Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport krånglar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 11:34

Hej!

Min airportsymbol i datorn dyker ibland och tappar kontakt med basstationen. Den blir helt enkelt inaktiv. Det enda som går att göra åt saken är att starta om datorn. Väldigt frustrerande när man sitter och bränner eller gör något annat som kräver att datorn måste vara på.

Jag har försökt att med hjälp av airport adm. hitta basstationen eller inställningsassistansen. Lyckas inte hitta den utan tvingas som sagt att starta om datorn.

Finns det något knep? Det händer en gång om dagen nu för tiden, efter uppgradering av Mac OS X. Väldigt frustrerande.

Mvh
Jonas

PS Jag har provat med att starta om airporten, dragit ur sladden etc. utan resultat. Faktum kvarstår, jag måste starta om datorn för att kunna surfa igen. Om det har något samband med nyckelringen som också krånglar vet jag inte. Även det är en jobbig historia. Fortsätter det så här så får jag radera hd och ominstallera alltihopa. Sånt gör man på pc och jag förväntar mig att det skall man slippa på macen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-23 13:00

Jag tycker att det låter som glapp någonstan. Vad har du för Mac? Har du testat med någon annan router eller med någon airportbestyckad dator?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 20:05
Ursprungligen av onnyt:

Jag tycker att det låter som glapp någonstan. Vad har du för Mac? Har du testat med någon annan router eller med någon airportbestyckad dator?

Hmm, ja det finns ju en sannorlikhet att det är glapp, men varför räcker det med omstart? har tittat på kortet, sitter fint på.

Skumt är var det är. Har precis gjort en omstart och nu funkar internet igen. helskumt!

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 22:28

Kan det vara något som stör ut kommunikationen? En trådlös telefon eller grannens trådlösa nätverk kan orsaka sådana saker.

När jag installerade min airport första gången var det ett plåttak som orsakade just de där symptomen. Men jag hängde den på väggen istället för att ha den liggande och bytte kanal så slutade problemen.

Just det! Byt kanal, jag tror där är 11 att välja på.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 00:42
Ursprungligen av sjovall:

Just det! Byt kanal, jag tror där är 11 att välja på.

man kan ibland glömma att kanaler blir störda. Mycket bra idé. Vad som exakt händer är att symbolen i menyraden blir grå. Då kan man inte söka efter basstationen. Så med det sagt, menar ni fortfarande att det kan vara en störning? Kan det även då vara så att när jag startar om datorn så kanske jag stör ut någon annan och jag tar över frekvensen?

Hmm, skumt är vad det är. Har nu börjat ladda ner uppdatering av Airtport. Hoppas det råder bot på mitt problem.

Nej, är det riktigt illa och du inte får nån kontakt alls, så du kan administrera den med Administration Utility, så får du köra med sladd mellan macen och airporten, och fixa det så.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 16:57
Ursprungligen av sjovall:

Nej, är det riktigt illa och du inte får nån kontakt alls, så du kan administrera den med Administration Utility, så får du köra med sladd mellan macen och airporten, och fixa det så.

Hur menar du? Jag har kontakt med airporten efter omstart. då kan jag göra ändringar. Men vad tycker du att jag skall ändra? Menar du kanlerna eller?

mvh
Jonas

Jupp.

Har själv haft glapp i antennsladden. Den måste tryckas in ordentligt tills det klickar till.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-21 06:51

Jag måste starta om datorn för att få tillgång till det trådlösa nätverket ibland efter att iBooken varit i vila. När den vaknar så hittar den nätverket enligt airportmenyn, men det går inte att surfa eller komma åt filer i nätverket. Detta händer dock inte varje gång den vaknar upp. Nån som vet varför detta inträffar?

Vad gör störningskompensationen egentligen? Påverkar den prestandan (eller finns det någon annan nackdel med den)?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 09:42
Ursprungligen av zzz:

Jag måste starta om datorn för att få tillgång till det trådlösa nätverket ibland efter att iBooken varit i vila. När den vaknar så hittar den nätverket enligt airportmenyn, men det går inte att surfa eller komma åt filer i nätverket. Detta händer dock inte varje gång den vaknar upp. Nån som vet varför detta inträffar?

Vad gör störningskompensationen egentligen? Påverkar den prestandan (eller finns det någon annan nackdel med den)?

Jag Installerade om mac os x på ny hd och sedan dess har jag inte haft några som helst problem med airport. Så mina problem var helt enkelt ett krånglande mac os x. Jag har inte varit särskilt snäll mot mac os, har installerat om och testat olika versioner, ibland äldre versioner över de nya. Aldrig har jag formaterat om hd, endast lagat rättigheterna. Så efter ungefär två års användande och lite smått misshandel av mac os så var det dags att installera om.

mvh
Jonas

1
Bevaka tråden