Köpa mac i usa

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 22:41

Hej. Ska snart köpa min första mac, en bärbar troligtvis. Ska till USA under påsken och skulle då gärna köpa en där. Någon som vet om det går att köpa med svenskt tangentbord och svensk programvara i usa, eller om det billigt går att göra om till svenskt. Undrar också om någon har tips på någon apple affär i new york/new yersey?

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-17 22:46

Svenskt tangentbord kan bli svårt att hitta i USA, men Operativsystemet är det inga problem med. Där finns många språk installerade som standard, så det är bara byta till svenska.
New Jersey har 6 apple stores, och New York har 8, så det borde inte bli något problem. Kolla http://www.apple.com/buy/ om du vill veta adresser.

AppleStore Soho är ju supernajs, den ska du besöka.

Bärbara datorer omfattas av världsgaranti men inte stationära - värt att tänka på.

Om du ska köpa en Powerbook G4 kommer tangentbordet kosta ca 800kr plus en servicetimme.

Tror mig minnas att senaste iMacen täcks av världsgaranti faktiskt, har jag fel?

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Tror mig minnas att senaste iMacen täcks av världsgaranti faktiskt, har jag fel?

Jo det är sant fast den klarar endast 100-110 Volt eller liknande om man köper den i USA... Måste byta hela nätaggregatet för 2000 kr eller ha en ful transformator..

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 19:17

tack för tipsen. Ska försöka hinna med så många apple affärer som möjligt men soho blir en självklarhet . HUr skulle ni göra?; Köpa en ibook/powerbook med stundentrabatt i Sverige eller köpa en i USA och byta tangentbord och det där med strömen?

Jag skulle köpa en PowerBook i USA, vilken beror på dina behov.
Köper du en PowerBook så är den...

1. Mycket billigare än i Sverige.
2. Den har världsgaranti
3. Du behöver inte tänka på strömen eftersom iBook och PowerBook ställer om sig själva. iMac däremot som skrevs ovan behöver du en transformator till.

Om du kan bära så är ju inte en iMac G5 nice, men inte lika lätta att släpa med sig över atlanten eller få igenom tullen som en iBook eller PowerBook är. Inte för att jag tror tullen gör mer än att konstatera att du har en dator och och inte en atombomb med dig tillbaka ifrån USA.

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 18:30

Blir troligtvis en iBook. Någon som vet vart man kan fixa svenskt tangentbord och hur mycket servicen går på?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-23 20:17

US iBook + svenskt tangentbord + servicekostnad = SWE iBook med studentrabatt?
Jfr även http://www.macfeber.se/2005/01/svenska_apples_.html

Jag sitter i samma situation. Skall åka en sväng till Vegas om några veckor och lurade på att köpa min Mac där, men på en iBook lönar det sig inte om man är student. Det skiljer under tusenlappen och man får ju inte svenskttangentbord heller. Man slipper även problemen med tullen (dvs slänga orginalförpackningen osv)

Är de däremot inne på en PBook skulle jag slå till "over there". Där skiljer det många sköna tusenlappar mellan studentpriset och USA-priset.

Lycka till med köpet!

/Erik

Lan-master i Stockholm fixar det för 2500 +moms tel 08-702 90 30.

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 06:21

vart kan man kopa en transformator till imacen? och hur mycket kostar det?

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 09:40

Varför ska du ha svenskt t-bord överhuvudtaget? Tangenterna sitter på samma ställe och byter du bara teckenuppsättning är saken biff (sitter själv på ett amerikanskt tangentbord och har inga problem alls). Om du känner någon som pluggar i USA kan du ju alltid försöka få amerikansk studentrabatt också. Det måste vara en amerikansk student, försökte själv få den med kanadensiskt studentleg och det gick inte.

Vad gäller strömmen, köp en WorldAdapter-kit också så är du hemma.

SoHo-butiken är trevlig men ser ut som de flesta Apple-store butikerna om jag förstått konceptet rätt så den är inte helt unik.

Väl i SoHo rekommenderar jag en titt på området i allmänhet. Det ligger en hel del roliga klädbutiker där.

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 17:23

1 USD = 7.33 SEK
PB12"

USA 12.790:- Inkl 8% Sales Tax 947,44 SEK

Byte av tangetbord +Tangentbord 800:-
skulle innebära: +Serviceavgift 600:-

Totalt pris 14.190:-

Swe 15.495:-
CSN 13.945:-

PB15"

USA 17.056:- Inkl 8% Sales Tax 1263 SEK

Totalt pris 18.456:-
Swe 20.295:-
CSN 18.265:-

Dessa priser gäller förutsatt att du slipper tullavgifter.

Ursprungligen av ch0bbits:

1 USD = 7.33 SEK
PB12"

USA 12.790:- Inkl 8% Sales Tax 947,44 SEK

Totalt pris 14.190:-

Swe 15.495:-
CSN 13.945:-

PB15"

USA 17.056:- Inkl 8% Sales Tax 1263 SEK

Totalt pris 18.456:-
Swe 20.295:-
CSN 18.265:-

Dessa priser gäller förutsatt att du slipper tullavgifter.

Dollar står i 8 kr.
Byte av tangentbord kostar ca 1500 kr.
Försäkrad frakt ifrån USA ca 1300 kr.

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 17:44
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dollar står i 8 kr.
Byte av tangentbord kostar ca 1500 kr.
Försäkrad frakt ifrån USA ca 1300 kr.

ohh igår stod den i 7.33:- tjena snabbt det går (valuta.se)
försäkrad frakt behöver man väl inte om man reser med den..?
Går det inte att göra någon automatisk sida som visar priset i SEK uppdaterat efter dollarns kurs? Borde vara tämligen lätt om man har kunskaper inom området vill säga, det har inte jag..

hopp då är ju hela kalkylen fel såklart.. bah!

Har hört olika om tangentbordet men det stämmer säkert med 1500:-

kontentan av det hela är väl att det i nuläget inte är värt att köpa den i USA om man har csnrabatt vill säga..

är extremt sugen på en 15", har hela tiden varit inställd på 12" men nu när uppdateringen inte kom på den så känner jag att 15" är mer värd att satsa på.. jag använder inte datorn till mer än att surfa och att redigera lite bilder, skriva etc men fasen det känns som att 15" prestanda skulle kunna hålla ett bra tag längre....

Om du inte gör mer avancerade saker än det, varför inte satsa på en iBook i stället?

• Oregistrerad
  • 2005-10-24 17:56
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Om du inte gör mer avancerade saker än det, varför inte satsa på en iBook i stället?

Haha för att jag tycker powerbooken är så himla snygg!
Jag känner att om jag ska köpa en ny dator vill jag ha det bästa för att jag lägger ner mkt pengar på det. Är lite prylgalen...:D

1
Bevaka tråden