Köpa ny PowerMac 2x2, superdrivebryderier

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte eventuellt köpa ny PowerMac snart, och är oroad över SuperDriven. Kan den överhuvudtaget läsa DVD+R/RW-skivor? Om inte så är den ju så gott som värdelös. Nästan alla mina (windoskörande) kompisar bränner sina grejer på +R. (animationsmaterial och showreels, mestadels) Det är sällan så att det är saker jag MÅSTE ta del av, men det är ändå rätt kul att kunna. Sen är det faktiskt så att det finns viss nödvändighet inblandat ibland, och det är ju trist att vara den enda som kräver särbehandling.
Jag behöver alltså inte kunna bränna +R, bara läsa, men som jag förstått det är inte ens det möjligt? Snälla, rätta mig!

Om jag nu inte har fel, finns det någon återförsäljare som låter en byta ut "Superdriven" mot en brännare som klarar det den inte gör? Eller är mitt enda val att köpa datorn med combodrive för att sedan själv byta ut den mot en DVD-brännare jag köpt "löst".

OM man byter ut DVD-brännaren, kommer det synas då? Jag inbillar mig att det inte gjorde det på G4:orna, utan att fula brännarfronter doldes av en lucka, men på bilder jag sett på G5:orna (har inte sett en i verkligheten än) ser det ut som om brännaren är "naken".

Brännaren sitter bakom en lucka och syns inte. Men jag tror att det sitter en Pioneer som kan bränna både + och - i de nya G5:orna.
Att läsa skivor som är brända i + borde hur det än är inte vara några problem.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-22 07:26

Pioneer DVR-107 har stöd för både + och -.
Pioneer DVR-109 har dessutom stöd för Dual Layer, vilket Mac OS X och iAppsen inte har ännu.
Allt enligt Macotekets hemsida.

Exakt vilken modell som levereras med G5:orna känner jag inte till.
Att beställa PM G5:an med combodrive och sedan byta själv kan ju vara ett smart alternativ.

Anledningen till att jag frågar är att min iMac G4 inte kunde läsa DVD+R, men då är jag lugnad. Tack så mycket!

Detta borde göra dig ännu lugnare: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300665

All Macintosh computer models currently shipping with a SuperDrive support DVD±R/RW media with iLife '05. Additionally, the following systems will support burning to DVD±R/RW media with iLife '05 and Mac OS X 10.3 Panther:

* All iMac G5 computers with a SuperDrive
* Mac mini (configured with optional SuperDrive)
* iMac (17-inch 1.25GHz Flat Panel)
* iMac (20-inch 1.25GHz Flat Panel)
* eMac 1.0GHz with a 4x SuperDrive
* eMac 1.25GHz with a SuperDrive
* All Power Mac G5 computers with a SuperDrive
* All iBook G4 computers with a SuperDrive
* PowerBook G4 (12-inch 1.33GHz) with a SuperDrive
* PowerBook G4 (15-inch 1.33GHz) with a SuperDrive
* PowerBook G4 (15-inch 1.5GHz) with a SuperDrive
* PowerBook G4 (17-inch 1.5GHz)

Ok, nu var det inte bränning du frågade efter men eftersom maskinera skeppas med sådan brännare är det ju väldigt olimligt att de inte skulle kunna läsa +skivor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 23:07

Jag har den där maskinen du pratar om att köpa, den levererades med DVR-107 som läser och bränner DVD±R/RW. Bytte sen till DVR-108 som också hanterar dual-layer... Apples apps har bara haft stöd för att bränna DVD- men det lär som sagt vara historia iom iLife '05. Annars har du Toast som sen länge hanterar alla format.

1
Bevaka tråden