Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Mac mini

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-02-03 23:52
Ursprungligen av fredHo:

Samt en följdfråga, märker jag någon (påtaglig) skillnad analog kabel vs. DVI?

Bilden blir oftast lite "suddigare", min visar faktiskt skärmbilden riktigt bra med vga-anslutningen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 07:17
Ursprungligen av fredHo:

Jag måste fråga om upplösningsproblemet... Jag har en Samsung 19TFT, den ska köras med upplösningen 1280x1024. Kommer jag att få problem om jag kör den med sin tillhörande DVI-d kabel? Jag kan inte på något sätt tänka mig att köra en TFT-skärm på någon annan upplösning än den högsta (optimala). Samt en följdfråga, märker jag någon (påtaglig) skillnad analog kabel vs. DVI?

Det enda sättet att veta om det funkar med din skärm är att testa. Så du får väl söka här och på Apples forum efter någon som har testat en mini med "din" skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-04 21:22
Ursprungligen av nubi:

Det enda sättet att veta om det funkar med din skärm är att testa. Så du får väl söka här och på Apples forum efter någon som har testat en mini med "din" skärm.

Bra idé! ...är det någon som har testat att köra en mini med en Samsung 191T med DVI-d kabel?

cheers.

ojj - det var nog mitt fel :rolleyes: såg inte att det stod "humour" på macbytes.com.

Ursprungligen av Laseranders:

Vad pinsamt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 12:01

Artikeln från Division two är satir. Kolla in de andra artiklarna så trillar nog poletten ner (jag hajade inte heller först btw)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 01:38
Ursprungligen av tobot:

Artikeln från Division two är satir. Kolla in de andra artiklarna så trillar nog poletten ner (jag hajade inte heller först btw)

Asså ibland är man för entusiastisk och har för bråttom.... Tycker denna är obetalbar: "Who wants to use an operating system that doesn't learn about you, that doesn't keep track of what you like to look at on the web, listen to, or watch? With Windows XP Home, I have the peace of mind that comes with knowing my habits and activities are being monitored by Microsoft..."

oh my g....... så till slut så trilla jag dit.... Men det finns j uså många korkade ** tekniker so why not...

För att inte glida ifrån tråden.. Saknar lite ideér om t ex trådlösa tangentbord i mini format och andra coola accesoarer till mac mini......

/Micke

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-05 08:44
Ursprungligen av macmicke:

För att inte glida ifrån tråden.. Saknar lite ideér om t ex trådlösa tangentbord i mini format och andra coola accesoarer till mac mini......

/Micke

Logitechs diNovo är ju snygg med sin metallram och separata nummerpadda, men 2500 kr är ju nästan vad minin kostar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 10:53
Ursprungligen av Peth:

Logitechs diNovo är ju snygg med sin metallram och separata nummerpadda, men 2500 kr är ju nästan vad minin kostar.

Jo priset va lite väl häftigt. Men det va snyggt och skulle pass utmärkt i vardagsrummet...

Var är testlabbet

Dt här testlabbet tycks ha gått i ide och gått upp i rök för gott. Snart har alla sina minin så tester är överflödiga ändå.

Ursprungligen av macmicke:

Jo priset va lite väl häftigt. Men det va snyggt och skulle pass utmärkt i vardagsrummet...

Här har ni ett som passar bättre för minin...

http://www.logitech.se/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2162,CONTENTID=9575

  • Medlem
  • 2005-02-05 11:50
Ursprungligen av xplane:

Bortsett från att Logitech inte har Mac-stöd på just det. Plus att det är svart.

Ursprungligen av stfm:

Bortsett från att Logitech inte har Mac-stöd på just det. Plus att det är svart.

Jo min pappa köpte en sån och skulle använda den på G5an och det funkade faktiskt inte som det skulle

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:37

Om man nu vill speeda upp sin lilla mini. Eller råkar ha en slant över efter det "billiga" datorköpet så kan man ju sätta i en Travelstar disk på 60gb med 7200 rpm. Ca 1400 skr. Borde ge en märkbar hastighetsökning jämfört med minins original disk.. Eller om man söker utrymme. En FUJITSU Mobile MHU2100AT - hårddisk - 100 GB - ATA-100 som går loss på 1800 skr.

Jag kommer att koppla min till min Plasma teve som har en DVI kontakt. Då får jag användning av min fjärrkontroll ATI remote wonder.

Fler koola tillbehör kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 07:38
  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 11:53

Har du tiger och Remote Wonder 1? Min knappprogramering är nämligen ur spel sedan Tigeruppgraderingen. Kan bara använda de förinlagda funktionerna, inte programera egna kommmandon...

Ringde supporten i Canada, men de bara låtsashjälpte... Undrar om det är så för alla, eller om dett bara är jag ( och det således går att göra nåt åt). Har installerat drivisar från scratch och raderat plst osv

Ursprungligen av macmicke:

Jag kommer att koppla min till min Plasma teve som har en DVI kontakt. Då får jag användning av min fjärrkontroll ATI remote wonder.

Fler koola tillbehör kanske?

typ denna nedan, riktigt rolig läsning

http://www.divisiontwo.com/articles/linuxbeat3.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 23:35

Dåligt, Apple! Men man kan ju spela in fläktbuller från en Pentium 4-dator och låta ljudfilen loopa i all evighet i bakgrunden så att man vet att Mac mini verkligen är på.

Hej! Vet du när er test kommer upp här på 99? skulle gärna läsa den innan jag beställer en själv.

Har testat med en Samsung 192T + DVI kabel i 1280x1024 idag på jobbet, funkade fin fint - inga problem med en USB<->PS2 adapter för tangentbord heller, funkade med en gång..

Nu har vi installerat Mac OS X 10.3 Server på en Mac mini. Tyvärr går det inte att uppgradera till 10.3.7 eftersom den är för gammal (!). Vi får vänta på 10.3.8 helt enkelt.

Varför går det då att köra 10.3 Server? Jo - vi installerade först det medföljande Mac OS X klientsystemet och stoppade in skiva 2: "Mac OS X Server.mpkg" för att uppgradera till serverversionen. Då använder den dom hårdvaruspecifika komponenterna ifrån klientsystemet.

Kan tillägga att 256MB är i minsta laget men det snurrar på ganska bra ändå. Innan den hamnar i racket kommer vi dubblera internminnet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 21:38

Blev oxå förvånad över att 256MB orkade med så bra som det gjorde när jag lekte lite med en…
No doubt mer är bättre, men dom som köper med 256MB får en hyfsad användarupplevelse ändå…

Du "Chefen" :
Går det inte lägga in server direkt? (har jag missat något?)
Sen borde det väl finnas "Combos" på uppgraderingen… …typ…

Ursprungligen av Pär:

Blev oxå förvånad över att 256MB orkade med så bra som det gjorde när jag lekte lite med en…
No doubt mer är bättre, men dom som köper med 256MB får en hyfsad användarupplevelse ändå…

Du "Chefen" :
Går det inte lägga in server direkt? (har jag missat något?)
Sen borde det väl finnas "Combos" på uppgraderingen… …typ…

Mac OS X Server 10.3.7 stödjer inte Mac mini, det var ungefär det jag skrev ovan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 21:51
Ursprungligen av Björnström:

Mac OS X Server 10.3.7 stödjer inte Mac mini, det var ungefär det jag skrev ovan

Ah… det är jag som är trög

edit:
Äh… igen…
Apple skriver ju:

Requirements
Xserve, Power Mac G5, G4 or G3, iMac, eMac or Mac mini computer; 128MB of RAM, at least 256MB of RAM for high-demand servers running multiple services; built-in USB; 4GB of available disk space.

Är det just 10.3.7 som krånglar då?

Vill ha?

Jag tror att jag ska köpa en mac mini, men jaghar inte riktigt bestämt mig. Argument för och emot?

Ursprungligen av Lunarceca:

Jag tror att jag ska köpa en mac mini, men jaghar inte riktigt bestämt mig. Argument för och emot?

Varför ta om alltihop en gång till. Läs vidare här på forumet och du skall finna...

Ursprungligen av Lunarceca:

Jag tror att jag ska köpa en mac mini, men jaghar inte riktigt bestämt mig. Argument för och emot?

Sök svar och Du finner...
En mini är ett bra alternativ om du vill åt Os X och inte vill lägga ut så mycket pengar på en Mac. Du får inte ha för avsikt att köra allt för krävande program, tex. en drös med softsynthar i ett sequencer-program, då kan du nog köra slut på en mini ganska fort. Om du inte tänker att hålla på med alltför krävande körning är en mini ett bra val och X är en mycket trevlig bekantskap. Program finns det en mängd av, det gäller bara att hitta X-alternativen till populära Windows-program. En tråd där man kan dela med sig av program-alternativ vore inte så tokigt. MINST 512 i ram behövs, och egentligen skulle det gå att peta i mer än 1 Gb oxå. En till minnesplats borde vara nåt för en framtida uppgradering av minin.

Ursprungligen av Lunarceca:

Jag tror att jag ska köpa en mac mini, men jaghar inte riktigt bestämt mig. Argument för och emot?

Jag tycker att ett av de störsa argumenten för mac minin, är just att den är liten. Jag är på väg att köpa en, och det beror på att det är en mac som är billig och att den är så liten och relativt lätt att ta med sig. Jag ser den som ett alternativ till bärbar och man har ont om pengar, och har skärmar stående lite här och var.

Ursprungligen av hejhej38:

Jag tycker att ett av de störsa argumenten för mac minin, är just att den är liten. Jag är på väg att köpa en, och det beror på att det är en mac som är billig och att den är så liten och relativt lätt att ta med sig. Jag ser den som ett alternativ till bärbar och man har ont om pengar, och har skärmar stående lite här och var.

Köp den här redan nu så slipper du skrota Mini om ett år:

http://www.theregister.co.uk/2005/06/02/mini_vs_mini/

Det skulle inte förvåna mig om Apple kommer att sälja den då...

Ursprungligen av Macce65:

Köp den här redan nu så slipper du skrota Mini om ett år:

http://www.theregister.co.uk/2005/06/02/mini_vs_mini/

Det skulle inte förvåna mig om Apple kommer att sälja den då...

Förädare!

Ursprungligen av hejhej38:

Förädare!

Vem är förrädare till VAD:) ?

Jag förstår att senaste tidens omvälvningar med medförande omprogrammering i hjärnorna på alla EVANGELISTER som okritiskt tagit del av all desinformation från Apple över åren kan vara övermäktigt för vissa, men att kalla någon förrädare för att man visar på en kommande datormodell är väl ändå lite magstarkt? )

Du tror väl inte på fullt allvar att Apple skulle tillåta en av världens största datortillverkare att tillverka en råkopia av Mini Mac utan att få Apples advokater efter síg om denna modell inte var subventionerad av Apple?

Jag gissar att du kan köpa den inklusive OSX x86 om några månader. Den är t o m lite mindre än PPC-modellen (som ju tillverkas av nån annan stor OEM-tillverkare i Taiwan)

Ta 20 djupa andetag och ring nya, Staliga Traumacentret för chockade MAC-användare. (Jag tror det ligger på Kungsgatan) Där finns professionell hjälp att bearbeta x86-traumat, har jag förstått. Världen har inte gått under, det är bara så att vissa måste programmera om sitt Distortion Reality Field i 180 grader. Det kommer säkert att gå bra gången också (som så många gånger förr)

Det går ju alltid klamra dig fast vid Enknappsmusen i omvälvande tider som dessa - den kan man lita på i vått o torrt.. Det gör jag

Bevaka tråden