height adjustable stand / Audio capability: Yes (130mm travel) / Optional AS500 soundbar
VESA mounting compatible / Security slot: Yes (100mm) / Yes
Integrated powered USB 2.0 hub: 4 downstream / 1 upstream ports
Warranty: 3 year next busness day exchange

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-26 13:15

Köp en lacie photonvision 19" på InWarehouse!!! Billigt som tusan för en grymmeskärm!!! Jag använder till foto och video! Bra mycket för pengarna! MacWorld testade nyligen skärmar (19") och Lacie skärmen fick ett högt betyg " den är macig" !!! Jag är mycket nöjd hursomhelst. Och jag spelar dessutom som fan på den.
Inwarehouse

Ursprungligen av Skummi:

Tänk på att du kan inte få TCO-03 på en svart skärm, dom är alltid TCO-95.

Inte helt rätt...TCO-99 är det i fallet med Eizos skärm L768...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 19:19
Ursprungligen av xplane:

Den största nackdelen [med Samsung 193P] är väl att inga bildskärms inställningar kan göras med en mac...Programvaran finns bara för pc och inga externa kontroller finns på skärmen...

Doh!
Den sitter på en pc nu, har beställt en Mac mini. Å andra sidan har jag inte installerat några inställningsprogram från Samsung..tror jag. Vi får väl se hur det går...

Ursprungligen av oskard:

Doh!
Den sitter på en pc nu, har beställt en Mac mini. Å andra sidan har jag inte installerat några inställningsprogram från Samsung..tror jag. Vi får väl se hur det går...

Undar om det är några problem med DVI-I utgång på datorn och DVI-D på skärmen. Passar kontakterna utan att böja anslutningar odyl.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 20:18

Nu blev jag lite orolig, men dvi-I på datorn skall väl passa till dvi-D på skärmen?

Jag hittade en sida hos Ati som förklarar en del:
http://www.ati.com/support/connectors/monitorconnectors/dvidconnections.html

Citat:

A monitor using a DVI-D connector can be directly connected to a graphics card which provides a DVI-D or DVI-I output. Additionally, a DVI-D monitor may be connected to a graphics card providing a DFP or ADC output when used with a third party adapter.

Kniper det får jag väl köra vga.

Tack för kommentarer

eftersom ingen har dissat LG kommer det bli en sådan. Verkar inte så bra med Samsungen om man inte kan ställa in den från mac...

...återkommer med besked om några veckor då skärmen leverats

Ursprungligen av oskard:

Nu blev jag lite orolig, men dvi-I på datorn skall väl passa till dvi-D på skärmen?

Jag hittade en sida hos Ati som förklarar en del:
http://www.ati.com/support/connectors/monitorconnectors/dvidconnections.html

Kniper det får jag väl köra vga.

Tack, äntligen ett svar på den frågan!!! Nu blir det en 20 tums dell skärm via hempc-köp.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-14 15:47

jag är också på jakt efter en ny 19" tft men ingen eizo då jag är student och inte har råd:-/

har funderat på lg L1930B eller en Viewsonic vx 912

någon som har en av dessa och kan rekomendera? eller ge kritik?

Ursprungligen av clabbe:

jag är också på jakt efter en ny 19" tft men ingen eizo då jag är student och inte har råd:-/

har funderat på lg L1930B eller en Viewsonic vx 912

någon som har en av dessa och kan rekomendera? eller ge kritik?

Har just bytt till en LG 1930. Ger faktiskt ett mycket bättre ljus och jag upplever det som bättre färger än Philipsen jag hade innan.
Den har ju ett bra pris också och det är ingen nackdel.
Köpte den med inbygd USB-hub så får man liksom en sådan på köpet

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-14 16:25
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har just bytt till en LG 1930. Ger faktiskt ett mycket bättre ljus och jag upplever det som bättre färger än Philipsen jag hade innan.
Den har ju ett bra pris också och det är ingen nackdel.
Köpte den med inbygd USB-hub så får man liksom en sådan på köpet

vart köpte du den med usb-hub i? har inte hittat den..

Jag köpte den via Datarådgivarna i Nyköping där handlar jag faktiskt billigare än på andra ställen + att de är mac cetifierade så man får direktsupport om något inte fungerar.

Men den finns att få på andra ställen med se länk.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010072673

Ändrat val

Hej igen,

Min LG1980U dök aldrig upp, leveranstiden sköts upp hela tiden så nu har jag tröttnat. Der verkar som de inte levererat till något företag alls i Sverige (jag försökte genom PCAction).

Nu har jag beställt en Samsung 193P istället, från ett företag som hade den på lager. Enligt Samsungs support ska skärmen vara kompatibel med Mac, alla deras skärmar är det enligt dem. Om några dagar kommer skärmen och jag kan ge besked om hur det funkar.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-15 21:02

dell hade kalas priser på sina skärmar i februari, så köpte en 1905 (19") av dem.. mycket nöjd:D den har det mesta som finns, dock bara 20ms.. men det är accepterbart:-P

• Oregistrerad
  • 2005-03-18 21:38

SONY HS94P/S, en snygg och bra skärm. X-black teknologin är det bästa som har hänt sedan LCD dög upp.

X-black (Xbrite) presentation

Den är snygg!

Äntligen fick jag min skärm.

En Samsung 193P blev det som sagt. Skärmen är så snygg att jag egentligen inte vill ha den stående i hörnat som jag planerat. Har testat oh spela och kolla lite film på den och det ser bra ut, 20 ms räcker gott iaf i mina ögon.

Det enda är att jag måste lista ut hur jag kan ändra kontrast och färg på den. Som någon konstaterat tidigare i forumet finns ett program för PC som gör dylika inställningar, i värsta fall får jag installera virtualPC för att kalibrera skärmen :-).

EDIT: Programmet för att justera färg och kontrast finns tillgängligt för nedladdning på Samsungs sida, inte helt komplett och felfritt men det funkar.

Senast redigerat 2006-01-14 13:37
1
Bevaka tråden