Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Cocoa-version av Open Office

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-16 23:20

http://porting.openoffice.org/mac/timeline.html

Det verkar som att de har gett upp att försöka porta Open Office till Cocoa, all framtida utveckling kommer att göras på X11 versionen. Tråkigt men med Pages på väg kanske vi inte bryr oss?

Om man läser mellan raderna så verkar det som dom gett klartecken åt NeoOffice/J att göra OOo som deras Aqua-variant.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-16 23:28
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Om man läser mellan raderna så verkar det som dom gett klartecken åt NeoOffice/J att göra OOo som deras Aqua-variant.

Antagligen så är det så, tråkigt bara att se att de officiellt inte anser att det är värt arbetet att göra en native-version av OOo för OS X.

De kanske inte får det stöd från Apple som de behöver? Med tanke på iWork så är det inte otroligt. Hur länge skall Macen vara enda plattformen utan fullvärdig Open Office?

Men NeoOffice-projektet låter sunt. Ett X11-emulerande lager gjort i Carbon, det låter som en vettig väg, så man kan använda X11-koden rakt av. På sikt kanske det leder fram.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-17 08:38

Det finns faktiskt en annan OSX-port av OoO som heter Neooffice < http://www.neooffice.org/ >. Den behöver inte X11 och har bättre integration med OS X genom att den använder systemtypsnitten och den vanliga utskriftsfunktionen bl a.

Ja, som sagt, men är det bara jag som inte kommer in på neooffice.org?

Efter lite letande hittade jag den här:

http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php

Jag håller just på att tanka hem NeoOffice från den danska spegeln. Fort går det inte, men den som väntar på något gott... Det ska bli spännande. Kanske vi har en fullvärdig Open Office trots allt?

.Mycket synd om inte Open-Office släpps till Mac OS X i samma version som till Linux och Windows.
Tror det är ett grymt bakslag för Apple.

Jag räknade med att Open-Office skulle komma till Mac OS X och att Sun skulle släppa Star-Office kort därefter. Nu händer säkerligen inte det inom närmsta tiden, vilket är mycket synd som sagt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-17 18:03
Ursprungligen av Chaosstar:

.Mycket synd om inte Open-Office släpps till Mac OS X i samma version som till Linux och Windows.
Tror det är ett grymt bakslag för Apple.

Jag räknade med att Open-Office skulle komma till Mac OS X och att Sun skulle släppa Star-Office kort därefter. Nu händer säkerligen inte det inom närmsta tiden, vilket är mycket synd som sagt.

Ingen har sagt att det inte kommer till OS X. Det finns redan till OS X. Vad det handlar om är att de lagt ner projektet att göra en Aqua-version av det. X11 är det som gäller m a o. Eller NeoOffice. Laddade ner det idag, och det är bra mycket trevligare, även om själva OOo-gränssnittet "i" NeoOffice fortfarande känns ruskigt mkt MS Office '95. Fult som stryk.

Jag har installerat NeoOffice. Hyfsat snyggt, Macigt (jämfört med X11-versionen som inte är det), men ack så långsamt. Min G5/1.8 går på knäna bara av att dra i menyerna. Det är antagligen Javas fel. Man ska skriva riktiga program i riktiga språk, inte i leksaksspråk som Java.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är antagligen Javas fel. Man ska skriva riktiga program i riktiga språk, inte i leksaksspråk som Java.

Eftersom detta är oerhört OT så höll jag på att låta det passera. Nästan.

Men. Men. Riktigt vad som helst kan man inte låta gå oemotsagt, nej.

Java är inget leksaksspråk! Det är stringent, elegant och rent av vackert. Exekveringsmodellen är även den bra. Det är inga problem att skriva Javaprogram med mycket goda prestanda, för att anknyta till Apple är WebObjects ett bra exempel på detta.

Så det är antagligen kodens fel. Eller modellen. Eller båda.

edit: ...ett stavfel mindre...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 16:18
Ursprungligen av thorman:

Java är inget leksaksspråk! Det är stringent, elegant och rent av vackert. Exekveringsmodellen är även den bra. Det är inga problem att skriva Javaprogram med mycket goda prestanda, för att anknyta till Apple är WebObjects ett bra exempel på detta.

Så det är antagligen kodens fel. Eller modellen. Eller båda.

Jo, ytterligare exempel på att java funkar bra för applikationer är ju Lux (cross platform network Risk)

...fast de där fyrkantiga knapparna i dialogboxarna var lite väl mycket MSW...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 21:39

Jag har använt Neooffice en hel del sista månaden. Funkar faktiskt hyffsat. Det är lite segt, men är helt OK på min 800MHzG4.
En fel som jag stöter på ofta är att allting i file-menyn fösvinner (spara, skriv ut mm). Dett händer i ett dokument som jag använder till fakturering (den adderar, räknar ut moms mm) och när man har varit inne i kalkyldelen som jag lagt in i ordbehandlingdokumentet. Vad som händer är att kalkydelen tar över menyn. Klickar jag bara på kalkylfönstret så dyker menyvalen upp igen. Inga större problem alltså, när man väl komit på det. Annars har det bara hängt sig två gånger, vilket inte är illa för en beta.

Som program så är det precis lika rörigt bakvänt som Open office av tradition är, men det är fasen så mycket skönare att köra än X11 versionen. Den saken är klar.

1
Bevaka tråden