Tyskland?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är väldigt många diskussioner här på 99Mac om att köpa en mac ifrån USA på grund av det attraktiva priset.
Problemet är bara att om man köper en mac från USA riskerar man att behöva betala moms på macen, byta ut tangentbordet och i vissa fall köpa en transformator.
EU-länderna är långt ifrån lika billiga som USA men begagnatmarknaden i Tyskland är iallafall mycket större än i Sverige, vilket gör att det går att hitta fynd.

Vad jag undrar är vilka nackdelar som finns om man köper en begagnad mac från Tyskland.
Vad använder de sig av för tangentbord? Har de 220V i väggen precis som vi svenskar? Inom EU är det fri handel vilket väl betyder att det inte borde vara något problem med skatt och liknanade, eller?

Är det någon annan faktor man måste ta hänsyn till om man vill köpa en begagnad mac i Tyskland, förrutom att vissa kanske inte är beredda att skicka upp macen till Sverige...

Nej dom har 230 volt i väggen precis som vi svenskar
Precis, det är frihandel inom EU. Du betalar den moms landet du köper från har. I fallet tyskland tror jag det är 15- eller 16 procent. (tror enda undantaget är bilar, där man betalar svensk moms fastän man köper i ett annat eu-land)
Skillnaderna mellan tangentborden är inte jättestora – här är en bild på layouten http://www.funet.fi/pub/cbm/b/documents/de/keyboard-layout.gif

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 19:09

Finns det ingen backstegstangent på tyska tangentbord?

Haha, det måste den som ritade den där skumma bilden missat.
Jag har i alla fall backsteg på mitt gamla tyska adb-tangentbord

Okej, tangentbordet såg inte alltför farligt ut.
När det är ett vanligt externt tangentbord är det ju bara att byta plats på knapparna i värsta fall.

Tack för svaren!

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-23 20:25

Om du tänkt använda modemet kan jag meddela att de tyska telefonjacken ser väldigt konstiga ut. Alla pinnarna sitter på rad. Alltså kommer du få skaffa ny sladd för det (men det är ju som tur standardiserat över alla sorters saker som vill åt telenätet).

I övrigt är det tangentbordet som fysiskt skiljer, x+y har bytt plats + ü och ß istället för å och lite annat som för min del känns väldigt retligt. Vägguttagen är identiska.

Vad kan du vänta dig i övrigt? Dokumentation på tyska eller i bästa fall engelska. Kolla upp vad som gäller avseende garantier mm, det är ju inte garanti över hela världen på de stationära har jag för mig.

Själv har jag funderat på en Mac Mini, och bara jag får pengar så kommer jag skaffa en. De är ett snäpp billigare här nere, så du kan ju lätt räkna ut var jag köper den någonstans...

1
Bevaka tråden