Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av Busskort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 13:33

Kan man dra av busskort på företaget?

Självklart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 13:51

Utmärkt!

Har Du enskild firma spelar det ingen roll om Du drar den på firman eller privat.

Har Du aktiobolag så är det OK om Du samtidigt tar upp det som löneförmån, vilket är en aning mer fördelaktigt än att betala själv. Vill Du slippa förmånen måste kortet förvaras på arbetsplatsen så att Du ibte frestas att "tjuvåka" på fritiden, eller till-och-från jobbet.

Precis. För man vet aldrig när skattmasen kommer och kollar var du har busskortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 16:00

Det skulle jag aldrig drömma om att göra!

Tillägg:

Senast redigerat 2005-01-19 00:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:23

Försökte kolla upp det själv förut och då såg jag nåt om att resor till och från jobbet är avdragsgillt bara för det belopp som överstiger 7000 kr per år. Eller nåt sånt. Men det är klart, man måste ju åka runt i jobbet ibland också.

Jag tror inte att det är någon risk att acke får skattmasen på sig om han skulle råka smygåka privat på firmans busskort. Masfan har säkert viktigare saker att ägna sig åt än att jaga acke och hans busskort.

mja..

Ursprungligen av Nurell:

Jag tror inte att det är någon risk att acke får skattmasen på sig om han skulle råka smygåka privat på firmans busskort. Masfan har säkert viktigare saker att ägna sig åt än att jaga acke och hans busskort.

Mja... åker man på en revision gräver de in i minsta lilla obetydliga detalj. Risken för att åka på en revision är ju dock rätt liten, framförallt om man sköter sina inbetalningar av moms o preliminärskatt. Har man dessutom en omsättning som är mindre än en mille om året är det olönsamt för dem. Jag drar av mina resdekostnader som överstiger 7000 kr och däri räknar jag med mina sl-kort, taxi-kvitton, flygbiljetter, ya name it.

Ursprungligen av Goatfaced Girl:

Mja... åker man på en revision gräver de in i minsta lilla obetydliga detalj. Risken för att åka på en revision är ju dock rätt liten, framförallt om man sköter sina inbetalningar av moms o preliminärskatt. Har man dessutom en omsättning som är mindre än en mille om året är det olönsamt för dem. Jag drar av mina resdekostnader som överstiger 7000 kr och däri räknar jag med mina sl-kort, taxi-kvitton, flygbiljetter, ya name it.

Ja, men även om acke åker på en revision så blir det svårt för masfan att kolla var han har förvarat busskortet på fritiden. Om masen kommer så kommer han/hon till jobbet och då är det ju legitimt för acke att ha busskortet där. De åker ju inte hem till acke och kollar om han har busskortet i plånkan.

Stopp nu. Gäller inte den ursprungliga frågan regelverket? Inte hur kontrollen av regelverket eventuellt fungerar?

Vad man kan och vad man får är två skilda saker.

1
Bevaka tråden