Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 2.5-disk i PB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:23

Jag funderar på att byta ut disken i min TiBook mot en snabbare och större. En 80 gb i 5400 rpm var det tänk, då det inte verkar värt det med 7200 rpm prestandamässigt.

Finns det någon tillverkare att föredra över någon annan?
Macoteket har Hitachi och Samsung t.ex. Sen finns det flera andra tillverkare som gör diskar som kunde passa.

Jag sitter just och funderar på samma sak, d.v.s. att uppgradera min gamla TIBook med större och snabbare disk. Dock hade jag tänkt mig en 7200 rpm så jag undrar om någon har erfarenhet av vad skillnaden i rotationshastighet mellan 5400 och 7200 rpm ger.
Kommer man att märka en markant skillnad? Hur är det med strömförbrukning/batteritid?
Skillnad i ljud?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:59
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Jag sitter just och funderar på samma sak, d.v.s. att uppgradera min gamla TIBook med större och snabbare disk. Dock hade jag tänkt mig en 7200 rpm så jag undrar om någon har erfarenhet av vad skillnaden i rotationshastighet mellan 5400 och 7200 rpm ger.
Kommer man att märka en markant skillnad? Hur är det med strömförbrukning/batteritid?
Skillnad i ljud?

Vad jag grundade mitt val på var:
http://www.barefeats.com/pb12.html

I dom två real world-testerna var 5400 och 7200 likvärdiga. Bara i de artificiella det var någon skilldnad och dom var lite lustiga, så...

Strömförbrukning tar dom upp i slutet:
"According to the specs published by Toshiba, the 5400rpm "GAX" uses 9% more watts for reading/writing and 15% more watts for startup compared to the 4200rpm"

När det gäller ljudnivå har jag ingen större uppfattning. Själva disken i sig tror jag inte låter så pass mycket mera. Gissar på att det snarare är värmen i datorn som spelar roll; man får höra fläkten lite mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 19:08

Jag oxå har funderat på detta. Vore fint om nån som bytt på sin tibook skulle vilja dela med sig av erfarenheter. Fn har jag en G4 550 med 20 GB HD.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:20

När ni har bytt, så köper jag gärna en av era gamla. Sitter med en högt tjutande pismo i knät just nu. Det är inte storleken jag stör mig mest på, det är ljudet. Så om ni har en normalt tyst disk som ni ska byta ut och är villiga att släppa den gamla för en ringa summa, så skicka ett pm eller ett mejl till Pelle!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 09:49

Kollade runt på xlr8yourmac.com
En liten sammanställning:
Hitachi Travelstar 7200 rpm/60 gb är den absolut vanligaste bland användarna där.
(En disk som för övrigt kommer i två versioner. E7K60 och 7K60. Där det är 7K60 man ska ha i en PB, då den har batterispararfunktioner.) Travelstar 5400 rpm/80gb är också ganska vanlig.
Men även Seagate Momentus är representerad. Dock mest på grund av att den finns som 5400 rpm/100 gb.

När det gäller ljud och värme verkar dom flesta positivt överraskade. Dom är inte knäpptyta givetvis, men helt acceptabelt.
Hitachi's 5400 rpm/80gb har ett litet "klickljud" som en del tycker är lite irriterande.

Citat:

What is not great is the annoying "snick" noise the drive makes at periodic times while idle and randomly while in use. I called Hitachi's customer support and they claimed this was a normal noise. Since the drive continues to function fine almost a month after installation, I'm working under the assumption that they're right... but it's still annoying. If I'd known about it ahead of time, I might have tried a different model.

Verkar inte som om man kan gå fel med någon av dom. Själv funderar jag på att sätta min nuvarande interna i ett externt FW-chassi så att storlek inte blir så viktigt och välja 7200 rpm/60 gb.

Jag bytte från 4200 till en 7200 Hitachi i min 15" 1.5GHz PowerBook och var positivt överraskad. Skillnaden var inte helt glasklar, mer en känsla av att disken inte jobbar lika mycket konstigt nog. Jag upplevde det också som att datorn inte blev lika varm - fattar inte varför. Och så tycker jag att den blev rejält mycket piggare.
Vet ej med batteriet, men det räcker runt 3 timmar beroende på vad man gör med datorn.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 11:03

jag har bytt ut orginal diskarna på våra 2 förra titanium och måste säga att detta definitivt
är en motiverad investering om man vill få ut några år till av sin gamla maskin. diskarna är ju inte så dyra, och OSX jobbar nära med hårdisken. eftersom en disk är snabbare längst ut så blir ju prestandan många gånger bättre på en större disk.

annars är jag rätt skeptiskt till uppgraderings kort, adaptrar m.m. , men hårddisk kan jag rekommendera

1
Bevaka tråden