Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktbyte Sawtooth

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-24 11:52

Hej!

Har en Sawtooth som jag tycker låter lite mycket. Vad ska man ha för fläktar om man vill byta ut de två (är det väl?) fläktarna (processor- och PSU-fläkten)? Hur många volt går de på, vilken storlek har de (kan jag väl iofs mäta, men om någon har det i huvudet så)?

Stora fläkten 120mm, standard voltage (kan köras med motstånd utan någon större fara).
Nätagg-fläkten 80mm, standard voltage.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-24 19:14

Det är passiv kylning på processorn(a).

Ursprungligen av henil:

Det är passiv kylning på processorn(a).

Det är inte rekommenderat att ta bort chassifläkten för det

stora lådfläkten är 120x120x38mm och standard 12V. Enda bänglet är att PC fläkar antigen har 3 eller 4 pinnars kontakter och Mac 2 pinnars. Men det brukar gå att fösa ihop en 2 och 3 pinnars så att man får elektrisk kontakt även om det mekaniska snäpplåset inte då fungerar.

Om du inte har lådan full med heta SCSI diskar och annat så duger en ADDA fläkt till mer än väl här i kalla Sverige.

Prova att boota med en dörren öppen och ett finger/penna i den stora lådfläkten så att då vet om det är den eller en annan fläkt som rasslar. Efter någon minut då datorn är bootad och klar kan du ta ut fingret/pennan och låta fläkten gå igång.

PSU fläkarna är värre att komma åt och i PSUn finns det kondingar som en lång tid lagrar spännningar som kan skada både dig och datorn om du kortsluter dem...

  • Medlem
  • 2005-01-25 21:37
Ursprungligen av DrBoar:

stora lådfläkten är 120x120x38mm och standard 12V. Enda bänglet är att PC fläkar antigen har 3 eller 4 pinnars kontakter och Mac 2 pinnars. Men det brukar gå att fösa ihop en 2 och 3 pinnars så att man får elektrisk kontakt även om det mekaniska snäpplåset inte då fungerar.

Om du inte har lådan full med heta SCSI diskar och annat så duger en ADDA fläkt till mer än väl här i kalla Sverige.

Prova att boota med en dörren öppen och ett finger/penna i den stora lådfläkten så att då vet om det är den eller en annan fläkt som rasslar. Efter någon minut då datorn är bootad och klar kan du ta ut fingret/pennan och låta fläkten gå igång.

PSU fläkarna är värre att komma åt och i PSUn finns det kondingar som en lång tid lagrar spännningar som kan skada både dig och datorn om du kortsluter dem...

Kondensatorerna ska jag inte röra, men fläkten ska bytas ut. De låter lika mycket båda två, ungefär, även om chassifläkten är värst!

Så man kan fösa ihop dem iaf? Värt ett försök! Har köpt en 120mm-fläkt nu, nämligen och blev förbannad över att den inte gick att koppla ihop och att det inte fanns konverterare att köpa någonstans. Hur vet man förresten att man kopplar ihop rätt pinnar med rätt hål om man kör tvåan i trean? Trial and error?

Läste förresten om att någon här på forumet hade köpt en 2-3-pinnars adapter, någon som vet var man kan få tag på en sån? Inget företag jag har pratat med här i Stockholmstrakten verkar vilja kännas vid att de har sådana...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 21:42

Det finns 4 pinns (samma som hårddisk & cd/dvd sitter i) konverterare ner till 3 pin. Fråga i en pc butik, de flesta har. Jag kör med ett gäng sånna (bytt alla fläktar i en Quicksilver) funkar fint.

Ursprungligen av muper:

Läste förresten om att någon här på forumet hade köpt en 2-3-pinnars adapter, någon som vet var man kan få tag på en sån? Inget företag jag har pratat med här i Stockholmstrakten verkar vilja kännas vid att de har sådana...

Jag köpte en 3-2 adapter på Gtek.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-26 01:47
Ursprungligen av Andersson:

Det är inte rekommenderat att ta bort chassifläkten för det

Nej, det är det verkligen inte.

Det var mest ett svar på att han skrev processor-fläkt.

Min MDD 2x1,42 GHz städades just. Det var en hel del damm i insuget i undre framkant men ljudmässigt spelar det ju ingen roll. Det tar bara lite längre tid innan oljudet börjar.
Nu har jag mätt fläkten till 120 x 38 mm. problemet är att det är två poler men att alla de jag sett har tre eller fyra poler på kontakten. Jag villl ju helst ansluta till samma kontakt för att få tempregleringen att jobba.

Vad gör man? Klipper av den 3 eller 4-poliga och sätter dit den gamla 2-poliga? Vilka sladdar i så fall?
Går det öht eller måste man köra från typ hårddiskarnas matning?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 09:44

Ja, kör inte utan 120mm-fläkten, då kraschar systemet, tro mig
jag bytte både nätaggs- och chassifläkten till var sin Papst-fläkt. Datorn blev minst hälften så bullrig.

1
Bevaka tråden