Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Xcode Tools? Kasta i papperskorgen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 00:55

Jag är en total nybörjare på Unix, Linux och allt vad det heter.. Har nu installerat Xcode Tools 1.5 på OS X 10.3..

1. För det första vet jag inte ens vad Xcode Tools är.. VAd gör man med det och påverkar det mitt OS X system? Är rädd för att jag gjort nåt galet
2. Kan man avinstallera det utan att skada nåt i systemet? Hur avinstallerar man det? Kasta mappen developer i papperskorgen? Vet inget som sagt om detta..
3. Kankse bäst att lämna kvar det.. men jag känner att jag inte har något behov av Xcode Tools, jag kommer inte att använda mig av det..

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 01:10
Ursprungligen av Ramirez:

Jag är en total nybörjare på Unix, Linux och allt vad det heter.. Har nu installerat Xcode Tools 1.5 på OS X 10.3..

1. För det första vet jag inte ens vad Xcode Tools är.. VAd gör man med det och påverkar det mitt OS X system? Är rädd för att jag gjort nåt galet
2. Kan man avinstallera det utan att skada nåt i systemet? Hur avinstallerar man det? Kasta mappen developer i papperskorgen? Vet inget som sagt om detta..
3. Kankse bäst att lämna kvar det.. men jag känner att jag inte har något behov av Xcode Tools, jag kommer inte att använda mig av det..

Tacksam för all hjälp!

Jag svarar på fråga ett till att börja med.

XCode Tools är Apples utvecklingsmiljö, för C, Objective-C, Java, C++ och AppleScript, och även med funktioner för att bygga fönster. För att vara något som följer med systemet gratis är det mycket trevligt. Fast det är klart, alla är inte mjukvaruutvecklare...

Det BORDE inte vara någon fara att bara kasta det - men jag ska inte svära på det. Någon annan får svara.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 08:16

Vad mappen innehåller är egentligen bara en massa utvecklarprogram och dokumentation som du aldrig någonsin kommer behöva.

Kastas utan risk.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 08:57
Ursprungligen av Patrick Lindgren:

Vad mappen innehåller är egentligen bara en massa utvecklarprogram och dokumentation som du aldrig någonsin kommer behöva.

Kastas utan risk.

Hur är det finns verkligen allt i developer mappen som XCode installationen istallerar? Inte för att jag tänker slänga min men undrar hur det ligger till.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 09:43

Kastade bort developer mappen.. inga problem. Tack för hjälpen!

Använd

/Developer/Tools/uninstall-devtools.pl

för att avinstallera Xcode. Den installerar till exempel ett par saker i /System/Library/PrivateFrameworks/DevTools* också (för att inte tala om kompilatorn och övriga unixverktyg i /usr).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 19:34
Ursprungligen av morris:

Använd

/Developer/Tools/uninstall-devtools.pl

för att avinstallera Xcode. Den installerar till exempel ett par saker i /System/Library/PrivateFrameworks/DevTools* också (för att inte tala om kompilatorn och övriga unixverktyg i /usr).

Var ska jag använda det? I terminalen?

Japp, skriv in det och svara på eventuella frågor.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 09:02

Laddade ner Onyx.. klarar det av att ta bort filer som sätter sig i biblioteket mm? Vill helst inte röra terminalen.. Så min fundering är, fungerar det att bara kasta bort developer mappen i papperskorgen och sen lita på att Onyx rensar bort resten?

Vet inte vad Onyx är, men jag tvivlar att den har något läge speciellt för att avinstallera utvecklingsmiljön. Antar att du skulle kunna avinstallera de paket som ingår i Developer Tools med någon sorts avinstallerare, men det verkar säkrast att göra det med Apples script eftersom det verkar ha bättre koll på exakt vad som ska bort. Ska räcka med att köra

sudo /Developer/Tools/uninstall-devtools.pl

Skriv in ditt lösenord. Ska inte komma några fler frågor, bara massa meddelanden om vad den tar bort.

För övrigt är det inte skadligt att låta programmen ligga kvar, om det nu inte är hårddiskutrymmet du är orolig över. Om du däremot tar bort installationen lite halvt om halvt och sedan försöker installera nya devtools kan det bli problem.

1
Bevaka tråden