köpa mac i usa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-16 12:37

Tjo!
jag tänkte ge min pappa en beställning på en powerbook 12" nästa gång han far till staterna (washington). Hur ska jag gå tillväga? Kan jag kolla om butikerna har den inne? + Om han slänger embalaget och postar kvitton samt garantier borde väl risken för att åka på momsen i tullen vara helt eliminerad eller?
Tack på förhand! MVH Bobo

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-16 13:46

Det finns ingen Apple Store centralt i Washington DC? Det är huvudstaden han skall besöka inte Delstaten? Men i Arlington grannstaden finns ett. Annars har nog en del andra Elektronikvaruhus den också. Ja om han slänger embalaget och postar resten är det nog totalt riskfritt.

• Medlem
  • 2005-01-16 15:02
Ursprungligen av Kentor:

Det finns ingen Apple Store centralt i Washington DC? Det är huvudstaden han skall besöka inte Delstaten? Men i Arlington grannstaden finns ett. Annars har nog en del andra Elektronikvaruhus den också. Ja om han slänger embalaget och postar resten är det nog totalt riskfritt.

sorry menade Washington DC

• Oregistrerad
  • 2005-02-03 22:56

Vet inte hur det är med tullens koll på mac-serienummer, men:

Jag känner en som fick betala tull på en digitalkamera han t.o.m. fått i present precis innan han åkte hem till Sverige (minns inte i vilket land han var). Tullen hade listor på serienr som visade att kameran tillverkad alldeles nyligen...

Om jag minns rätt var det i Köpenhamn han blev stoppad, då han bytte plan, och tydligen läggs det mer krut på att kolla där eftersom många interkontinentala flighter går dit.

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-01-16 14:37

Varför ska han posta kvittot? bara att lägga ner i portföljen/väskan ju?

• Medlem
  • 2005-01-16 15:01
Ursprungligen av Xmel:

Varför ska han posta kvittot? bara att lägga ner i portföljen/väskan ju?

Det kanske räcker så men jag vet inte hur "hårt" tullen granskar importerad elektronik...
Jag har iofs svårt att tänka mig att de drar på sig "gummihandsken" för en sån sak:)

1
Bevaka tråden