Powermac till stereo

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 01:07

Hej, jag undrar om det finns någon hyffsat billig lösning för att få en line out utgång på datorn för att koppla datorn till stereon istället för att använda hörlursutgången på datorn.
har en powermac G4 Quicksilver.

Har ni några förslag på vad jag ska köpa eller göra?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 05:57

Köp en AirPort Express om du vill strömma musik från iTunes!

Annars så kan jag rekommendera en Griffin Powerwave om du vill ha riktiga RCA-kontakter, in och ut, till din Mac. Den kopplas in via USB. Då kan du även använda deras programvara Final Vinyl.

http://www.griffintechnology.com/products/powerwave/

Finns hos inwarehouse, tror jag.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 09:41

Airport Express känns ganska meningslöst när förstärkaren står bredvid och jag vill ha allt ljud i den. Griffin Powerwave är ju en liten förstärkare som man kan koppla in högtalare till. jag vill ju kunna koppla in stereons förstärkare.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 11:17
Ursprungligen av cerro:

Airport Express känns ganska meningslöst när förstärkaren står bredvid och jag vill ha allt ljud i den. Griffin Powerwave är ju en liten förstärkare som man kan koppla in högtalare till. jag vill ju kunna koppla in stereons förstärkare.

Griffin Powerwave är både en förstärkare och ett helt separat ljudkort med riktiga phonokontakter(RCA).

Du kan använda den antingen som en förstärkare och/eller ett ljudkort till Macen. Man kan t o m använda den som en fristående förstärkare för t ex en iPod.

Vill man använda den med ett par andra högtalare än Apple Pro speakers så kan man använda Griffins speaker break out cable som skickas med. Det medföljer även några andra kablar av hög kvalitet. Snyggt vita är de också. Förstärkaren ger 2 x 10 Watt precis som Macen.

Men som sagt du kan strunta i förstärkardelen och använda den som ett vanligt ljudkort med 16/bit/44kHz. Vilket duger gott om syftet är att lyssna på komprimerad musik från datorn.

Priset ligger på en tusenlapp ungefär.

Jag har en själv och är helnöjd.

Hörlursutgången funkar alldeles utmärkt som line-out!
Jag använder den på min Quicksilver G4 för att få ut ljudet till stereon.

Men om du av någon anledning inte vill använda hörlurs-/line-utgången som redan finns på din dator, så kan du använda den här:

Griffin iMic

iMic kostar ca 500 kr, men det är en helt onödig utgift. Allt du behöver är ju bara en kabel från hörlursutgången...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 11:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hörlursutgången funkar alldeles utmärkt som line-out!
Jag använder den på min Quicksilver G4 för att få ut ljudet till stereon.

Men om du av någon anledning inte vill använda hörlurs-/line-utgången som redan finns på din dator, så kan du använda den här:

Griffin iMic

iMic kostar ca 500 kr, men det är en helt onödig utgift - det räcker med en kabel från hörlursutgången...

iMic:en har ju samma typ av mini-kontakter som datorn.
Den större Powerwave har ju istället riktiga phono-kontakter.

Om det nu ska ha någon betydelse.

Jag håller nog också på sladd-alternativet.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 13:14

tack för alla svar. kanske jag som hör konstigt eller något. kan någon förklara för mig varför det då finns en line out på ipod dockan och varför det blir väldigt högt ljud om man kopplar in sina jbl creature högtalare i line out och lågt eller normalt ljud när man kopplar i de i hörlursuttaget?

hörlurar behöver ju lite av ett slutsteg i datorn som sitter i hörlursuttaget och en volymkontroll medans en line out bara ska föra ut ljud i en volym som mellan en cdspelare och en förstärkare. en väldig skillnad tycker jag men kanske bara jag som tycker det.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 13:30
Ursprungligen av cerro:

tack för alla svar. kanske jag som hör konstigt eller något. kan någon förklara för mig varför det då finns en line out på ipod dockan och varför det blir väldigt högt ljud om man kopplar in sina jbl creature högtalare i line out och lågt eller normalt ljud när man kopplar i de i hörlursuttaget?

hörlurar behöver ju lite av ett slutsteg i datorn som sitter i hörlursuttaget och en volymkontroll medans en line out bara ska föra ut ljud i en volym som mellan en cdspelare och en förstärkare. en väldig skillnad tycker jag men kanske bara jag som tycker det.

Jag misstänker att du har föväxlat pro speaker-uttaget med line-out på din Mac.

pro-speaker-uttaget ger 2x10 watt och skall enbart användas ihop med passiva högtalare typ Apple pro speakers.

Dina JBL Creature är aktiva och skall kopplas till lågnivåutgången d v s hörlursuttaget (som även fungerar som line-out)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 14:41

jag kopplar min creature till det övre uttaget som är hörlursuttag. det undre som är till apple pro speakers är ju mindre och kräver en speciell kontakt så det går inte att koppla fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 09:52

Kanske Edirol UA-1X USB-RCA kan vara det du söker...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 09:59

Vad är det för fel på hörlursutgången? Det är ju en line out-utgång, med skillnaden att du kan justera ut-volymen.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 10:10
Ursprungligen av C-mon:

Vad är det för fel på hörlursutgången? Det är ju en line out-utgång, med skillnaden att du kan justera ut-volymen.

tror inte det nej. det är ju en hörlursutgång och ingen line out. som att jämföra ipodens hörlursutgång och line oututgången som sitter på dockan (iaf på min 3G docka)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 10:30
Ursprungligen av cerro:

tror inte det nej. det är ju en hörlursutgång och ingen line out. som att jämföra ipodens hörlursutgång och line oututgången som sitter på dockan (iaf på min 3G docka)

Vet inte hur det är på PM QS men hörlursutgången på iPod är ju också line-out (om än inte med nån fantastisk uteffekt)...

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 10:37
Ursprungligen av cerro:

Tror nog det… Det är samma utgång, bara att den finns på pinnarna undertill oxå…
(Hör du påtaglig skillnad så är det nog bara skit i kontakten på ovansidan.)

Line-out och Hörlursutgång skiljer sig inte nämnvärt åt. En hörlursutgång skall kunna leverera lite högre effekt och en line-out kan "fuska" med högre källimpendans, men vad gäller spänningsnivåer så är de tillräckligt lika (och en lågimpendansutgång gör att sladden spelar mindre roll).

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 10:58

Helt rätt. "Hörlurs utgången" på mackarna fungerar utmärkt som line-ut i normala fall.
Har man höga krav på ljudkvalite får man naturligtvis välja ett bättre ljudkort.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-19 15:11

Nu läste jag ditt förra inlägg igen. Problemet uppstår tydligen bara med ipod-dockan.

Kanske är det så enkelt att line-out på ipod-dockan ger en högre fast utsignal än vad du får ut via hörlursutgången. Men det hade du ju redan upptäckt själv.

Jag hoppas att du inte använder phono-imgången på förstärkaren. Det är ju som du säkert vet en lågnivåingång för skivspelare/gramofoner.

1
Bevaka tråden