Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital Skymning

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 16:38
Ursprungligen av Kristofer:

Fjellis – en lagrad digital bild utskriven på papper är ju inte riktigt samma sak att lagra som ett negativ. Negativet har fullupplösning. Det som har full upplösning i digitalsamanhang är filen.

Japp vet det men om man nu är osäker på framtida lagringar kan man ju kanske avstå från full upplösning... ??????

I många fall har negativet (färg el sv) mycket mer info (omfång) än vad ngt enda fotopapper kan ge....

Ursprungligen av fjellis:

Japp vet det men om man nu är osäker på framtida lagringar kan man ju kanske avstå från full upplösning... ??????

I många fall har negativet (färg el sv) mycket mer info (omfång) än vad ngt enda fotopapper kan ge....

Om du nu vet det, varför pläderar du för utskrifter då?
Du skrev ju nyss att utskrifter på arkivbeständigt papper var det enda raka om man skulle vara säker.

Borde det inte gå att exponera en digital bild på ett negativ, precis som man gör när man exponerar en digital bild på fotopapper?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 17:07
Ursprungligen av Kristofer:

Borde det inte gå att exponera en digital bild på ett negativ, precis som man gör när man exponerar en digital bild på fotopapper?

Jodå - det görs sedan länge... fråga de proffslabb som finnes...

Slutta "Trolla" nu Nurell och Fjellis. Håll er On Topic och sluta tjafsa.

Det går att lösa allt. Göra negativ av digitala filer, skriva ut till arkivbeständiga papper o.s.v.
Själva problematiken är väl snarare: Vem gör det? Inte jag. Inte mina föräldrar. Inte mina vänner.

Har företagen, som "proppsar" på oss nya format hela tiden, något ansvar för att ta fram beständiga lösningar? Då menar jag etiskt sett, inte legalt.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Slutta "Trolla" nu Nurell och Fjellis. Håll er On Topic och sluta tjafsa.

Gott.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Har företagen, som "proppsar" på oss nya format hela tiden, något ansvar för att ta fram beständiga lösningar? Då menar jag etiskt sett, inte legalt.

Jag tycker det! Skulle igår blåsa ut min pc, som för närvarande är ensamdator. Har två säkerhetskopior på alla mina fotografier på DVD. Tänker att jag borde kolla först så de funkar. Det gör dom inte. Det visar sig att windows är så korrupt att det bränner ut felaktiga dvd:er. Får i panik trycka i en gammal hårddisk från en powermac för att rädda situationen, det funkade men jag har aldrig varit så rädd för hårddiskhaveri. Tänk om jag inte kollat skivorna en extra gång. Tänk om jag inte haft en extra hårddisk. HELT PLÖTSLIGT LEVERERAR DATORN SKIVOR SOM ÄR KORRUPTA, MED MEDDELANDET ATT BRÄNNINGEN VAR PROBLEMFRI. Jo jag tackar.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med de saker jag vill spara.
Jag ska börja med att ta 3-4 dagar och gå igenom alla bilder jag har. Välja ut de jag vill ha kvar och sedan skicka dom till ProPrint här i Umeå. Då har jag fysiska kopior. Men dyrt kommer det bli
Resterande vet jag inte. Rädslan att förlora det jag har är större än rädslan för tom plånbok... så nått måste jag hitta på.

Återupptar denna gamla tråd för att påpeka farligheten i detta. Ironiskt nog så har jag, drygt ett år efter mitt förra inlägg, fortfarande inte skickat iväg mina gamla bilder för utskrift hos Proprint. Bara några fåtal av de nya jag tagit sedan dess.

Detta kommer sluta illa. Mark my words.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-29 10:02

Nu finns det ju lagring på nätet där man kan få ganska stora diskvolymer, är inte dom med sina övervakningsprogram och raid-lösningar ganska säkra.

Åk till Tanum och ni kan (utan övrig utrustning!) se bilder som en gubbe under bronsådern satt och högg in i klipphällen.
Sedan dess har mängden information vi genererar ständigt ökat och gör så fortsatt med oförtruten acceleration. Tyvärr följer beständigheten och tillgängligheten (nödvändigheten av ”läsutrustning”) omvänt den samma kurvan.
Jag antar ekvationen är ofrånkomlig och det är upp till dig var du vill lägga dig; hugg din bild i sten, ta ett foto i jpg eller lägg dig moderat i mitten och måla en i olja.;)

/ kalle.

Kör på dubbla dvd än så länge. Borde kanske köpa en eller två dvd-spelare som jag vakumförpackar.

Bevaka tråden