"Super-8 kamera" med mini-dv?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 19:18

Super-8 är tyvärr lika dyrt som det är snyggt. Fick någon idé här om dagen att det vore otroligt jättebra om det fanns en kamera som såg ut som en super-8 kamera, spelade in film i samma kvalitet som en super-8 kamera (ja eller i närheten av det i alla fall) men spelade in på mini-dv band istället.

Lär ju inte finnas en sån stor chans, men är det någon som vet om det finns en sådan kamera?

Senast redigerat 2005-01-18 19:34
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 19:42

Hmmm...nu blev jag lite förvirrad.

Jag hittade just en kamera från Samsung som tydligen spelar in på 8mm, hur kan det gå till?!
http://www.samsung.com/se/products/camcorders/oldmodels/vp_w60.asp
Spelar man in med kameran och får sedan skicka iväg på framkallning eller?!

(Det kan ju inte vara Hi-8 eftersom det på sidan står "Modellen finns också i två olika Hi-8 utföranden")

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-18 20:13
Ursprungligen av oskarrr:

Hmmm...nu blev jag lite förvirrad.

Jag hittade just en kamera från Samsung som tydligen spelar in på 8mm, hur kan det gå till?!
http://www.samsung.com/se/products/camcorders/oldmodels/vp_w60.asp
Spelar man in med kameran och får sedan skicka iväg på framkallning eller?!

(Det kan ju inte vara Hi-8 eftersom det på sidan står "Modellen finns också i två olika Hi-8 utföranden")

Det fanns innan Hi8 kom en "icke Hi" 8mm videoband och kameravariant, så det kanske är en sån på bilden? Ej att blanda ihop med Super 8 som behöver framkallas.

För att röra ihop det lite till så finns det även något som heter Digital 8 som kan spela in i digitalkvalitet eller på Hi8 band

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 20:15
Ursprungligen av iggy:

Det fanns innan Hi8 kom en "icke Hi" 8mm videoband och kameravariant, så det kanske är en sån på bilden? Ej att blanda ihop med Super 8 som behöver framkallas.

För att röra ihop det lite till så finns det även något som heter Digital 8 som kan spela in i digitalkvalitet eller på Hi8 band

Hehe, okej, härligt. Är det svårt att få tag i sådana band?

Men bara för att den spelar in på någon slags 8mm innebär inte det att det kan bli en slags filmisk-kvalitet liknande super-8? Det kanske lika så väl blir som en dålig mini-dv kamera?

Du eftersöker en kamera där du använder linsen i en Super-8 för att spela in på DV-band. Men superåttans karaktär har ju mindre med optiken och mer med den analoga filmen att göra (korn, repor, flimmer.)

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:59
Ursprungligen av TZW:

Du eftersöker en kamera där du använder linsen i en Super-8 för att spela in på DV-band. Men superåttans karaktär har ju mindre med optiken och mer med den analoga filmen att göra (korn, repor, flimmer.)

Ja, men jag tänkte väl mest om det fanns en mini-dv kamera med något filter eller liknande som skapade känslan av analog film liknande super-8...Sen är det väl bara ett plus om den ser ut som en super-8-kamera

Ja, men jag tänkte väl mest om det fanns en mini-dv kamera med något filter eller liknande som skapade känslan av analog film liknande super-8...Sen är det väl bara ett plus om den ser ut som en super-8-kamera

Det finns rep- och fladderfiler till iMovie och till FCP så att man kan få det att se lika taskigt ut som med Super-8.
Hur kameran ser ut spelar väl mindre roll?

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 22:44
Ursprungligen av Nurell:

Det finns rep- och fladderfiler till iMovie och till FCP så att man kan få det att se lika taskigt ut som med Super-8.
Hur kameran ser ut spelar väl mindre roll?

Njae! det är ju känslan som räknas. "Hur datorn ser ut spelar väl mindre roll" är väl kanske inte den vanligaste åsikten bland macanvändarna va?

Vad heter filtren till FCP? Jag har ju programmet så var kan jag hitta filtren?

Njae! det är ju känslan som räknas. "Hur datorn ser ut spelar väl mindre roll" är väl kanske inte den vanligaste åsikten bland macanvändarna va?

Det är svårt att hitta en Mini-DV-kamera som ser ut som en gammal Super-8, så du får dras med att kameran ser ut som den gör. Eller så får du ge dig på något avancerat ombyggnadsprojekt.
Det finns en del gratisfilter till iMovie på Apples sajt, en del andra är kommersiella och då måste man pröjsa. Du får Googla lite. Till FCP tror jag t o m att en del såna filter följer med programmet, kolla i maualen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:22

Jag har ett som heter "filmlook" från CGM med en massa inställbara parametrar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 06:34
Ursprungligen av Earth:

Jag har ett som heter "filmlook" från CGM med en massa inställbara parametrar.

Var in på sidan och kollde, verkar ju helt ok av det lilla jag såg. Går det alltså att köpa enbart det filtret och inte hela kitet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:08

Det finns såna filter att lägga på i Final Cut eller motsvarande. De är inte gratis förstås...

1
Bevaka tråden