Mac Mini från USA?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det med ström, behöver jag adapter eller är det lugnt att koppla in den som den är i svenska nätet? iBook t ex ska väl inte vara några problem men läste att det inte gick med iMac...

Nån som vet?

Det fungerar fint med alla Appleprodukter även om du måste byta strömsladden mellan dator/strömadapter och väggkontakten. Det är bara standardkablar.

Kom ihåg att en Mac mini inte har världsgaranti, går den sönder måste du posta tillbaka den till USA.

• Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:32
Ursprungligen av Björnström:

Det fungerar fint med alla Appleprodukter...

Gör det? Jag fick infon i en affär i Danmark att om jag köper en imac i USA så kommer den inte klara den starkare strömmen som vi har här i Europa. Detta sade han gällde de datorer som inte har externa strömaggregat, dvs powermac, imac, emac.

Hittade även det här under tekniska specar för imac
Strömförsörjning och omgivning
* Nätspänning: 100-120 V växelström eller 100-240 V växelström, beroende på i vilket land den inköpts

Dock skall ju alla bärbara fungera samt mini (som frågan avser) eftersom även den har externt strömaggregat

/J

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 04:32

nan som vet vart man kan hitta en bra och billig transformator for en imac g5 kopt i usa?

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-19 15:17

Dags att uppdatera denna tråd en smula.

Short version:

• Mac minin inköpt i USA har numera US ONLY-nätagg vilket innebär att de endast klarar 100 - 120 V 60 Hz. Tänkvärt innan du slår till på en mini i USA.

• Enligt försäljare på Apple Store 5th Ave så omfattas Mac minin av 1 års världsgaranti, believe it or not!

Long version:
Är nyss hemkommen från USA där jag, som många andra, köpte mig en ny Mac mini. Upplevelsen på 5th ave var inte så sensationell som jag trodde. Det var ohyggligt trångt (iofs inte Apples fel, kul att så många är intresserade av Apples prylar), men det som var värre var att personalen inte var direkt påläst.

Jag visste vad jag ville ha så jag gick direkt på en representant som minglar runt i folkmassan som tog upp min beställning och knappade in mitt namn och vilken modell jag ville ha på sin iPod Touch. När hon valde datormodell så tittade jag henne över axeln och såg då något i stil med - Mac mini -- US POWER SUPPLY ONLY. Jag frågade om det var några problem att ta med datorn till Sverige vilket hon sa var OK eftersom nätagget klarar 100 - 240 V. Jag var dock tvungen att byta kontakt (check på det, redan inköpt, 19 kr på Jula... ).

Efter beställningen ställer jag mig i kö och när jag kommer till kassan och säger mitt namn så verkar något har klickat för att personen som skall hämta min dator är borta i typ 10 min och när han är tillbaka får vi söka upp personen som tog upp beställningen för att bekräfta vilken dator det handlade om. När väl rätt dator är hämtad och betalningen genomförd så säger killen att alla Apples dator omfattas av världsgaranti. En märklig situation uppträder när jag som kund säger emot honom och säger att enligt Apples hemsida så omfattas inte Mac mini av världsgarantin. Han rör inte en min och säger återigen att datorn har världsgaranti och säger att om det är något hårdvarustrul under första året så är det bara att lämna in den hos en Apple-återförsäljare så kommer de att kolla på serienumret och se när datorn är inköpt. End of discussion! Jag vet inte vem jag ska tro på men jag har vittne i form av sambon som var med och hörde vad han sa. Blir väl svårt att bevisa det om något skulle hända.

När jag senare på kvällen packar upp minin för att köra igång den för att höra "plong"-ljudet (att POST:en är OK) så synar jag nätagget. Där står det specat 100 - 120 V, 60 Hz. Damn! Efter bekräftelse på Apples Store US så är det fler som upptäckte detta relativt nyligen (1 Jul, 2009 Apple Power Adapter 110W for Mac mini - Apple Store (U.S.)). Detta innebär alltså att jag måste komplettera med ett nytt nätagg som då förmodligen klarar 100 - 240 V 50/60 Hz precis som de flesta andra prylar.

Jag undrar givetvis varför Apple valt att göra så? Handlar allt om pengar och Apple vill motverka "gråimport" (om man nu kan kalla det för det när några turister tar hem maskiner för eget bruk?). Eller är det ett steg i miljötänket att nätagg som är generella (100 - 240 V) inte blir effektiva när de används på låga volttal? (har glömt min ellära för att göra en kvalificerad gissning). Trist är det iaf att komma hem med en ny dator som jag inte kan använda (f ö hade hotellet inte jordade uttag så jag vet inte om den lille fungerar eller inte...)

Mycket OT: "There is no such thing as a cheap iPhone" (kom ihåg vem som sa det först). När jag ändå var i en storstad så tänkte jag att jag ev kunde hitta en billig, beggad, iPhone (i spannet 2000 - 3500 (2G/3G)). Sökte på 5th, 6th & 7th ave och visst fanns det nallar men det fanns också en hel del skumma hala snubbar som inte drog sig för att ta hutlösa priser, lura på folk "the new model" som var någon billig kina-kopia eller en telefon som inte var upplåst för USA men garanterat skulle funka i Sverige (Yeah right!). Hua! Lyckosar ni som var kluriga att hämta hem den första generationen för ett bra pris då dessutom dollar säkert var lägre än vad den är nu...

Nu har jag verkligen hulkat ur mig, kändes som en början på mina memoarer. Men men, jag gör en kort version i början för de som inte orkar med mitt tugg.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-19 22:55
Ursprungligen av Walle:
  • Mac minin inköpt i USA har numera US ONLY-nätagg vilket innebär att de endast klarar 100 - 120 V 60 Hz. Tänkvärt innan du slår till på en mini i USA.

Mycket intressant information!
Synd att de gjorde så. Du borde få byta din dator eftersom de "sa fel". I USA så är personalen oerhört "service minded", så gå tillbaka till butiken så ordnar de säkert detta!

Ursprungligen av Walle:

...Är nyss hemkommen från USA där jag, som många andra, köpte mig en ny Mac mini....

Ursprungligen av peanjo:

...gå tillbaka till butiken så ordnar de säkert detta!

Gå tillbaka? Det blir en lång promenad.

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-20 09:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gå tillbaka? Det blir en lång promenad.

Absolut en lång promenad!

Även om tanken är god att reklamera så tror jag inte de hade lyckats reda ut det. De kan ju inte trolla fram ett nätagg som är worldwide om de nu endast säljer US-ONLY-nätagg. "Servicemind"-heten skriver jag under på varje dag, vilket jag tycker finns generellt i hela USA men kombinationen serviceminded OCH kunskap om produkten är, enligt mig, outstanding

Även efter köpet av nytt nätagg så sparar jag några hundralappar genom att köpa den "over there", förutsatt att nu inget garantiärende behöver göras (och att garantin inte gäller). Worst case kan jag ju alltid komplettera med en Applecare på lillen och på så sätt få ett maxtak på vad reparationerna kostar.

Har reserverat ett nätagg på inLife och hämtar det i eftermiddag. Idag är en stor dag, jag tar steget från PowerPC till Intel (är jag sist, eller är jag sist?)

Ursprungligen av Walle:

Även efter köpet av nytt nätagg så sparar jag några hundralappar genom att köpa den "over there", förutsatt att nu inget garantiärende behöver göras (och att garantin inte gäller). Worst case kan jag ju alltid komplettera med en Applecare på lillen och på så sätt få ett maxtak på vad reparationerna kostar.

Prisskillnaden kan se ganska stor ut när man jämför mellan t. ex. svenska och amerikanska Apple Store, men när man väl räknat in deras försäljningsskatt, svensk moms och tullavgifter brukar det inte bli så mycket besparing kvar.

Ursprungligen av Walle:

Har reserverat ett nätagg på inLife och hämtar det i eftermiddag. Idag är en stor dag, jag tar steget från PowerPC till Intel (är jag sist, eller är jag sist?)

Välkommen över i så fall. Jag trodde att jag var sist, men du slog mig med ett par månader. Grattis.

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-20 13:07
Ursprungligen av Marcus K:

Välkommen över i så fall. Jag trodde att jag var sist, men du slog mig med ett par månader. Grattis.

Tackar! Det har dragit ut alldeles för länge på tiden... Apples prylar funkar för bra helt enkelt! Trodde aldrig jag skulle kunna hålla liv i PowerBooken:en i 4 år men jag tycker fortfarande den slår alla bärbara PC:s jag har testat. Även om Apples bärbara idag är kalasfina så kan jag sakna "renheten" med de tunna fina sorgkanter runt skärmen vilket inte är lika tydligt idag med inbyggd iSight. Jag börjar väl bli gammal!

När jag köpte mac mini i USA hösten 2007 för att användas i Sverige så bytte jag bara en kabel till en standardkabel och mini'n mår toppen och har gjort det sen dess!

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 10:57

Uselt från Apple att sälja Mac Mini med endast ett amerikanst nätadapter. Apple verkar snåla där det inte behövs. Ungefär som att ta $30 för Quicktime Pro.

//Rob

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-20 20:08
Ursprungligen av Robo-X:

Uselt från Apple att sälja Mac Mini med endast ett amerikanst nätadapter. Apple verkar snåla där det inte behövs. Ungefär som att ta $30 för Quicktime Pro.

//Rob

Och varför skulle dom sälja ett strömaggregat i USA som tar 100-240 Volt? Det är säkert dyrare att producera, och kanske har det nåt med att dom vill ha ner strömförbrukningen på minin.

Kann väl troligen bli så att i europa kommer det bara att säljas strömaggregat som bara tar 240 Volt?

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 20:50
Ursprungligen av smurf:

Och varför skulle dom sälja ett strömaggregat i USA som tar 100-240 Volt? Det är säkert dyrare att producera, och kanske har det nåt med att dom vill ha ner strömförbrukningen på minin.

Kann väl troligen bli så att i europa kommer det bara att säljas strömaggregat som bara tar 240 Volt?

Apple har sålt alla datorere med 100-240v i nästan 20 år nu. Jag tror inte att det skulle plötsligt vara billigare att tillverka endast 100-120v strömaggregat. Det är nämligen mängden som gör det billigare att ha samma produkt men med en annan sladd och manual.

Eftersom US dollarn är så låg vill de säker minska grå importen och iställer ta mer betalt i andra länder. Hoppas Apple TV inte får samma behandling. Ville nämligen köpa en i september.

//Rob

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-21 08:13
Ursprungligen av Robo-X:

Apple har sålt alla datorere med 100-240v i nästan 20 år nu. Jag tror inte att det skulle plötsligt vara billigare att tillverka endast 100-120v strömaggregat. Det är nämligen mängden som gör det billigare att ha samma produkt men med en annan sladd och manual.

Eftersom US dollarn är så låg vill de säker minska grå importen och iställer ta mer betalt i andra länder. Hoppas Apple TV inte får samma behandling. Ville nämligen köpa en i september.

Word!

Hämtade ett sprillans nätagg på inLife igår och det var, som väntat, 100 - 240 V. När jag bootade Minin hittade den inte mitt trådlösa nätverk. Trots mitt jetlaggade tillstånd insåg jag relativt snabbt att problemet var att jag körde mitt hemmanätverk på kanal 13 vilket inte är tillåtet att användas i USA. Ytterligare något att tänka på vid köp av dator i USA.

Rob: Hoppas ditt Apple TV-köp blir till belåtenhet, har dålig koll på om den prylen har internt nätagg eller externt? Internt nätagg kan ju onekligen vara lite pyssligare att få ordning på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 21:37

Walle, skulle du påstå att du tycker det är lönt att importera en Mac Mini för att sedan själv byta nätaggregat?

/Simon

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-07-25 15:15
Ursprungligen av simonn:

Walle, skulle du påstå att du tycker det är lönt att importera en Mac Mini för att sedan själv byta nätaggregat?

Jag har velat en god stund om vilken mac jag skulle köpa. Var inne på att köpa en Monster-iMac innan den senaste uppdateringen som, enligt mig, var en besvikelse. Jag hade räknat med quad-core cpu, rejält häftigt grafikkort och inte minst en prissänkning. Nu blev det inte så varför jag bestämde mig för att köpa en stor skärm och en liten mac och någonstans vid horisonten köpa en PS3:a då skärmen har HDMI-ingång. När det bestämdes att jag skulle till USA tyckte jag det verkade smart att köpa mac:en där. Då var dollarn lite svagare och jag räknade kallt med att nätagget skulle fungera med resten av civilisationen. När jag väl hade bestämt det kändes det knasigt att inte köpa den så därför blev det som det blev.

För att sammanfatta: Jag tycker inte att det är lönt att åka till USA enkom för att köpa en Mac Mini. Dollarn är för dyr och nätagget måste bytas. Är det så att du ändå ska dit på semester och lyckas hitta någon stat med 0 % salestax så kan det vara värt att köpa, man får helt enkelt räkna på det. Hade det inte varit så stimmigt i affären jag köpte den och jag hade tänkt till lite så hade det kanske kunnat gått att försöka få byta till ett nätagg som klarar 100 - 240 V (om de kunde trolla fram något från en gammal maskin). Som jag skrev tidigare så finns det ju även en osäkerhetsfaktor ang. garantin och det faktum att datorn bara ser 11 st WLAN-kanaler på b/g-bandet är något man får ta med i beräkningarna.

Står i samma tankar, tänkte köpa en Mac mini Refurbished om det dyker upp någon under tiden man är där. Fanns precis än på nätet igår för 499 dollar men den är borta nu, får hoppas fler dyker upp. Ska även kolla om de har någon i butiken. Då blir det ca 540 dollar inklusive sales tax för den billga modellen (ca 4000). Perfekt då man kommer under tullgränsen också. Sedan tänkte jag slänga i mer minne och större HD själv när jag kommer hem.

Är det någon som vet om Macbook minnet (early 2009) funkar i mac mini? Har två sådan över sedan tidigare nämligen...

mycket trist ang macminin:( köpt 2 st macmini i USA tidigare... den 3:de köpte jag i Sverige pga strömaggregatet... dyrast macmini-inköpet hittills:(

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-28 21:32

Jag fick min mini från usa idag och det står 100-120V på adaptern.

Men jag tryckte in sladden och det fungerar

Jag vet inte om det är så att dom bara ändrat på etiketten eller….

/Johan

• Medlem
  • Håbo
  • 2009-08-28 23:37
Ursprungligen av joadswe:

Men jag tryckte in sladden och det fungerar

Du gjorde onekligen det som jag inte vågade...varför skall jag vara så feg...?

Aja, där tjänade Apple 549 enkla kronor på mig iaf...

Hela grejen är ju onekligen väldigt intressant... jag undrar lite stillsamt vad regelverket för elprylar säger om en sådan här sak? Att en pryl är märkt på ett sätt men funkar på ett annat? Förmodligen så är det så att så länge ingen fara uppstår så är det OK, i det här fallet kanske Apple hävdar att nätagget är konstruerat så att man inte skall kunna göra fel. Det luriga kan ju bli om det visar sig att de har en batch 100 - 240 V som är "omlablade" till 100 - 120 V occh att de i framtiden faktiskt börjar tillverka nätagg som inte fixar upp till 240 V.... Då inbillar jag mig att det kan gå lite illa... har själv varit med om en situation där en person råkade ställa om ett inbyggt nätagg till en hemmabyggd PC från 220 V till 110 V och kopplade in... det small till i lådan och luktade bränt... inte så trevligt.

Personligen känner jag mig lite lurad... Men jag är glad för din skull, Johan!

Är det någon mer som kan bekräfta att det går att köra 100-120V i det svenska elnätet?
Får min mini från Usa i veckan.

Finns det någon annan tillverkare på minin's nätagg?

/Mvh Martin

Hittade en tråd gällade detta.

Apple - Support - Discussions - Voltage of new Mac Mini (2009) Power ...

Verkar som det är relativt många som kör US spec adapter i Europa.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 11:43

Jag fick hem min Mac Mini som en vän handlade åt mig i USA och på adaptern stod det 100-120V.
I bruksen stod det att den skall klara 100-240V. Pluggade in den i strömmen och det funkar fint!

Även min mac mini köpt i USA med markeringen 100-120 V på adaptern funkar finfint hemma hos mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 12:46

Hur får man tag på en elkabel då? De har ju Musse Pigg-kontakt?

1
Bevaka tråden