Hur påverkar Mac mini begagnatmarknaden?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när du kan köpa en ny 1.25 GHz G4 för under 4000kr exkl moms borde väl priserna på äldre datorer ändå pressas rejält?

En Mac mini har inte några PCI-platser men den har det mesta som en enkel användare kan behöva inkl en 1.25GHz G4 processor, 32MB grafikkort och 40GB hårddisk. Att köpa en dator helt ny innebär garanti, support och glädjen över att öppna en ny liten kartong. Dessutom tar den ju inte någon plats jämfört med en gammal G4.

Så, vad tror ni händer med begagnatpriserna (bedöm!) för:

- Power Macintosh G4 350-500MHz DP
- Power Macintosh G4 733 - 933MHz SP
- iMac G4 700-800MHz

Ta gärna upp egna exempel på modeller som droppade rejält i begpriser när Mac mini lanserades.

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 22:00

Tror iMac G4 kommer står sig hyfsat, det är ju en designikon , men rent generellt kommer PowerMac:ar och liknande att rasa (rejält!)*

[font="times"]* Jag räknar i princip min DA som snart lika osäljbar som en biege G3 (städar nu igen så kolla ev. under skänkes på annonssidorna), men det var å andra sidan planen [/font]

• Medlem
  • 2005-01-25 00:08
Ursprungligen av Pär:

Tror iMac G4 kommer står sig hyfsat, det är ju en designikon , men rent generellt kommer PowerMac:ar och liknande att rasa (rejält!)*

[font="charcoal"]Knackar instämmande med pekfingret i bordet.[/font]

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 22:06

Jag tror med att just powermaccarna kommer sänkas i pris...

Men cubarna kommer väll föralltid säljas för över 5000:- eller??

Modern beg dator i nyskick ska inte kosta mer än 75% än ny. Inte helt ny sjunker snabbt, på ett ungefär proportionellt med prestanda.

Då tappar kuben mycket. Vips är en 400 MHz-kub inte värd mer än 2000 (något generöst till och med?), kanske 3000 med acceleratorkort. En Globe är lite nyare och har inbyggd skärm, det räknas men inte hur högt som helst. MacTorgets priser är ganska rimliga.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-24 23:30

Den modell som kanske har tappast mest i värde på kortast tid är väl PM G4 Quicksilver.
En Power Mac G4 QS 800 MHz kostade i Maj 2002 ca 17500 kr exkl moms.
En Power Mac G4 QS 933 MHz kostade i Maj 2002 ca 25000 kr exkl moms.
En Power Mac G4 QS 2x1 GHz kostade i Maj 2002 ca 33000 kr exkl moms.

De har väl fallit med ca 12 000 - 20 000 kr till idag som jag ser det.
Ingen köper väl en långsammare dator än vad som erbjuds idag som nytt.
En PM G4 QS har visserligen mer utbyggnadsmöjligheter än Mac Mini och iMac G5, men den är väl knappast snabbare än motsvarande PM G5.

Man undrar om ägarna är medvetna om denna kraftiga värdeminskning?

Äldre Power Macar var ju redan ganska lågt värderade och kan ju därför inte tappa lika mycket i värde. MDD-modellerna bör väl värderas lite högre än QS, men lägre än PM G5.

iMac G4 är nog lite svårare att värdera, men här bör nog en eventuell spekulant jämföra med vad det kostar att köpa en Mac Mini + skärm. Det går ju att få något liknande rent prestandamässigt, även om designen kanske inte blir lika snygg.

Cuben har fallit kraftigt i pris som begagnad sedan Minin lanserades. Men den var ju väldigt högt värderad innan i förhållande till motsvarande PM G4-modeller. Vill man vara lite elak så kan man ju hävda att Cuben är en PM G4 med sämre utbyggnadsmöjligheter, precis som Minin.

Men som sagt vem behöver utbyggnadsmöjligheter när det mesta redan är inbyggt?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-25 00:18

Om nu Power Macarna faller i värde så kan det ju vara intressant att köpa en sån(t ex digital audio-modellen) och en ny snabbare G4-processor från USA (dollarn är billig). Då kan man ju få en riktigt snabb dator med goda utbyggnadsmöjligheter till ett riktigt bra pris.

Någon som har en PM G4 466 MHz till salu? Jag bjuder 2000 kr.

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 08:22

Gigabit coh diskutrymme är fortfarande värt mycket om man vill en begagnad burk som server.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-25 08:36
Ursprungligen av Schuckert:

Gigabit coh diskutrymme är fortfarande värt mycket om man vill en begagnad burk som server.

Det tror jag med. Men det är väl ingen större efterfrågan på begagnade servrar?

Det troliga är väl att man ställer en redan befintlig dator som server. Och då kan väl en PM G4 QS passa bra.

Eller?

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 11:22
Ursprungligen av Macus:

Det tror jag med. Men det är väl ingen större efterfrågan på begagnade servrar?

Det troliga är väl att man ställer en redan befintlig dator som server. Och då kan väl en PM G4 QS passa bra.

Eller?

Vi säljer en beg. G4 i veckan, som oftast blir (den lilla) kundens första server. Beg.maskinerna är oftast inbyten och vi har satt gränsen vid just Gigabit och uppåt. En vanlig situation det senaste året har varit att byta ut samtliga maskiner utom en, som blir just den "nya" servern. Tyvärr fungerar Mac OS X Server alldeles för bra på beg.-maskiner för att Apple skall få sålt XServe till mindre kunder.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-25 11:28
Ursprungligen av Schuckert:

Vi säljer en beg. G4 i veckan, som oftast blir (den lilla) kundens första server. Beg.maskinerna är oftast inbyten och vi har satt gränsen vid just Gigabit och uppåt. En vanlig situation det senaste året har varit att byta ut samtliga maskiner utom en, som blir just den "nya" servern. Tyvärr fungerar Mac OS X Server alldeles för bra på beg.-maskiner för att Apple skall få sålt XServe till mindre kunder.

Ungefär som jag trodde. Det måste ju bli fler maskiner över när man byter hos användarna.
Du har inte en PM G4 digital audio att sälja till mig?
Det går bra med en 466 MHz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 12:53

Innan Mac mini så kostade ju en Digital Audio runt 5000-6000 kr ...

Nu när man kan få en ny Mac mini billigare, så lär den ju inte kosta mer än 2000 ...

Men vad kostar en MDD? 7000?

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 15:57

En fördel med G4 PowerMac's är att de bootar OS9 något som jag gissar att mini inte gör...?

/jensa (som är på jakt efter en MDD)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 21:04
Ursprungligen av schmuck:

En fördel med G4 PowerMac's är att de bootar OS9 något som jag gissar att mini inte gör...?

/jensa (som är på jakt efter en MDD)

Ja, det är sant - ingen ny modella som man kan köpa i dag kan starta i OS 9.

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:13
Ursprungligen av Rajje:

Ja, det är sant - ingen ny modella som man kan köpa i dag kan starta i OS 9.

Inte sys6.0.7 heller - och det var ju verkligen ett bra system… (innan bloaten med OS7 kom…)

1
Bevaka tråden