Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat=dålig säkerhet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-22 00:07

På en arbetsplats där jag jobbar går det inte att använda iChat, msn eller dyl. Den nätverksanvarige påstår att det vore vansinne ur nätverkssäkerhet att öppna portarna för iChat. -Då kan vem som helst lätt gå in och rota i nätverket och servern, säger han.

Själv har jag aldrig stött på nån annan arbetsplats där det tex. iChat inte funkar. Och har för övrigt inte hört många exempel på att Mac OS X har stora säkerhetsproblem. Servern går på OS X.

Hur ligger det egentligen till med detta?
Finns det anledning att oroa sig om nätverket tillåter chat clienter?

Tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 00:29

Det är en överdrift. Ja, fler öppna portar i brandväggen är lika med en större risk. Men att "vem som helst bara kan komma in och rota hur som helst" är ren lögn.

Det ska dock sägas att jag har arbetat med säkra nät och förstår till fullo att er nät-pelle inte vill öppna upp mer än nödvändigt. Man har brandväggar av en anledning. Problemet är att om ni har kontakt med internet och någon verkligen vill in... då kommer de in förr eller senare.

Det finns förvisso sätt att chatta säkrare än direkt genom brandväggen om man är nojjig... men å andra sidan, behöver man verkligen chatta på arbetstid? Om ert chattande är ett effektivitetshöjande arbetsredskap (såsom mail och i vissa fall web), så ska ni visa såna siffror svart på vitt för nät-pellen och få honom att förstå att hans julbonus kan vara beroende av att han öppnar för iChat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-22 15:01

[QUOTE="macce"]Det är en överdrift. Ja, fler öppna portar i brandväggen är lika med en större risk. Men att "vem som helst bara kan komma in och rota hur som helst" är ren lögn.

Tack för svaret!

Antagligen blir det svårt att få nån ändring till stånd. Själv ser jag Videokonferens o dyl. som en natrulig del av kommunikationen på företag i framtiden.

Men några ska ju alltid slöa ner utvecklingen...

1
Bevaka tråden