Råd vid köp av ibook.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 14:10

Hej, jag funderar på att köpa en ibook och skulle behöva lite tips från er som vet. Här följer alltså några NYBÖRJAR-frågor, ber om överseende med det.

Minne? Hur mycket minne bör man köpa till? Hur och var? Som jag har förstått det är det rätt dyrt på applestore. Räcker det med de 256 som följer med? Eller hur långt räcker det? Jag ska mest använda datorn till att skriva, surfa lite, kanske fixa lite med bilder (photoshop). Håller inte på och "grejar" så mycket med datorn men vill naturligtvis att allt ska flyta på bra. Om man skulle vilja köra nåt enstaka spel på datorn, vad krävs då? Är det svårt att själv fixa extra minne sen om det behövs/dyrt att få det insatt om man själv inte är så trixig?

På applestore har de ju studentrabatt vilket är bra, men hur fungerar det om något går sönder i datorn. Måste man skicka in den till apple då? Eller kan man gå genom någon butik/lämna in den själv. Känns inte som att man vill låta posten hantera saken och bud är dyrt. Är det bättre att köpa på macoteket även om det är dyrare så att man kan få hjälp av dem. (är ej fixig av mig själv)

Applecare? Vad dyrt det verkar, man blir lite misstänksam, går datorn ofta sönder inom tre år så att den måste lagas? Har ni andra med ibook satsat på applecare? jag skulle helst slippa då det är så pass stor del av priset.

Bluetooth? Värt 500kr att kunna ha en trådlös mus? Jag använder aldrig kalender i mobilen etc. så något att synka med finns inte riktigt. Andra användningsområden?

Tack för hjälp!

/ia

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-18 14:32

Jag tvekade inte att beställa med 640 i minne. Bra till photoshop och annat som tar mer kraft.

Jag tror att om du köper via applestore och något händer så skickar de hem en låda till dig som du stoppar datorn i och lämnar på posten. Sedan får du tillbaks datorn efter typ fem dar. Jag har aldrig behövt göra det så jag vet inte hur bra det funkar. Jag tror också att man kan få hjälp på i princip vilket auktoriserat apple ställe som helst. (rätta mig om jag har fel)

Om du tror att du kanske vill ha BT senare så ska du ha med det. Man kan inte montera in i efterhand!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-18 15:09

256mb räcker om du ska endast göra lite lättare saker, men satsa på att köpa 512mb extra men inte från applestore utan från macoteket. Det är inte alls svårt att installera minnet finns manual hur man gör.
Men lägg till bluetooth man har alltid någon sort av användning av den, du kan tex byta låt med telefonen om du vill
Men satsa på mycket minne,hårddisk och bluetooth så tror jag att du kommer vara lika nöjd som mig:)
/Jerry

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-10 22:18

Bluetooth...

Jag tycker sånt som är omöjligt eller i alla fall svårt att lägga till efter datorn är byggd är bra att ta med från början, som till exempel Bluetooth.
Tänkte själv så nu när jag beställde min ibook 12" och tog med just Bluetooth.
Kommer även att använda bluetoothtangentbord och mus.

1
Bevaka tråden