Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till G3 B/W

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-01-20 18:34

Är det någon som kan tala om hur stor hårddisk kan man sätta in i en G3 B/W är tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 18:43

Beror tyvärr på revision på ide-kontrollern.
< http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/newfeatures.html > och mer på den siten…

Beroende på vem du frågar kan du få olika svar, men jag hävdar att blådårens Ultra ATA33-buss inte har stöd för 48-bitars LDA, och därmed enbart kan hantera 137 GB stora diskar.

Dock ska man kunna formatera en större (t.ex. 250 GB) i en annan dator, som klarar den (det skulle vara en QS rev. 2 eller senare), till partitioner på under 137 GB styck.

Annars gäller standard-ATA-diskar, som sagt ska de funkar med ATA33-gränssnittet. Seagate hade jag köpt, och kanske tom satsat på ett S-ATA-PCI-controllerkort och SATA-disk, för att ha genomfört "bytet" inför framtiden. Men det gör man som man vill.

Notera att du _kan_ sätta i hur stor disk du vill, men du kommer troligen bara att kunna använda 137 GB av den.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

... Seagate hade jag köpt, och kanske tom satsat på ett S-ATA-PCI-controllerkort och SATA-disk, för att ha genomfört "bytet" inför framtiden. Men det gör man som man vill.

Notera att du _kan_ sätta i hur stor disk du vill, men du kommer troligen bara att kunna använda 137 GB av den.

Menar du att datorn inte kan hantera mer än 137 GB även om disken är ansluten till ett separat SATA-kort?

Gäller det i så fall även externa Firewire-diskar?

Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Menar du att datorn inte kan hantera mer än 137 GB även om disken är ansluten till ett separat SATA-kort?

Gäller det i så fall även externa Firewire-diskar?

Det gäller enbart den interna ATA-controllern (på logikkortet).

Såväl Firewire som nytt PCI-kort funkar bra.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det gäller enbart den interna ATA-controllern (på logikkortet).

Såväl Firewire som nytt PCI-kort funkar bra.

Va bra!
Synd bara att det inte går att boota via Firewire från G3:or (som jag frågar om här). Det hade i många lägen varit den bästa lösningen.

1
Bevaka tråden