Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som filserver för litet kontor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:18

Vi har diskuterat en serverlösning på kontoret ett tag. Men med tanke på att vi bara är 3 arbetsstationer som ska jobba mot en eventuell server kanske Minin skulle vara suverän för detta ändamål. Enda begränsningen som jag ser det är utrymmet. Skulle det gå att koppla en extern firewiredisk till denna "serverdator" som egentligen bara ska vara en filserver vi jobbar mot...? Behöver man köra Mac OSX Server...? Jag skulle också gärna vilja kunna komma åt den hemifrån för att tanka ner någon enstaka fil någon gång. Några andra för eller nackdelar som ni ser det?

En klar nackdel för en server är väl just att det sitter en hårddisk som bara är 80 gig och 4200 rpm, men man kan, som du skriver, ansluta en FW-disk för att få mera utrymme. Jag har länge använt FW-diskar mot den egna datorn utan problem, men jag vet inte hur driftsäkra de är i en servermiljö.

En annan nackdel, som antagligen inte är speciellt betydande alls, är att det är 100 Mbit på nätverkskortet, så om man har ett gigabitnät kan man inte dra full nytta av detta (PowerMac har sedan flera år gigabit på nätverkskortet och även de större PowerBook-modellerna har det).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:37
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har länge använt FW-diskar mot den egna datorn utan problem, men jag vet inte hur driftsäkra de är i en servermiljö.

Det var det jag var lite osäker på. Sitter också med en 250gb Lacie och jobbar mot. Så länge det endast är jag som jobbar mot den är det ju inga problem. Men jag vill ju dela ut den så att alla i nätverket kommer åt dessa filer. Men jag vill ju inte att trafiken ska gå genom min dator. (Egoist)

Vi har endast 100mbit i nätverket så det har du rätt i. Det spelar inte så stor roll i nuläget. Det jag är mest fundersam är just firewiredisken + om det går att nå burken hemirfrån på något annat sätt än VNC eller liknande. Eller om VNC är tricket?

Du kan ju dela ut den med Appleshare så kan du ansluta till den även hemmifrån.

VNC går också utmärkt, likaså ARD och TB2. Allt handlar om hur brandväggen ställs in.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 16:18
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

VNC går också utmärkt, likaså ARD och TB2. Allt handlar om hur brandväggen ställs in.

Jag testade med VNC på den nuvarande burken och det funkade utmärkt lokalt iallafall. Nu återstår att komma hem och testa...

Tack för hjälpen allihopa!

1
Bevaka tråden