Svenska powerbooks tangentbords layout

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 06:12

Jag har en powerbook köpt i Japan. Tangentbordslayouten är såklart japansk men jag ar ställt in mac os x att köra på svensk. Tyvärr är det några tecken jag inte hittar, nämeligen: {}<>. Skulle någon kunna berätta hur man får fram dom tecknen på en powerbook med svenskt tangentbord? Eller ännu bättre, skulle någon kunna ta en bild på sin svenska powerbooks tangentbord som jag kan referera till om jag får problem i framtiden också?

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-16 07:04

Här har du eb bild på mitt pb tangentbord, hoppas du finner vad du söker

http://hem.mac.se/ovsing/bilder/pb2.jpg

Gå till sytseminställningarna->internationellt->indatameny

Bocka i "tangentbordsvisning" och "visa indatamenyn i menyraden".

Under flaggan i menyraden så kan du sen välja att visa tangentbordsvisning. Nu ser du var alla sv tecken sitter på ditt japanska tangentbord, även de som är gömda under shift och option (när du håller ner resp tangent). Behändigt...

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 10:24

tack för bilden och tipset om tangentbordsvisning...... konstigt nog finns inte tangenten du har mellan shift och z på mitt tangentbord. istället har jag en extra tangent mellan m och shift på andra sidan tangentbordet, dvs fyra tangenter istället för tre. men den fjärde tangenten verkar inte fylla nån funktion alls när man kör med svensk tangenbordslayout. Om man trycker på den händer ingenting och i tangentbordsvisningen har den knappen inget tecken på sej oavsett om man håller ner shift, alt eller ingenting alls.

kan man manuellt lägga om layouten så att den knappen kopplas till större-än, mindre-än tecknen?

Senast redigerat 2005-01-16 10:59
1
Bevaka tråden