Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Mac mini

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Flera av världens största macsajter har ju redan testat Mac mini så det vore konstigt om vi hade speciellt mycket att tillföra förutom vissa personliga reflektioner.

Litar mycket på era personliga reflektioner. Dessutom kul att läsa nåt initierat på svenska om minin. Är det förresten den stora eller lilla modellen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 10:28

TYcker också att ni ska testa, era åsikter är ju guld värda!!

  • Medlem
  • 2005-01-25 08:29

*Stön*

Men, jag har redan bestämt mig. Det blir en Mini Mac och ingen iBook. Nu skall jag bara få till lite andra saker, komma fram till om jag skall ha kvar min gamla 17" Nokia-CRT eller inte. Osv. Och ordna till det med beställningen.

En sådan här är ju nästan omöjlig att mostå!

Vi köpte 1.25GHz G4 modellen, jag tyckte inte den stora motiverade prisskillnaden.

Jag ska stoppa i en 512MB modul i datorn tänkte jag, det medföljande minnet stoppar jag i en G5.

Nå, Hur funkar den?

Hur funkar den? Måste ju gå ganska snabbt att utröna om den är seg som klister eller om den håller måttet vad snabbhet anbelangar, håll oss inte på halster...

Ursprungligen av bruksarn:

Hur funkar den? Måste ju gå ganska snabbt att utröna om den är seg som klister eller om den håller måttet vad snabbhet anbelangar, håll oss inte på halster...

Tills dess håll tillgodo:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2328&p=1

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:47
Ursprungligen av xplane:

Intressant läsning.
Jag har svårt att se annat än att miniMac:en är hur bra som helst med tanke på priset…

Ursprungligen av xplane:

Där fick vi ett relativt definitivt besked om ljudnivån också: "The Mac mini is basically the quietest desktop computer you can get with a fan.. Unless you put your ear next to the unit, you cannot hear it.. There have been reports that the 1.42GHz models being louder, but we haven’t been able to confirm first hand.. From our experience the 1.25GHz Mac mini is as close to silent as you can get with a hard drive and a fan.. We’d love to post audio clips or SPL readings, but we don’t have equipment that can register something that quiet."

Ursprungligen av xplane:

Bästa testet jag läst hittills! Lusten minskade inte direkt, står mest och velar mellan 1,25 och 1,42.

Ursprungligen av xplane:

Grymt skönt att 512 verkar vara tillräckligt med minne för såna som mig, som bara vill att enklare ting och OSX ska flyta någorlunda smidigt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-29 11:55
Ursprungligen av Björnström:

Vi köpte 1.25GHz G4 modellen, jag tyckte inte den stora motiverade prisskillnaden.

Jag ska stoppa i en 512MB modul i datorn tänkte jag, det medföljande minnet stoppar jag i en G5.

Är inte det medföljande minnet av PC2700 (333 MHz) DDR SRAM typ? funkar inte bra i en g5a, både iMac G5 & Powermac G5 vill ha PC3200 (400 MHz) DDR SDRAM & powermac vill dessutom ha två.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-29 12:16
Ursprungligen av hugg:

Är inte det medföljande minnet av PC2700 (333 MHz) DDR SRAM typ? funkar inte bra i en g5a, både iMac G5 & Powermac G5 vill ha PC3200 (400 MHz) DDR SDRAM & powermac vill dessutom ha två.

Stämmer, fast jag har sett någon recension där det visst var PC3200 i alla fall. PC2700 finns ju knappt på marknaden längre, och priserna har varit så gott som identiska i något år, så det skulle inte förvåna mig om de kör PC3200 rätt över bara för att spara lagerkostnader (färre olika delar = mindre lager).

Mac Mini med Mac Media Center eller liknade

Någon som vet om mini kommer funka bra som "MediaCenter" ,har letat efter något som är tyst och snyggt vid tv.n och minin verkar vara det jag letar efter.
Frågan är hur bra den är för att spela upp filmer etc. på Plasma eller dylikt.
klarar DVI utgången HDCP ?? och alla HDTV upplösningar ??

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 22:58
Ursprungligen av FredrikEnglund:

Någon som vet om mini kommer funka bra som "MediaCenter" ,har letat efter något som är tyst och snyggt vid tv.n och minin verkar vara det jag letar efter.
Frågan är hur bra den är för att spela upp filmer etc. på Plasma eller dylikt.
klarar DVI utgången HDCP ?? och alla HDTV upplösningar ??

Du kan ju börja med att läsa dom här trådarna:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65415
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64775
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=62726

Oupps kunde tro att jag inte letat noga i forumen innan ett 1:a inlägg !
T

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-25 22:05

Jag tror jag ska gå i dvala tills det efterlängtade samtalet från Kullander & Kullander kommer...
Eller som Weeble skulle ha uttryckt det - "Want Mac mini now!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 22:25

Tyvärr fick vi inte se någon Mac mini på inLife event idag. Man får allt vänta tills på lördag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 23:51

Dom har sänkt priserna i USA,, billig blir ännu billigare..
Bluetooth kostar nu 50 dollar, Bluetooth och Airport tillsammans kostar 100 dollar, tidigare 130 dollar. Vill man ha 1 GB RAM så behövde man tidigare betala 475 dollar, nu räcker 325 dollar. Vill man ha 80 GB hårddisk istället för 40 så räcker det med att lägga till 50 dollar istället för 90 dollar.

http://www.macnn.com/news/27834

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 00:39

Angående garantin vad är det som hindrar att köpa AppleCare i Sverige för Mac Mini?
Som jag förstår det så behövs endast att man registrerar minin med Apple och sen registrerar Applecare på minis sn. 3 års garanti som jag ändå rekommenderar för en så liten och första generation Mac.

//Rob

Utan att skriva några längre recensioner just nu kan jag rakt av säga att jag håller med om det Anandtech skriver. 256MB fungerar inte i OS X. Jag anar att med 512MB försvinner precis alla de problem jag haft med hastighet på Minin. Ett tecken på att det är just RAM som är flaskhalsen är att Unreal Tournament 2004 går ungefär lika snabbt i 640x480 som 1600x1200. Eller lika långsamt..

Ursprungligen av Mats Björnström:

Utan att skriva några längre recensioner just nu kan jag rakt av säga att jag håller med om det Anandtech skriver. 256MB fungerar inte i OS X. Jag anar att med 512MB försvinner precis alla de problem jag haft med hastighet på Minin. Ett tecken på att det är just RAM som är flaskhalsen är att Unreal Tournament 2004 går ungefär lika snabbt i 640x480 som 1600x1200. Eller lika långsamt..

Är inte det där en klassiker i Mac OS X och 3D-spel?
Att det inte hjälper särskilt mycket om man minskar upplösningen och drar ned på grafikeffekter.
Skumt är det...
Fast minnet kan det säkert bero på i detta fall. 256 MB går inte.

Gääsp! Vad gör jag uppe?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 10:33

Nu har de sänkt priserna på BTO grejerna på den svenska Apple-sidan. Grett!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-26 11:09

hur tusan skall man nu kunna välja mellan Dual G5 och Mini
Blir så trött på Apple som ständigt måste släppa "måsta ha prylar"

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:15

Eftersom de är väldigt olika borde just de modellerna vara lätta att välja mellan. Det måste helt klart vara behov och ekonomi som styr. Behöver du en snabb dator? Har du ekonomi att köpa en snabb dator? Om svaret är ja på båda frågorna ska du ha en Dual G5.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:08

Det skulle vara intressant att få veta hur mycket mer 1.42 ghzmodellen låter. Av det man har läst är att den låter mera, men man vet hur mycket mycket mera

Nåja, vi får hoppas några gör en jämförelse snart.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:49

Lördag kan ju vara en bra dag att gå och kika...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 13:47
Ursprungligen av Pär:

Lördag kan ju vara en bra dag att gå och kika...

Var någonstans? (stad och butik) Har inte hört ett skvatt om någon som
ska få in den så snart...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 13:53
Ursprungligen av Pär:

Lördag kan ju vara en bra dag att gå och kika...

macoteket som gäller då va?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 14:10
Ursprungligen av Jocke Ekberg:

macoteket som gäller då va?

Någon butik i Göteborg då? Varför ska allt komma som ett stolpiller genom bakvägen för?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 14:49
Ursprungligen av canestrini:

Någon butik i Göteborg då? Varför ska allt komma som ett stolpiller genom bakvägen för?

Gå du förbi på kungsgatan och kolla. Jag tror det är något på G där...

Bevaka tråden