Hjälp mig välja skärmar!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-14 01:37

Behöver mer skrivbordsyta och vill därför köpa nya skärmar....

Frågan lyder:

Ska jag köpa 1 st 20" Appleskärm eller 2 st 17" skärmar från annan tillverkare, t.ex Samsung?

Priset för två Samsung-skärmar blir bättre än en 20" från Apple.

Idag kör jag med en 17" Apple Studio Display (plattskärmen) så ytterligare en sådan skulle ju kunna vara ett alternativ.

Tacksam för tips!

2 st från samsung helt klart! Vad är det för nödvändigt med att köpa EN Apple-skärm, när du får TVÅ samsung-skärmar för priset av EN Apple skärm? Logiken går inte ihop. Nä, beställ du 2 samsung-skärmar så kan jag köpa din gamla skrot-Apple-skärm :D:D

va fn....

"hjälp mig välja..." bla. bla. bla. Vem tror du att du är?
Va?
Tssss, löjligt!

JAG VAR FÖRST! 5 MINUTER!
Hjälp mig först!
Så det så!

*klickar på stäng av ironi*
hehe, kul det här. Skriv vad det blir, skall blir kul att se.
Själv måste jag köpa ny(a) inom ca 2-3 vecka.
Och du, skulle det blir 2st 17" lär det nog bli Samsung (lite, lite kanske LG).
Lycka till!

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

2 st från samsung helt klart! Vad är det för nödvändigt med att köpa EN Apple-skärm, när du får TVÅ samsung-skärmar för priset av EN Apple skärm? Logiken går inte ihop. Nä, beställ du 2 samsung-skärmar så kan jag köpa din gamla skrot-Apple-skärm :D:D

Hmm, jag är inte så säker. Wide är tufft. Wide är snyggt.
4-3? låter lite 90-tal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 08:29

Två skärmar ger widescreen.

Jag kör själv med två ASD 17" och förordar dubbelskärm vilken dag som helst. Ett varningens ord är dock på sin plats; när du väl har testat dubbla skärmar känns en löjligt litet.

Jag tror du får bättre bild på Samsungarna än med ytterligare en ASD, dessutom har Samsungarna smalare ramar. Feta ramar kan kännas irriterande. Med två ASD är det en dryg decimeter mellan skärmytorna.

jag har kört två skärmar ett tag...en la cie 22" och en tft 15" för paletter. slutresultatet blev att jag ändå bara använde 22"aren. den hade ändå så stor skärmyta så jag nyttjade aldrig anda-skärmen. nu kör jag på imac 20" G5 och saknar inte den gamla uppsättningen alls!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 14:04

Tänk dock på att det endast är de skärmar som heter T (från Samsung) som är aktuella om det skall vara bra. T står för Twin och betyder enligt Samsungs terminologi att de har såvl digital som analog anslutning. De modeller som använder snikpanelen TN (de flesta budgetskärmarna) är inget alternativ till en Appleskärm, då de använder färre bitar för färgåtergivningen. Alla snabba "spelskärmar" brukar använda denna metod. Betraktningsvinkeln är också sämre på dessa billiga paneler.

18-bitars färg är vad man får med en TN-skärm istället för 24 bitar. Sedan används Frame Rate Control (FRC) för att emulera de färger som saknas. Så för layoutarbete, foto, video och andra färgkritiska sammanhang är det PVA-paneler som gäller.

Tips; står det 16,2 milj färger så sitter det en TN-panel i skärmen.

Senast redigerat 2005-01-14 17:06

Två stycken Formac 19" kanske? Köpte själv en från Tyskland och är helnöjd. 700:1 i kontrast och 280 i ljusstryrka. 16,7 milj färger, 170 betraktningsvinkel. Iofs så kanske skärmarna kommer lite ifrån varandra om de sneddar lite i varandra så att säga. Där jag köpte kostar de 4900(544€) inkl frakt.

world.wide.web.digitalplanet.de

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-14 20:34

Hej och tack för era svar!
Nu har jag nog kommit på hur jag ska göra...

Varför köpa två helt nya skärmar, till ungefär samma pris som en 20" Apple Cinema Display, istället för att använda den Apple Studio Display jag redan har och sedan köpa till en 20" Cinema Display?

Två 17"-skärmar (från t.ex Samsung) har 1280*1024 = totalt 2560*2050
En 20" Cinema Display tillsammans med min 17" Studio Display ger 1680*1050+1280*1024 = Totalt 2960*2075.

Så det får nog bli en 20" Apple Cinema Display!
Hoppas bara den passar någorlunda bra till min befintliga 17-tummare...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 20:45

Fast nu räknar du lite konstigt va...? Två skärmar ger bara dubbla bredden, inte dubbla höjden också.
2 * 1280*1024 = 2560*1024
(Om du nu inte monterar den ena ovanför den andra, men då... ja, du hajjar )

Fast du har helt rätt i att en 17" och en 20" ger fler pixeluringar än 2 st 17".

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-15 00:14

Ja, sorry. Mina beräkningar är åt fanders!

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-15 01:11

Köp två Dell 2001FP, kostar 6299kr st. 20" (icke wide) 1600*1200. Totalt 3200*1600. Dock går det över din budget "lite"

Vet dock inget om kvaliteten på den modellen. Men flest pixlar/krona är det nog..

2 st Viewsonic VP201B..

Den här tråden må vara lite gammal men jag försöker ändå; ifall ni inte har löst era skärm-problem kan jag meddela att jag har en 17" Studio display till försäljning, se den här länken ifall ni är intresserade!

1
Bevaka tråden